Alfa Romeo Stelvio

Olasz szívrabló - Alfa Romeo Stelvio teszt

2019.04.02.

Van pár hibája. De nagyon tud ám csábítani! Kezünk alatt az Alfa SUV-ja, amely a márka újjáélesztésének egyik alappillér-modellje. 

Régen utaztam ennyit tesztautóért, az alfás átvételi pont eléggé távol esett a reptértől. A kisebb tortúrát követően jól esett meglátnom ebben a gyönyörű bordóban a Stelviót, fáradtan huppantam bőr ülésébe. Már napokkal előbb megálmodtam, hogy dízel-automata-összkerekes lesz a tesztautó - és lássanak csodát, nem tévedtem - erre volt a legnagyobb esély nyilvánvalóan. Nagy nehezen sikerült elindulnom, a fékbenyomás mellett a váltón még meg kellett találni egy elsőre nem „ujjraeső” gombot ezzel egyidejűleg, így volt érvényes csak a "lehúzom D-be és indulok" közhely. 

Az első autópályázás kellemesen telt, ekkor még annyira nem merültem el a részletekben. A tempó nagyon rendben volt, jó úttartás és finom és gyors váltások társaságában telt az első pár órám. 

Őszintén, ez az Alfa olyan, mint egy divatos, passzentos olasz ing. Stílusból jeles, de elkeseredve tapasztaltam meg már első nap a modell hátulütőit. Igyekszem kulturált lenni, ugyanakkor kétségbe voltam esve, hogyan fogom tudni elég finoman összegezni majd a "stílushét" negatívumait a hajtépést követően, mert alapvetően ez a kocsi nem erről szól… Épp ellenkezőleg: a szenvedélyről! 

Stílusból jeles

Nem volt tekintet, amely ne legelt volna a Stelvión. Szabadidő-autó révén testes, ugyanakkor kecsesek a vonalak, talán mert nem indul túl meredeken az orr. Kicsit le vannak nyomva a kanyarkövető, marha széles LED-csíkkal tarkított xenon fényszórók, nem ütik a bordámat, mint pl. a Q7-es Audi esetében. Kicsit furcsa elsőre a tekintet, olyan dínós egy-két szögből. De összességében ez az egyedi hűtőmaszk, a motorháztető íve és a széles pofa megnyerő. 

Szépen ívelt az övvonal és kellemesen találkozik a hangsúlyos farral. Ennek a kocsinak a hátulja kellően bitang ahhoz, hogy a sötétített ablakokkal, a méretes kipufogókarimákkal és a piszkosul vagány LED-es ábrázattal a menő, kissé bunkó, újgazdag, csurmó jelzőkkel hamar ihlessenek minket. Akár. Mert a szépséget sokan irigylik, kérem szépen. Van is mit a Stelvio esetében!

További stílusbeli pirospont a jó színpaletta. Egyszerűen mesésen hat ez a bordó, de a sötétkék vagy akár az a bizonyos ezüst is a Stelvión. Elegáns mindegyikkel. 

Audik, Mercik botorkáltak majdnem az árokban, amikor csurogtam a szűkebb utcákban. Ennyire azért nem kell félre állni, lenne még bőven hely... Ők tudják! A nagyon széles LED első csík és a termetes kocsitest megtette hatását; a modellcsalád legerősebb tagjának, a Stelvio QV-nek (510 LE) a hírneve és jellegzetes optikája pedig elég ahhoz, hogy az új Audi A8 is iszkolva húzódjon félre a belső sávból - szintén indokolatlanul. 

Mert nemcsak a szín, de a küszöb és a felnik is ismerősek lehetnek a nagytestvértől, pedig a 2.2-es kivitel erősebbike volt a porondon, semmi lóherés változat. 

Kidolgozott a far. Szépen találkoznak az ívek és a formák, tetten érhető a fantázia és a munka.

A belső kialakítás, a műszerfal, az ajtókárpit és ajtózsebek, műszeregység szintén jól fest. Istenem! Azokat a számokat meg mutatókat sokáig el tudtam volna nézni még a szép fehéres háttérvilágítással. 

Mint egy olasz ing. Nagyon ott van a szeren a stílus, a megjelenés, a haladás terén, s a szerelmes indíttatás máris borítékolva volt. 

