pápamobil

Pápamobil-történelem 10 képben

2019.12.04.

Az elmúlt évtizedekben a katolikus egyházfők – ízlésüknek és a kor követelményeinek megfelelően – számtalan márkát és modellt választottak már hivatali autóként. A „pápamobilok” története két alapvető szakaszra bontható. A XX. évszázad első kétharmadában a katolikus egyházfők általában különleges, átalakított luxusautókban jártak, amelyeknek célja elsősorban a reprezentáció volt. A nagy váltást a II. János Pál ellen a római Szent Péter téren elkövetett merénylet hozta meg. Innentől kezdve a pápamobilokkal szembeni első számú követelmény a biztonság lett. 

A vatikáni garázsokban számtalan autó megfordult már, melyek között néhány igazán különleges és izgalmas jármű is akad, a hétméteres Gelendvagen limuzintól a hatkerekű teherautóig. A legújabb szerzemény egy Renault-konstrukció. A minap mutatták be Ferenc pápa speciálisan átalakított Dacia Duster crossoverét. A választás sokatmondó és magán viseli a katolikus egyházfő aszkétizmusának jegyeit. A Szentszék feje a szerény, úgy is mondhatnánk, tömegautókat részesíti előnyben. Ami nem mondható el elődeiről akiknaz elmúlt század során több az autóválasztásban sem vetették meg a luxust és a különlegességet. Számos papai gépkocsi egyedi tervezésű volt, illetve egyetlen példányban készült. Az alábbiakban tíz modellen keresztül mutatjuk be, hogy jutott el a pápai állam a Mercedestől a Dacia Dusterig.

1. Mercedes-Benz Nürburg 460 Pullman (1930)

Az első autók a Vatikán garázsában az 1920-as évek végén kezdtek megjelenni , amikor XI. Pius volt a katolikus egyház vezetője. Igazi különlegességnek számított egy luxus Nürburg 460 Pullman, amit a Mercedes-Benz-től kapott ajándékként. Az autó csaknem kétéves fejlesztés eredményeként hozták létre a német mérnökök. A belső burkolataihoz hímzett brokátot, szatént, ezüstöt és nemes fát használtak.

Az utastér hátsó részére pápai trónt szereltek fel. Mellé egy speciális vezérlőegységet építettek, amely lehetővé tette az egyházfő számára, hogy utasításokat adjon a járművezető számára utasítások adását a szertartások során. XI. Piusnak négy gomb állt rendelkezésére: destra (“jobbra”), sinistra (“balra”), presto (“gyorsabban”) és casa (“haza”).

2. Mercedes-Benz 300d Pullman Landaulet (1960)

A következő, kifejezetten a pápának készített autó csak 30 évvel később érkezett meg. 1960-ban a Mercedes-Benz bemutatta XXIII. Jánosnak a 300d Pullman limuzin speciális változatát. Az utastér egyetlen ülőhellyel, összecsukható puha tetővel és speciális fogantyúkkal volt felszerelve, melyekbe kapaszkodva a pápa biztonságos pozíciót elfoglalva áldhatta meg az üdvözlésére összegyűlt tömeget.

A tető bezárása után a pápának volt egy vezérlőegysége a szellőztető és légkondicionáló funkciók számára. A válaszfal előtt ülő vezetővel a kommunikáció belső rádión keresztül zajlott.

3. Citroen SM Presidentielle (1974)

A Citroen SM Presidentielle az 1970-es évek egyik legszebb és leghaladóbb "pop autója". A francia márka zászlóshajójának modellje elsőkerék-hajtással, három literes Maserati motorral és hat fényszóróval rendelkezett, amelyek közül kettő a kormány után fordult, kiemelve a kanyarokat. A különleges fejlesztésű autót a magas rangú francia politikusok is nagyra becsülték.

A Citroen SM Presidentielle rendelkezett egy speciális váltóval, amely lehetővé tette a nagyon lassú, folyamatos mozgást, az úgynevezett „szemle” üzemmódot, ami a mindenkori pápák számára is nagy jelentőséggel bírt.

4. Fiat Campagnola (1973)

Ez az olasz nyitott terepjáró a Vatikán történetének egyik elhíresült darabja. Erről köszöntötte a híveket II. János Pált az ellene elkövetett merénylet során, amely 1981 májusában történt a római Szent Péter téren. Összesen négy golyó találta el a katolikus egyházfőt: kettő a gyomrát, egy-egy lövés pedig a jobb és bal kezét érte. A súlyos sérülések és a nagy vérvesztés ellenére II. János Pál képes volt túlélni a merényletet és visszatért a szolgálatba.

A történtek után új alapokra helyezték a pápa biztonsági szolgálatának koncepcióját, ami természetesen befolyásolta a pápamobilokkal szemben felállított követelményeket is.

5. Mercedes-Benz 230G (1980)

Még az 1981-es merénylet előtt fejlesztették ki a pápa számára a speciális „Gelendvagen” járművet, ám a történtek a után az SUV-t jelentős korszerűsítésnek vetették alá. Biztonsági okokból az addig megszokott eltávolítható műanyag kabint egy speciális átlátszó golyóálló kupola váltotta fel.

A konstrukciót egy speciális légbevezető rendszerrel egészítették ki, amelynek célja a falak közti páraképződés kiküszöbölése volt.

