Teszt

Prémium két keréken – Yamaha X-Max 300 teszt

2017.09.03.

A sportrobogó új keletű kategória-elnevezés, arra hajaz, hogy az egykor inkább csak a városi szaladgálásra szolgáló, burkolt kétkerekűek világában a mai sportosak teljesítménye, menettulajdonságai a hagyományos motorokéval vetekszik. Az ugyan kérdés, meddig marad vevőfogó hívószó a sportos robogó, annyi azonban tény, hogy a Yamaha idén piacra dobott ilyen jelegű X-Max 300 típusa, egy sor, nem is oly rég csak a nagymotorok kiváltságaként ismert (csúcs)technikát kínál.

A japán márka valójában az egyik kategóriateremtő: T-Max, majd X-Max néven, a negyedliteresektől egészen a félliteresekig, ma már egy teljes sorozatot kínál a sportkivitelűekből, ezek adják a cég európai robogó-eladásainak több mint felét. „Meglátja, jobban megy, mint a nagyobb 400-as” – jegyezte meg a márka képviselője, amikor egy teszt erejéig átadta a 300-ast. Van benne igazság. A motor gombnyomásra böffent, s már az első méterek után úgy éreztem, kézre-lábra áll (bár kicsit nyújtózkodnom kellett, hogy álló helyzetben leérjen a lábam). Azt viszont már a műszaki leírásokból tudom, hogy ez a típus is a Yamaha hangzatos Blue Core technológiájával született, aminek a lényege, hogy az erőforrás kevesebb üzemanyaggal, minél nagyobb teljesítményre legyen képes. A négyütemű, folyadékhűtéses, SOHC, 4-szelepes motorblokk teljesítmény-növelésének titka többi között az optimalizált szelepforma és -időzítés, valamint a magas kompresszió-arányt biztosító, kompakt, félgömb- alakú égéstér. Az eltolt hengerkialakítás csökkenti a mechanikus veszteségeket – szól tovább az erős műszaki zsargonban fogalmazott szöveg – a hatékonyabb hűtés érdekében pedig az úgynevezett DiASil (alumíniumöntvény) hengerben alkalmazott olajfúvókás dugattyúhűtés.

Mindebből a kormányt szorongatva én csak azt éreztem, hogy az X-Max 300 kezes jószág. Finoman húz, sebessége, gyorsulása városban több mint elég, kint az országúton pedig könnyen suhan száz felett is. Ráadásul töltéskor kellemes meglepetés, hogy száz kilométerenként megelégszik a 3 liter alatti fogyasztással. Így aztán igaz lehet a márka állítása, hogy a 26 lóerős motor (mindössze 4 lóerővel gyengébb a 400-asnál) megfelel az Euro 4 normáknak, az elődmodell 250-esnél jobban gyorsul, magasabb a végsebessége és kevesebbet is fogyaszt.

A vezetés élvezetét ugyanakkor fokozza, hogy még a városi dzsungelben is jól lehet vele kanyarogni, de kint a pályán egyenes futására sem lehet panasz. Mozgékonysághoz hozzájárul a masszív felfüggesztés és a motorkerékpáros stílusú rugózás is. Arról van ugyanis szó, hogy ez a közepes méretű kétkerekű megkapta a csúcsmodellnek számító T-Max maxirobogó konstrukciós elemeit. Az X-MAX is kettős villahíddal, teleszkópvillákkal és kettős hátsó lengéscsillapítókkal van felszerelve, így fokozva a sportos kezelhetőséget és a nagyobb sebesség melletti stabilitást. Biztonsági csúcsmegoldás, hogy az elől-hátul tárcsafékes kerekekben blokkolásgátló (ABS) és kipörgésgátló (TCS) technika dolgozik – méghozzá az alapfelszereltség részeként.

Általában is elmondható, hogy a sportrobogókban trendformáló Yamaha élen jár az új technikák bevezetésében, aminek nyomán az X-MAX 300-as is prémium-mezben lép elő. A szemrevaló dizájn és karosszériafényezés mellett kábító a sportautókéval vetekedő műszerezés, a kulcsnélküli indítás és a LED típusú világítás. A két kerekformájú analóg sebesség- és fordulatszámmérő között jeleníthetők meg a többfunkciós lcd monitor adatai a kormánymarkolat melletti gombokkal. Az is újdonságnak számít ebben a motorosztályban, hogy már itt sem kell elővenni a zsebre vágott slusszkulcsot. A motorosnak elegendő csak elforgatni egy villanykapcsolóra emlékeztető gombot a „műszerfalon”, azzal lehet indítani, kormányt reteszelni. Elöl a helyzetjelző lámpákkal együtt a hármas tagolású led-fényszóró nemcsak látványos dizájnelem, hanem egyúttal parádés világítóegység. Közülük kettő tompítottnál kapcsol be, a középső viszont csak a fényszóró-funkciónál áraszt a hagyományosnál nagyságrendekkel több fényt. Az is remek szolgáltatás, hogy az ülés alatti „csomagtartóba” két bukósisak mellé akár belefér a laptop és más kisebb cucc, a kormánymű baloldali tároló-dobozában pedig található egy 12 voltos kimenet is mobil eszközök működtetéséhez, feltöltéséhez.

Lelkesedésemet legfeljebb csak a húzós árak hűtik. Az X-Max 300 vételára valamivel 1,8 millió forint felett startol. A nagy rivális, a Honda azonos hengerűrtartalmú típusát, a 300-as Forzát 1,7 millióért, a hagyományos robogóformát őrző Vespa GTS 300 ABS ASR modellt pedig mintegy 2 millió forintért adják. Így hát a sportos robogózás nem olcsó mulatság, de legalább lehet válogatni.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....