Ki lehet kapcsolni az osztott kijelzőt, ilyenkor széles a központi kijelző. A navigáció – mint oly’ sok új, nem prémium autóban - nem valami komoly. A függőleges gombok messze vannak tőlem, a pók-kezeimmel sem érem el. Ergonómiából csak elégséges.

Pár negatívum

Hajtépve pattogtam az ülésemen, amikor a váltókar éles, sorjás műanyag felső részéhez értek ujjaim. Miért nem tudnak megfelelően kimunkálni egy BMW-utánzat váltókart ezek az olaszok? Amit ugye rengetegszer fog meg az ember, és általában a kellemetlen felülettel találkozik keze. Legyintek...

A bőr ülések anyaga furcsa, gondolom, műbőr. Gagyinak hat. A műszerfalon és az ajtókon több helyen igénytelen műanyagok vannak, másutt meg jó a tapintás. De a kormány belső felére minek kellett az a két béna műanyag csík? Legyintek... Pedig micsoda remekmű ez a kerék! Karcsú, formás, és rajta van az a logó, amely végre ábrázol is valamit. Izgis.

Izgalmas a logó, jó fogású a karcsú kormány, szép a formája. Tetszetősek a mutatók.

Állítólag az új Stelvio és Giulia már megbízhatóbb, mint a márka korábbi modelljei. De egyszer előfordult, hogy bent lévő kulcsot nem ismert fel a rendszer és nem tudtam elindulni. Nagy kaland, gyorsan levettem a gyújtást, visszatettem, és aztán minden okés volt. Legyintek, olasz... Egyszer sem volt még hasonló gondom a tesztelések során másutt. Amúgy menő a kormányon lévő gombos indítás, csak ehhez praktikus, ha egyenes végállásban hagyjuk a kormányt a parkolásokkor, mert amúgy kényelmetlen és zavaró. 

Fájósra ültem a fenekemet, imádkoztam, hogy a Budapest-Pécs-Budapest viszonylat első órájában felmerülő, az elektromosan agyba-főbe állítgatható ülésekkel sem orvosolható problémát túléljem. Rövidebb távokon annyira nem volt ez gond érdekes módon. 

Az olasz ing akár szűk és passzentos is lehet, de ha egyszer jól fest rajtunk, egy pici szenvedést kibírunk, némi áldozatot hozhatunk, a szépségért kicsit megszenvedhetünk. 

Szívrabló pillanatok

Micsoda hosszú negatív sorok! Pedig figyelem, most következnek azok a tények, amelyek miatt abszolút belezúgtam a Stelvio-ba, amik miatt legszívesebben holnap vennék egyet pontosan ilyen specifikációkkal. 

Motor

A motor 210 lóerő papíron. A 2.2-es dízel erősebb tagjával állunk szemben. Járása átlagos, de BMW-sektől kapott némi dicséretet, hogy a 16d, 18d és 20d variánsokénál kellemesebb a hangszíne! Erejéről árulkodik, hogy alapjáraton gázadásra szépen bemozdul a blokk. Az 1659 kilogrammos kocsitestet repítette a 470 (!) Nm. 0-100 km/óra: 6,6 szekundum! Nagy tempónál, Dynamic módban autózva 8,4 literre adódott a fogyasztás száz kilométeren, majd a teszt végére ez 7,6 literre mérséklődött. Ebben volt minden, sok város is!

Váltó, rugózás és tér

Hogy mire képes egy jó vezérlőprogram! A dízelmotor és a ZF-féle 8 fokozatú automata váltó összhangja tökéletes szimbiózis képében tetszeleg! A háromféle vezetési módban teljesen más színészi jelmezbe bújt a Stelvio. Írtó lomha, de csendesebb és a gurulásokat tekintve a motorfékkel logikusan játszó szabadidő-autó volt Active módban, aztán Normalban egy sportosabb egyéniségre emlékeztetett, s legvégül Dynamic módban harapós oroszlánná változott a gépezet. Kicsit később váltott fel, gázadásra azonnal ugrott, katapultálós érzetet adott a gyorsulásban is. Ekkor még gyorsabbak voltak a váltások! Néha pedig csak kibillentettem a váltókart manuális állásba, pakolgattam fel-le a fokozatokat. Ez gyorsan és finomat vált, jár a piros pont. Micsoda élmény!

D-be húzva lökésmentesen indult meg a Stelvio. De az automata kézifék is finoman oldott, nem ugrott meg félénk őzike módjára az autó manőverezgetéskor. Jóleső érzés volt megtapasztalni a finomságot, hogy ezzel a résszel sokat foglalkoztak a mérnökök, nem is tudtam belekötni, bármennyire is akartam volna kukacoskodni. Gratulálok!