6. Leyland konstruktor (1982)

A Leyland Constructor, ez a páncélozott szörnyeteg talán a legnehezebb „papamobile” a történelemben. A Leyland Trucks szakemberei alig másfél hónap alatt egy 24 tonnás, hatkerekű terepjárót építettek egy hagyományos teherplatformra. Ez a monstrum lett a pápai jármű II. János Pál Egyesült Királyságban tett látogatása során 1982-ben. Az autó megerősített alvázat, golyóálló üveget és páncélozott ajtókat kapott, amelyek ellenálltak az automata kézi lőfegyverek tűzerejének.

A járművet egy hathengeres, 156 lóerős dízelmotor hajtotta. Összességében két ilyen autót építettek, amelyek közül az egyik ma a Leyland Múzeumban található (Lancashire megye). A látogatók lehetőséget kapnak, hogy felszálljanak a teherautóra szálljanak és beüljenek a pápa székébe.

7. Fiat 500 L (2015)

Ferenc pápa 2015-ös amerikai látogatása alkalmával egy fekete Fiat 500 L hátsó ülésén hagyta el az Andrews légitámaszpontot, és ez az autó szállította Washingtonon keresztül. Ez pedig abban az országban, ahol többen járnak automata váltós óriás SUV-okkal, mint személyautókkal, vaskos üzenet volt. És persze nagy reklám a Fiatnak is, amely nyilván ellenszolgáltatás nélkül biztosított autót a pápának. (Egyébként ez az egyetlen szériamodell, amelybe kávégépet építettek.)

Az egyházfő üzenete egyértelmű: a kisautóval is igyekezett szerénységből és környezettudatosságból is példát mutatni. A kis Fiat egyébként 2016 januárjában kalapács alá került Philadelphiában: a jótékonysági árverésen a kocsi 11 perc alatt 82 ezer dollárértért, a piaci ár négyszereséért kelt el.

8. Lamborghini Huracan (2017)

Ferenc pápa, aki 2013-ban került Szent Péter trónjára, nem csak az első Európán kívüli pápa az elmúlt 1200 évben, hanem a Vatikán legszerényebb vezetője az utóbbi évtizedekben. Elutasította elődeinek fényűző autóflottáját, és arra buzdította a többi papot is, hogy legyenek szerényebbek igényeikben és térjenek át "köznapi" járművekre.

Ennek szellemében nem tartotta meg az 2017-ben neki ajándékozott Lamborghini Huracan luxusautót, hanem árverésre bocsátotta az általa megáldott járművet, a 715 dolláros bevételt pedig jótékony célokra ajánlotta fel.

9. Dacia Duster (2019)

Ferenc pápa demonstratív módon a hétköznapi emberek számára is megfizethető autókat preferálja. Például a 2016-os örményországi látogatása során a Dacia Loganba ült, Írországot Skoda Rapiddal utazta körbe. A közelmúltban Mauritiuson tett látogatása előtt pedig egy helyi autószerelő műhelyben alakítottak át számára egy Nissan NP300 kisteherautót.

A legutóbbi autó, amely Ferenc pápa garázsába került, egy Dacia Duster crossover. Az autó nagy panorámatetőt kapott speciális tetőablakkal, a hagyományos levehető golyóálló üveg felépítménnyel, valamint egy korszerűsített felfüggesztéssel. A 30 centis padlómagasság az egyszerű be- és kiszállást teszi lehetővé.

10. UAZ "Pickup" (2019)

Az orosz UAZ is készített egy különleges autót a római pápa számára. Igaz, hogy az Uljanovskij Avtozavodban készített jármű egy fiktív pápamobil. „Az ifjú pápa” című HBO tévésorozat második évadja számára gyártották, amelyet az Oscar-díjas Paolo Sorrentino alkotott. A sorozat producere tavaly meglátott egy orosz kisteherautót az utcán, és úgy döntött, egy ilyen jármű ideális “papamobile” lehetne.

Az olaszországi UAZ-márkakereskedőn keresztül a filmes szakember eljutott az autógyárig, és megállapodtak egy speciális gépkocsi elkészítéséről. A gyártásba bekapcsolódott egy helyi tuning-szerviz is. A népszerű televíziós sorozat új évadja – ezúttal már New Pope (Új pápa) címmel - 2020-ban kerül a nézők elé. A főszerepeket Jude Law és John Malkovich játssza.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.21
Jótékony célra árverezték el a Lexus LC kabrió első, még le sem gyártott példányát. A kétmillió....
2020.01.21
Werner Weresch, a Porsche üzemi tanácsának elnöke azt szeretné elérni, hogy a cég tíz évig....
2020.01.21
A magyarországi közlekedésbiztonsági tapasztalatok megosztására és a halálos balesetek....
2020.01.21
Nyolc Veszprém megyei város 31 élelmiszerboltjában telepített az ittas járművezetés veszélyére intő....
2020.01.21
2020. évre szóló e-matricából elővételben, tavaly decemberben megközelítően 150 ezer fogyott, húsz....
2020.01.20
Új Mercedes-Benz Conecto Next Generation autóbuszok állnak forgalomba Budapesten, az első tizenhat....
2020.01.20
A szakszerű javítás a csere lenne, de az több mint 260.000 Ft-ra rúg. Ki fizeti a révészt? ..
2020.01.20
Úgy tűnik, a Manchester City katalán edzőjének folyamatosan meggyűlik a baja Nagy-Britanniában a....
2020.01.20
Borta Ambrozie Ovidiu Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.01.20
A kecskeméti Neumann János Egyetem és a baden-württenbergi Albstadt-Sigmaringen Egyetem 36....