rendőrautó

Orosz rendőrautó-történelem 15 képben

2019.11.03.

Még a legjobb orosz rendőrautók sem voltak soha azonos kategóriában a külföldi rendőrségek által használt modellekkel. Az oroszországi rendőrök legnagyobb sajnálatára az ő autóik sem műszaki jellemzőkben, sem teljesítményben, sem pedig kényelemben nem vették fel a versenyt nyugati kollégáik speciális járműveivel. A bűnözők feltuningolt járműveiről nem is beszélve… Ennek ellenére igazi ínyencség áttekinteni az orosz autótörténelmet a rendőrkocsik generációin keresztül. 

1. GAZ-M1

Az 1930-as évek legnépszerűbb szovjet autóját, a GAZ-M1-et széles körben használta a szovjet rendőrség. A Gorkij Autógyár 1936–1943 között több mint 60 ezret gyártott belőle. Sajnálatos módon ezek a járművek nem csak a bűnüldözés, hanem a szovjet elnyomás szomorú szimbólumává is váltak. A GAZ-M1-et ugyanis a szovjet titkosszolgálat gyakran használta: a Nagy Tisztogatás évei során ilyen autókkal hurcolták el éjjelente a „nép ellenségeit”.

2. GAZ-67B

Ez a 2. világháborús években kifejlesztett, négykerék-meghajtású autó a szovjet rendőrségi gépjárműpark alapmodelljévé vált az 1940-es évek vége felé. A terepjáró az akkori útviszonyok közepette nélkülözhetetlen közlekedési- és munkaeszköznek számított. Az autót elsősorban vidéken használták tömegesen a rendőri intézkedések során. A nyitott, kabrió-stílusú karosszéria azonban alkalmatlanná tette arra, hogy az orosz tél viszonyai közötti is használják.

3. GAZ-M20 Pobjeda

A háború utáni időszakban a GAZ-M20 Pobjeda (Győzelem) lett a nagy kedvence a rendőri vezetőknek. Az akkori viszonyok között kényelmesnek tekinthető jármű volt az első szovjet autó, amelyet már fűtőberendezéssel is felszereltek. A Pobjedat a szovjet közlekedési rendőrök is széles körben használták.

4. GAZ-21 Volga

Néhány év múlva a jobb műszaki jellemzőkkel rendelkező, kényelmesebb GAZ-21 váltotta fel a Pobjedát. A GAZ-21 a maga 130 kilométeres végsebességével kifejezetten gyors járműnek számított – legalábbis a Szovjetunióban. Nagy előnyeként tartották számon, hogy terepen is képes volt viszonylag jól és gyorsan mozogni. A közemberek többsége számára az a „luxus” elérhetetlen volt – és nem csak az ára miatt. A rendőrség azonban tömegesen használta.

5. ZiL-130

A legismertebb és legsikeresebb szovjet teherautók egyike a ZiL-130, amit a mezőgazdaságban, az iparban és a hadseregben is használtak. Az modellt 50 éven át gyártották. Ez alatt az idő alatt számtalan átalakításon esett át. A rendőrség a ZiL-130-at a fogvatartottak szállítására, illetve a különleges egységek célba juttatására használta.

6. RAF-977

Ezt a kisteherautó nem csak a rendőrsi egységek szállítására szolgált, hanem mobil rendőrségi laboratóriummá is átalakították.

7. GAZ-24 Volga

A vidéki rendőrök csak álmodozni tudtak a GAZ-24-ről. Eleinte ugyanis kizárólag a nagyvárosok rendőri egységei kaptak belőle. A legszerencsésebbek a hírhedt KGB tisztjei voltak, akik közül sokan személyes használatra is igénybe vehették az autót. Számukra módosították is a járművet. Ez lett a GAZ-2424, melynek megnövelt motorteljesítménye lehetővé tette, hogy az autó így elérje a 170 kilométeres sebességet. Ez lett a valaha épített leggyorsabb autó a Szovjetunióban.

8. VAZ-2101

A szinte luxusnak számító GAZ-24-gyel ellentétben az egyszerű VAZ-2101 (ismertebb nevén Lada 1200, illetve Zsiguli 1200) már rendelkezésre állt mind a falusi, mind pedig a városi rendőrök számára. A modellt minden rendű és rangú rendőr használta, a közlekedésiektől a járőrökön át a nyomozókig.