A lengéscsillapítás meglepően jó volt. A nagy felnik ellenére a Stelvio jól vasalta az úthibákat, miközben jól tartott a kanyarban is - a Q4 elnevezést viselő összkerékhajtás segítségével is. Tényleg elégedett voltam, pedig kifogtam néha rosszabb szakaszokat is, de a rugózási komfortérzet végig a zsebemben volt. 

A helykínálat elöl bőséges, a hátsó sorban viszont csak átlagos a lábteret tekintve. Magam mögé éppen befértem, talán 1-2 centiméter maradt a térdem és a vezetőülés között, pedig nagy az autó. A csomagtartó 525 literes, szóval gond nélkül befér ez-az.

Kukacoskodásaim

Sosem a logikájukról voltak híresek az olaszok. Jobb kézzel tudom vezérelni a médiát a kormányról, bal oldalon a tempomat van. Pont fordítva kéne. Aztán nem érhető ám el minden a bal (jobb) kézzel a kormányról. 

Ha a jobb kezemmel kormányzom, kitakarom a központi kijelző bal alsó sarkába helyezett digitális órát, amely szerencsétlen módon a műszeregységen sem került eléggé sarokra vagy szélre, hogy kóborló tekintettel is ráakadjon az ember. 

Prémium hifi után nehéz a dolga az embernek a hangrendszer megítélésében. De egy Harman-Kardont biztosan elbírna a Stelvio. :/ 

Apró, de fontos részletek

Elegánsan hátra csúszik a memóriás ülés, amikor leállított motornál megnyitjuk az ajtót, amely kilépőfényt is szolgáltat elöl-hátul. Gyújtásnál pedig beáll a helyére. Ez azért vagány, nem hétköznapi. 

Aztán belül LED minden fény, még a csomagtartóban is. Ezek szépen halványulnak, fényük és logikájuk minőségérzetet kelt. A kilincsek végig megvilágítottak utazás közben, az elsőknél villog a riasztó piros csíkja. 

Kellemes alfás animáció fogad a mutatók közti kijelzőről beszálláskor. Újabb elismerő bólintás, ezek apró, de fontos részletek.

Praktikus infók

20 ezerből még nem tankolod tele. Nagy a kocsi, nagy a tank, és ehhez pénztárca is kell. Úgy 60 literes lehet a tank, ez akár 900+ kilométerre is elég takarékoskodva, óvatoskodva. Nem rossz egy ekkora, automata és összkerekes dögtől, plusz élveztem is hajtani!

Szintén pénztárcagyilkos a Pirelli Scorpion téli gumi garnitúra. Nagyon jó szolgálatot tettek, de ezekre a gyönyörű felnikre nem lesz két fillér az új abroncs!

Meglepően jól lehet parkolni a termetes Stelvióval. Egész jó a kilátás, és szenzoroktól és kamerától függetlenül is magabiztosan lehet érezni a határait. Előbbiek nagyon jó szolgálatot tettek, időben bekapcsoltak, pontosan jeleztek, tényleg hasznosak és nem idegesítők voltak. Hölgy vezetőknél ez a parkolás-határérzet különösen hasznos. 

Szintén praktikus az elektromos csomagtérajtó. A további extrák tekintetében pedig rugalmas az Alfa Romeo, a négyféle felszereltségi alapszint között azért akad bőven átjárás. Különböző csomagok, többféle bőrszín, faberakás, Alfa-logók mindenfelé, tényleg nagy szabadsággal konfigurálhat a leendő tulajdonos, amely prémium márkákra emlékeztet.

Összegzés

Élvezet a haladás a dízel Stelvióval. Nagyot húz, gyorsan vált, kanyarban még rátol az összkerék. Jaj, de élveztem! És jó volt "tartozni valahová" ezalatt az egy hét alatt: ezek az alfások tényleg köszönnek egymásnak, számon tartják egymást a forgalomban. 

Jobb anyagok és pár apróság, és máris kész a prémium autó. Ez még így nem az. De ha felteszi az i-re a pontot az Alfa, abszolút befutó lehet majd egy szép napon a Stelvio ebben a kategóriában. Nem kellenek a váltófülek, az adaptív csillapítás vagy a napfénytető! Ez így is nagyot szól cirka 14 millióért. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..