5 tengelyen-biztos kézzel

Öt tengelyen hatodszor

2018.11.07.

Ismét kiderült, ki a legjobb hazai gépkocsivezető. A NiT Hungary, vezető hazai fuvarozói érdekképviseletként már hosszú ideje kiemelten kezeli a közlekedésbiztonság ügyét is. Ennek kiváló példája, hogy immár hatodszor, minden egymást követő évben megrendezik az „5 tengelyen-biztos kézzel!” ügyességi és közlekedésbiztonsági versenysorozatot kamionos gépkocsivezetők részére.

 

Csak úgy, mint az előző években, a döntőnek a drivingcamp zsámbéki vezetéstechnikai pályája adott otthont, ahol a verseny mellett családi napra is várták az érdeklődőket, így a gyermekeknek KRESZ-park, szimulátoros verseny és más a közlekedésbiztonság területével kapcsolatban álló program várta a nagyérdeműt és a versenyzők családtagjait.

Az idei megmérettetésre több, mint ötszáz hazai gépkocsivezető jelentkezett, akiknek nehezített elméleti feladatok teljesítése mellett területi elődöntőkön kellett számot adniuk tudásukról és rátermettségükről. Közülük került ki a tíz legjobb versenyző, akik már Zsámbékon, október 6-án mérték össze tudásukat egy rendkívül nehéz és összetett versenyfeladatokkal tűzdelt pályán.

A délelőtt folyamán mind a tíz versenyző rajthoz állt, normál nyerges szerelvénnyel. Itt elsősorban finommanőverezési feladataik voltak, így rendkívül szűk helyen kellett manőverezniük, megfordulniuk, precízen kellett helyezniük akár a pótkocsi kerekét úgy, hogy az egy kisméretű földre helyezett pallón álljon meg és még vészfékezniük is kellett a vezetéstechnikai pálya műgyantás-vizezett pályáján. Itt a legnehezebb feladat talán az lehetett, amikor a jármű kormányzott kerekeivel kellett három oszlop közül kibillenteni a középen állót, mindezt szinte érzésre, hiszen a verseny alatt a járművek ajtaját nem volt szabad kinyitni és az ablakokat is felhúzott állapotban kellett tartani.

A délelőtti döntőből az öt legjobb versenyző kerülhetett tovább a szuperdöntőbe. A futam első részét a legmagasabb pontszámmal záró öt versenyző, Gasparovics Ferenc, Szalai Gábor, Domina Krisztián, Könczöl András és Kormos Csaba Tibor jutott tovább.

A szuperdöntő igazi kihívást jelentett a versenyzőknek. Amellett, hogy rendkívül bonyolult manőverezési és ügyességi feladatokat kellett végrehajtaniuk a rendelkezésre álló fél óra alatt, azok egy részét egy olyan járműszerelvénnyel kellett megoldaniuk, amelyet itthon és Európa nagy részén sem használnak még. Amíg egy normál nyerges járműszerelvény hossza 16,5 méter, addig a versenyre összeállított szerelvény 25,25 méter hosszú volt. Ilyen járműszerelvényeket előszeretettel használnak a napi gyakorlatban a skandináv országokban.

Az extra hosszú szerkezettel azonban kiválóan bántak a döntőbe jutottak, így képesek voltak olyan feladatokra is koncentrálni, amelyek során a pálya mentén kihelyezett KRESZ táblák értelmezése és az utasítások betartása mellett találhatták meg a helyes pályaútvonalat, de észre kellett venniük a holttérben kerekező biciklistát is. Az ügyességi feladatok közül a kötélfeszítő feladat adta fel a leckét igazán a versenyzőknek. Úgy kellett egy szabályos kört leírniuk a járműszerelvénnyel, hogy annak pótkocsifékjére egy kötelet kötöttek, amely a kör mértani középpontjánál rögzítettek. Ha a kötél a körbemenet során túlságosan meglazult, elsodorta a körívre rakott bójákat, ha túlságosan megfeszült, az berántotta a pótkocsi rögzítőfék-kapcsolóját, így ilyenkor a feladatot nem lehetett értékelni. Egy teljes kört mindössze egyetlen versenyző volt képes teljesíteni, de ez esetben is eldőlt két bója.

A gyakorlati vezetéssel töltött félórás feladatsor mellett a napi munkával kapcsolatos rakományrögzítési, járműbiztonsági feladatsort is meg kellett oldaniuk a versenyzőknek egy külön erre a célra kialakított és berendezett félpótkocsin.

Az izgalmas és szoros versengés után új versenyzőként – hiszen a versenysorozatban vannak évek óta visszajáró és a végső megmérettetésig gyakorta eljutó versenyzők – a nettó egymillió forintos fődíjat és az elismerést Kormos Csaba Tibor egyéni vállalkozó gépkocsivezető vihette haza. A második helyen Gasparovics Ferenc végzett, míg a dobogó harmadik fokára Könczöl András állhatott fel.

A díjakat a helyezetteknek Berzai Zsolt, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának rendőr alezredese, a Balesetmegelőzési Osztály mb. vezetője, az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára és Dittel Gábor a NiT Hungary ügyvezető főtitkár adták át. A tervek szerint jövőre is folytatódik a versenysorozat, újabb kihívások elé állítva az arra jelentkező kamionos gépkocsivezetőket.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....