technológia

Olcsóbb szénszálak a könnyűszerkezetes építésmódokhoz

2018.06.18.

A szénszálgyártás még mindig túl költséges a tömegpiac számára. Ezen változtathat a ComCarbon technológia, a német Fraunhofer Intézet által kifejlesztve, amely olcsó, olvasztott tekercseléses folyamatot valósít meg speciális, olvasztható PAN kopolimerekkel.

Noha a szakértők körében továbbra is a legmodernebb könnyűszerkezet-erősítési módként van számon tartva a karbonszálas technológia, nehezen képes betörni a tömeggyártás és a tömegpiac területére. Az autóipar, az építőipar és egyéb ágazatok az olcsóbb üvegszálas és természetes szálas technológiákat használják. Ennek fő oka a szénszál esetében felmerülő magas gyártási költség. Ahhoz, hogy széles körben népszerűvé váljon ez a megoldás az említett ágazatokban, jelentős árcsökkenés szükséges.

A német Fraunhofer Intézet kutatói új módszert fejlesztettek ki a karbonszál gyártásához, amely jóval költséghatékonyabb a jelenleg elterjedt és széles körben alkalmazott technológiánál. Ennek lényege a poliakrilonitril szálban rejlik (PAN), amely egy prekurzor anyaga a hagyományos szénszálnak, és amely a gyártási költségek körülbelül felét teszi ki. Ezen prekurzor szálak alapesetben nem olvaszthatók, emiatt drága, oldószeres centrifugálással születnek.

60%-os költségcsökkentés

„Egy olyan alternatívát fejlesztettünk ki a PAN-alapú előanyag technológiához, amely körülbelül 60%-os prekurzor költségcsökkenést eredményez. Nagy vonalakban, ez az olcsó olvasztásos centrifugálásos folyamaton alapszik, speciális, olvasztható PAN kopolimereken, amelyet kifejezetten erre a célra fejlesztettünk ki” – magyarázta Johannes Ganster professzor, a bipolimer-kutató részleg vezetője. „Amint szilárd állapotba hozhatók ezen kopolimerek, a költséghatékony prekurzor szálaik bedolgozhatók a karbonszálakba – éppen úgy, mint a hagyományos és megszokott esetben.”

Az intézet szerint számos gazdasági és ökológiai előnye van az olvasztásos tekercselésnek az oldószeres megoldáshoz képest. Nincsen szükség környezetkárosító oldószerek drága újrahasznosítására például, illetve ezek elhagyásával a tekercseléskor alkalmazott megforgatási sebesség az eredeti sokszorosa lehet a 100%-ban homogén anyagnak köszönhetően.

A prekurzor szálakat stabilizáló és karbonizáló folyamatoknak kell alávetni ahhoz, hogy karbonszálak válhassanak belőlük. Éppen ezért az olvasztva fonott szálaknak szilárd állapotba kell kerülniük. Amint az előstabilizálódás befejeződött, a többszálú fonalat folyamatosan hagyományos stabilizáló kemencébe továbbítják, ahol karbonizálódik egészen 1600 Celsius-fokos hőmérsékleten.

Forrás: 
www.springerprofessional.de

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....