pickup

Ormótlan, iszákos és drága - mégis veszik, mint a cukrot

2017.11.22.

Európában 19 százalékkal nőtt a pickupok iránti igény az első félévben, iparági előrejelzések szerint az értékesített darabszám jövőre meghaladhatja a kétszázezret olyan szereplők megjelenésével, mint a Renault Alaskan és a Mercedes-Benz X-osztály. A korábban ázsiai és amerikai gyártók uralta piacon megjelent a Fiat és készül a PSA is.

Európai léptékkel nézve túl nagyok, túl nehezek, túl kényelmetlenek, túl iszákosak és mégis egyre népszerűbbek a platós kisáruszállítók. A Renault, a Fiat, a Mercedes-Benz is kihozta saját pickupját, és a jövőben a PSA is beszáll a versenybe, hogy legyőzze a Fordot a japán gyártók által dominált szegmensben.

Az európai pickup piac viszonylag kicsi, az első félévben 80 ezer 300 ilyen jármű talált gazdára, többségük Nagy-Britanniában. A 26 837 brit vevő mellé 10 658 német és 9450 francia vásárló is felsorakozott, de mi sem szégyenkezünk az első tíz hónap alatt eladott 3661 ilyen járművel, tudva azt, hogy nálunk az egy évvel korábbihoz képest 19,92 százalékkal bővült ez a piac.

Az európai eladási statisztika eltörpül az ázsiai, vagy éppen az amerikai mellett. Csak az Egyesült Államokban 1,1 millió nagy és 216 194 közepes (európai léptékű) méretű pickupot adtak el csak az első hat hónapban idén. Ugyanakkor az is tény, hogy az európai értékesítés évről-évre növekszik, az első félévben 19 százalékos volt a plusz. Az LMC Automotive piackutató előrejelzései szerint az eladások jövőre meghaladják a kétszázezret. Mindezt az új modellek piaci bevezetése hajtja. A gyártók abból indultak ki, miért vegyenek az európaiak japán kisteherautót, ha vehetnek franciát, németet, vagy éppen olaszt. A Renault Alaskan így főként a francia, a Fiat Fullback leginkább olasz, a Mercedes X-osztály pedig túlnyomórészt német vevőkre számít.

Európában a pickupokat főként szállítási, vállalkozási célzattal veszik, illetve vették eddig. A prémium termékek megjelenésével azonban a felhasználás köre kibővült a szabadidő hasznos eltöltésével. A nagytestű alvázas szerkezetek könnyedén elhúzzák a hajókat cipelő pótkocsikat, de kiválóak lószállításra, a manapság oly népszerű hobbiterepjárók a kis motorjaikkal és dupla kuplungos váltóikkal erre képtelenek. A tendenciák magukért beszélnek: amikor a Land Rover felfüggesztette a Defender igásló gyártását, Nagy-Britanniában ugrásszerűen nőni kezdett a kereslet a Ford Ranger iránt. Ugyancsak a felhasználási mód megváltozását jelzi, hogy a legjobban felszerelt változatok a legkelendőbbek, a Ranger Wildtrack elnevezésű csúcsmodellből a teljes európai Ranger-piac felét kitevő mennyiséget adtak el az év első kilenc hónapjában. A jelenleg legdrágább Volkswagen Amarokból is leginkább a legjobban felszereltet veszik. Az extralista szinte végtelen, lehet rendelni kemény dobozt, burkolt platót, vezetősegédeket, távtartós tempomatot, tolatókamerát, lejtmenetvezérlőt, hifit, bőrüléseket, vontatmányasszisztenst, valamint számos olyan egyedi kiegészítőt, ami valóban hasznos lehet a vásárlók számára.

Új színt hoz a piacra a Mercedes-Benz megjelenése, amelyet 2020-től követ majd a Kínában, a Changannal közösen fejlesztett és gyártott PSA-pickup. A közepes méretű, azaz egy tonna körüli hasznos terhelhetőségű platósok a globális kishaszonjármű-piac 18 százalékát teszik ki, azaz mintegy 2,5 milliót adnak el világszerte. A Mercedes-Benz jóslatai szerint az elkövetkező tíz évben ez a piac további egy milliós növekedésre számíthat.

