Teszt

Peugeot Traveller Active L2 2.0 BlueHDi – ha igazán nagy a család

2019.09.25.

Mióta bevezették a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását, megugrott az érdeklődés a hétszemélyes típusok iránt. De milyen kocsit vehet a hat gyereket nevelő família? Ők már kisebb választékból szemezgethetnek, egyik jelöltjük a nyolcüléses Peugeot Traveller lehet. Persze megfelel más igényeknek is, beválhat például szállodai shuttle-járműnek, brigádautónak, kisbusznak, igaz, ilyen esetekben már kedvezmény nélkül, de még mindig versenyképes áron.

A Travelleren már első pillantásra látszik, hogy nem úgy lett sokszemélyes, mint jó néhány járműtípus: szűk térbe bezsúfolt, kényelmetlen pótülésekkel, amelyek felnyitása gyakorlatilag megszünteti a csomagteret. Ebben nyolc felnőtt foglalhat helyet, mindhárom üléssorába könnyű beszállni, mindenkit megfelelő kényelem vár, és jócskán vihetnek magukkal poggyászt is. Nem olyan, mint egy nagy személyautó, hanem mint egy kicsi autóbusz. Egyébként háromféle hosszúságban készül, a kipróbált példány közepes méretű volt, pár centi híján ötméteres.

Odasétál hozzá nyolc személy, ki-ki hátizsákkal, guruló táskával. Berakodnak hátra, ennyi simán befér. Mindkét oldalon van tolóajtó, könnyű beszállni, vagy baleset után gyorsan elhagyni a járművet (csak jobboldali hátsó ajtós kisbuszok halálos csapdává válhatnak!). A második üléssor is sínen siklik, az üléstámlák többféle dőlésre állíthatók be, mindenki megtalálhatja a neki megfelelő pozíciót. A tesztkocsi szürke-kék szövetkárpitja kellemes tapintású, nem izzasztó – nagyon örültem, hogy nem bőrrel kárpitozták a bútorzatot. Hozzájárult a hőkomforthoz és a kellemes közérzethez az oldalablakok, illetve a hátsó szélvédő sötétített üvege is.

Mivel az adott járműjelleg esetében kardinális szempont, nézzük meg jobban a férőhely témáját. A leghátul rendelkezésre álló poggyásztér űrméretét 507-655 literben adja meg a Peugeot – a különbséget a harmadik üléssor előre-hátra csúsztathatósága okozza. A nagyobbat elosztva nyolccal, kissé több, mint 80 liter adódik fejenként, ami bőröndben mérve nem kevés. Ha viszont terebélyes dolgokat kell szállítani, akkor a második és harmadik sori hat ülés támláját egyenként előrehajtva lehet bővíteni a lehetőségeket. Ekkor nem a padlóra pakolunk, hanem a támlák hátoldalára, amelyek közös síkot képeznek, közöttük persze résekkel. Így már biciklik is befektethetők, a személyek számának korlátozásával. A hátsó traktus megpakolásának egyébként határt szab az is, hogy nincs több ponton rögzíthető, erős védőháló, amely koccanáskor vagy vészfékezéskor megakadályozhatná nagyobb poggyászdarabok előrerepülését.

A vezetőhely minden tekintetben kommersz, bármilyen autóhoz szokott valaki, egyből otthon érzi magát. Csak a sebességrögzítő volán alatti szatellitje Peugeot-sajátság, erre is hamar rááll az ember keze. Természetesen nem hiányzik középről a multifunkciós képernyő (Mirrtor Screen okostelefon-tükrözéssel, navigációval), amelyről azonban hiányoltam valamit: a tolatókamerát, amely különösen jól jönne egy ekkora gépkocsi nem feltétlenül profi sofőr vezetőjének. Volt viszont a tesztkocsiban parkoló „radar”, holttér-figyelő, és nyolc hangszóróból szólt szépen a zene. Az első ülések fűtését nem próbáltam ki a kánikulában, annál többre becsülték utasaim a hátul külön szabályozható klímát.

Elindulás után kellemesen lep meg a Traveller: kétliteres, 150 lóerős motorja, a hatfokozatú váltó eltalált áttételeivel segítve, élénken gyorsít (százra 11 másodperc alatt, és akár 170-nel is hasít. Méreteit meghazudtolóan fürge a „busz”, lehet vele életrevalóan közlekedni a város forgatagában, robbanékonyan előzni országúton, vagy csendesen együtt úszni a forgalommal. Dinamikája persze eléggé függ a terheléstől, amelynek maximuma egy tonna – ez azért már számít! Húzósan vett kanyarokban is érezni a tömeg húzását, de a jól hangolt futóművel izgalmak nélkül lehet tisztességes átlagsebességet tartani, inkább az utasok érzékenysége szab ennek határt. Menet közben örvendetes csend honol odabenn, a motort szinte egyáltalán nem hallani, szélzúgást sem, nincs akadálya az utasok beszélgetésének, akár az első és a harmadik sor között is.

Nagy test, nagy élvezet – és nagy fogyasztás? Nem! Annak ellenére, hogy egy méretes, szögletes karosszéria nem különösebben áramvonalazható, 7,5 literre jött ki az átlag, a sebességlimiteket jól kihasználva, de a megengedett terheléstől jól elmaradva. Mivel a tankolás az egyik legnagyobb költségtényező, ezzel az adattal elégedett voltam. Persze ahhoz, hogy egyáltalán szóba jöhessen, először is meg kell vásárolni a Travellert. Alapára 9,8 millió forint, elég közel a lélektani határhoz, a kerek tízhez, és vélhetően szétfeszítené sokgyerekes családok büdzséjét. Ám az akciós vételár 7.853.000 forintja már barátságosabb, sőt nagycsaládos kedvezménnyel csaknem megfeleződik a listaár, 5.353.000-et kell kipengetni.

Az efféle, furgonszerű járműveknek csekély a presztízsük, annál nagyobb viszont a használati értékük, és – meglepő módon – komfortjuk néhány tekintetben felülmúlhatja luxuskocsikét. Például abban, ahogy minimális meghajlással, méltósággal lehet beszállni, majd keresztbe vetett lábbal szétnyitva olvasni az újságot. Ha beszámítjuk ezeket a tényezőket is, valószínűsíthető, hogy felnőttek és (akár felnőtt méretű) gyerekeik egyaránt megszeretik a Travellert.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Rendkívül izgalmasan alakul a rali-vb szezon második aszfaltos versenye, ugyanis még Ogier is....
2024.04.20
Megközelítette az 1500-at a hazánkban a tavaly eladott kínai autók száma és ebbe nem számoltuk bele....
2024.04.20
Azt gondolta, jó ötlet felmászni a méregdrága szupersportkocsira. ..
2024.04.20
A negyedik helyről rajtoló Max Verstappen, a Red Bull címvédő és háromszoros világbajnok....
2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....