9. VAZ-2121 NIVA

A szovjet viszonyok közepette ideálisnak mondható járműről van szó. Ez az autó volt a kedvence azoknak a szovjet rendőröknek, akiknek a városoktól távoli területeken, elképesztően rossz terepviszonyok és szélsőséges időjárási körülmények között kellett dolgozniuk. A VAZ-2121 ebben a közegben mutatta meg a legjobb tulajdonságait.

10. URAL-4320

Ezt a sokat megélt teherautó típust először az 1970-es években gyártották, de mind a mai napig széles körben használják. A rendőrségen belül elsősorban mobil, gyors reagálású egységeket szállítják vele bevetésekre. Az orosz rohamrendőrség, az OMON neve szorosan összekapcsolódott a járművel.

11. BMW 520i (E12)

A szovjet rendőrségnek nem mindig kellett támaszkodnia csak hazai járművekre. Néhány szerencsés egységnek lehetősége volt kipróbálni olyan külföldi modelleket, mint a BMW, a Mercedes, az Audi és a Volvo, amelyeket kis mennyiségben importáltak a Szovjetunióba, kizárólag a bűnüldöző szervek számára. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy mekkora a szakadék az orosz és a nyugati technológia között. A leggyorsabb szovjet autó ekkor a rendőrség és a titkosszolgálat által üldözésekre használt Volga 2424 akkor 170 km/h maximális sebességre volt képes. A behozott BMW azonban simán faképnél hagyta a szovjet csúcsmodellt a maga 200 kilométeres sebességével.

12. VAZ-21093

Ez volt az orosz rendőrség kedvence az 1990-es években. A kocsit sokáig csak a külföldi piacokon árulták "Samara" néven, a hazai piacon kizárólag "Szputnyik" (útitárs) néven szerepelt egészen 1991-ig, amikor megjelent a szedán változat. Ez örökölte a Szputnyik nevet, a ferde hátú pedig Samara lett. Könnyű karbantartani és jó műszaki tulajdonságokkal rendelkezik. A népszerűség legfőbb oka azonban az olcsósága volt, ami a válság által sújtott posztszovjet időkben kulcsfontosságúnak számított.

13. UAZ-31514

Ez az autó már 25 éve az orosz rendőrség egyik legfőbb „csatalova”, elsősorban a vidéki körzetekben. Noha ezeket az autókat lassan felváltják a fejlettebb modellek, a megbízható és igénytelen UAZ-31514 továbbra is az egyik legfontosabb rendőrségi jármű Oroszországban.

14. VAZ-2110

A VAZ-2110-et (Lada 2110) főként az orosz közlekedési rendőrök használják. Kiválóan alkalmas országúti üldözésre. Meglepő módon még magas rangú rendőri vezetőket is gyakran látni a volánja mögött.

15. VAZ-2114

A mai orosz rendőrség a legmodernebb külföldi járművek széles skálájával rendelkezik a Mercedestől a Porschéig. A rendőrségi flották zömét azonban továbbra is a belföldön gyártott modellek alkotják. Manapság a legelterjedtebb rendőrségi jármű a VAZ-2114 (Lada), amely minden orosz város rendőrségénél megtalálható.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.28
A világméretűvé váló koronavírus-járvány már az autógyártók között is szedi áldozatait. Számos....
2020.01.28
A nemzetközi Alpok-Adria Rali Kupa (AARC) idényzáró futama lesz az idén a Szilveszter-rali. ..
2020.01.28
A vasúttársaság hosszútávon elkötelezett az utasok igényeinek maradéktalan kielégítése mellett,....
2020.01.28
Több, számszerűen hét értékes elismeréssel kezdte az évet a Peugeot. A márka kettős győzelmet ért....
2020.01.28
A bajor főváros jó esélyeket lát arra, hogy a jövőben ők rendezhessék meg az IAA-t, a Nemzetközi....
2020.01.28
Évtizedekkel ezelőtt a buszsofőrök kizárólag férfiak voltak, manapság azonban egyre népszerűbb a....
2020.01.27
Ma éljük át az autózás csúcsát, vagy régen jobb volt? Sokféle szempontot lehet összevetni,....
2020.01.27
Japán az az ország, ahol szinte a megvétel után máris tuningolhatjuk az autóinkat, méghozzá gyári....
2020.01.27
Vadim Konopyansky Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.01.27
Október 23-25-én a franciaországi Marseille-ben és a Paul Ricard Forma-1-es versenypályán rendezik....