Számos régióban, például Dél-Amerikában, Dél-Kelet Ázsiában vagy a Közel-Keleten a pickupok gyakran még a személyautóknál is népszerűbbek. Dél-Afrikában, ahol a Ford az Európának szánt Rangert is gyártja, a Toyota Hilux volt júliusban a legnagyobb darabszámban értékesített autó. Thaiföldön, ahol a Mitsubishi gyártja az L200-ast és a Fiat az azzal azonos Fullbacket az augusztusi eladási statisztikákban a pickupok az első három helyen végeztek, az első az Isuzu D-Max. A Renault és a Mercedes-Benz az Alaskant és az X-osztályt egyaránt gyártja majd a latin-amerikai országok számára a Renault argentínai üzemében. A Renault-nak jók a tapasztalatai, a Duster Oroch kompakt pickup igen népszerű Dél-Amerikában.

Hamarosan kiderül, hogy az újonnan belépő gyártók jó lóra tettek-e. Ha igen, nagyot kaszálnak. Ha mégsem jönnek be a nagyratörő tervek, nem dől össze sem a Mercedes-Benz, sem a Renault, hisz modelljeik alapja a Nissan Navara NP300, amelynek a fejlesztésére így egy centet sem költöttek. A gyártást is a Nissan végzi, mind az Alaskan, mind a Mercedes-Benz X-osztály a Nissan barcelonai üzeméből érkezik, a Fiat Fullback pedig egy átdizájnolt Mitsubishi L200. Az ilyen közösködés nem újkeletű, a Ford és a Mazda szorosan együttműködik Thaiföldön, az Isuzu D-Max pedig felépítésében közel áll az Amerikában oly népszerű Chevrolet Coloradóval.

Biró Csongor

 

Európa legnagyobb pickup-piacai (2017. első félév) eladott darabszám alapján

1. Nagy-Britannia 26 837 +17%

2. Németország 10 658 +15%

3. Franciaország 9450 +20%

4. Svédország 4398 +24%

5. Olaszország 3983 +20%

 

Európa legnagyobb pickup-piacai (2017. első félév) a pici részesedés alapján

1. Magyarország 3,03 %

2. Görögország 2,31 %

3. Lettország 2,22 %

4. Észtország 2,01 %

5. Svédország 1,98 %

 

Európa legnépszerűbb pickupjai (2017. első félév)

1. Ford Ranger 20 213 autó +15%

2. Toyota Hilux 15 779 +57%

3. Nissan Navara 14 827 +15%

4. Mitsubishi L200/Triton 11 002 +12%

5. VW Amarok 8884 +10%

6. Isuzu D-Max 5994 -20%

7. Fiat Fullback 3165 +192%

8. Ssangyong Actyon Sports 283 -14%

 

Magyarország legnépszerűbb pickupjai (2017. I-X. hónap)

1. Ford Ranger 1378 autó

2. Toyota Hilux 947

3. VW Amarok 381

4. Nissan Navara 340

5. Isuzu D-Max 304

6. Mitsubishi L200 221

7. Fiat Fullback 83

8. Mahindra Genio 5

9. Mahindra Goa Pickup 2

 

(forrás: JATO Dynamics, Datahouse)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
10 éves Grand Cherokee 6 millióért, amire még locsolni kellene egy kis pénzt ..
2024.04.20
A központi járási ügyészség közvetítői eljárás céljából felfüggesztette az eljárást azzal a....
2024.04.20
Az Energiaügyi Minisztérium közleménye szerint márciusban 80 százalékkal nőtt az értékesítés 2023-....
2024.04.20
A TCR World Tour egyetlen magyar versenyzője az első helyről indulhat a szombati első futamon....
2024.04.20
A címvédő és háromszoros világbajnok Max Verstappen, a Red Bull versenyzője volt a leggyorsabb a ....
2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....