portré és interjú

Ráció és emóció – interjú Papp Zoltán SEAT márkaigazgatóval

2016.02.29.

A martorelli gyár hazai képviseletének vezetője egészen a diploma megszerzéséig úgy vélekedett, hogy autók nélkül is kerek a világ, sőt! Volt időszak, amikor még a jogosítvány megszerzését sem akarta, ennek ellenére másfél évtized után így nyilatkozott: „nagyon bejött ez az autós téma, nem igazán tudnám magam máshol elképzelni”. A fentiek hátteréről és a Seat márka jelenjéről, múltjáról és jövőjéről beszélgettünk.

Szerző: Horváth Miklós, fotó: Seat Magyarország

A márka közgazdász végzettségű frontembere a legjobb példa arra, hogy a latinos temperamentummal felvértezett autók még a mikro- és makró ökonómia emberét sem hagyják hidegen, a szlogenek meg pláne. Beszélgetésünk után a 2000-es évektől ismertté vált auto emoción, majd 2012-től az ENJOYNEERING jelmondatok mögötti tartalmat, üzenetet éreztem valósággá válni interjúalanyom szavaiban, aki inkább a számok, grafikonok embere, mintsem a lóerők és karbonidomok megszállottja. És persze mondhatja bárki, hogy ugyan már, badarság lenne elvárni egy márkaigazgatótól, hogy ne így beszéljen, amit két válasszal is meg tudok cáfolni. Az egyik ellenőrizhető, hiszen a portré és interjú rovatunk eddig a szakma és az autók megszállottjairól szólt – jó értelemben vett megszállottakról, persze – akiknél már gyerekkorban jól detektálható az első találkozás vagy behatás, aminek következtében egy családtag, barát vagy rokon által járt úton indultak el a későbbi mérnök, formatervező, kereskedő és egyéb szakmák felé az ifjak. Jelen esetben erről nem beszélhetünk, hiszen Zoltán esetében sem a szülők, sem pedig a tágabb környezet nem tartalmazott automobilizmussal megfertőzött egyedet, tehát a gyerekkor és a fiatal felnőttkor a maga medrében hömpölyöghetett, zavartalanul.

Papp Zoltán SEAT márkaigazgató

Ezt tükrözik az iskolák is, hiszen a zuglói Radnóti Általános Iskolát a Zrínyi Miklós Gimnázium követte, majd a Corvinus Egyetem business-közgazdász szakán teljesedett ki a társadalomtudományok és gazdasági folyamatok iránti orientáltság. Ahogy a bevezetőben is említésre került, ez idő alatt a jogosítványszerzés is egy szükséges rossznak számított Zoltán életében, ami tovább erősíti a racionális beállítottság kontúrjait. Második érvem pedig arra vonatkozólag, hogy a márkaigazgató nem a kötelező PR szöveget nyomta, a személyes benyomásom. Szerencsére Magyarország még nem annyira képmutató ország, mint Amerika, és még ha afelé is tendálunk, manapság még kétely nélkül elfogadhatjuk a mosolyt és az őszinteséget, nem félve attól, hogy ezek csak eszközök egy cél eléréséhez. Ez alapján láttam meg Zoltánban, hogy ő azon szerencsések közé tartozik, akit szakmai és érzelmi szálak fűznek a munkájához. Ráadásul ezt a „szerelmet” nem kergette, sokkal inkább egy menet közben kialakult kötelékről tanúskodnak az alábbi sorok.

A Seat az IRONMAN 70.3 triatlonverseny hivatalos autós partnere, de Zoltán egyébként is rendszeresen koptatja az aszfaltot futócipőben

Első mérföldkőnek mit tartasz az életedben? Cserediákként egy évet az USA-ban, a State University of New York (SUNY) hallgatójaként töltöttem. Annak ellenére, hogy az ottani diákok teljesen átlagos életét éltem a mindennapokban, nagy hatással volt rám a szemléletük és a gyakorlatiasságuk. Kedvemre volt nagyon, hogy miként a tanulásban, úgy a mindennapokban sem az elmélet dominálja az emberek életét. A praktikus gondolkodás nemcsak építő, hanem fertőző is, és ez jelenti az alapját ott annak, hogy a való világból vett példákon keresztül kaptunk leckéket, és ez által tanultunk meg alkalmazható elveket, nem pedig fordítva. A Corvinuson az elvek és szabályok sokaságában elvész az alkalmazás tudománya, ugyanakkor a tanár-diák kapcsolat is merőben más. Jó példa erre, hogy a diákok kapnak visszajelzéseket és többnyire ebben az erősségeikre fektetik a hangsúlyt, ami annyit tesz, hogy ha félkezű vagy, akkor nem sajnálkozunk feletted, hanem arról beszélünk inkább, hogy nem is gondolnád, mi mindenre vagy képes egy kézzel.

Ha ez a szemlélet az alkalmazott ars poeticád, mondanál rá példát is? A kereskedőkkel folytatott tárgyalások során gyakran kezdődnek úgy a mondatok, hogy „az a baj”, amit fél órán keresztül ecsetelt „mit miért nem lehet” magyarázatok követnek és csak ezután beszélünk a megoldásról. Meglátásom szerint a túlzott problémába mélyedés már-már beletörődést szül, úgy hogy észre sem vesszük, ezért azt szoktam mondani, hogy ha a problémákat nézzük, soha nem adunk el autót. A Seat-nál pedig ez hatványozottan igaz.

A világszínvonalú teljesítmény elismeréseként - a márkaigazgató Cseh Lászlóval a Leon FR átadásakor

Mi történt az egyetem után? 1999 júniusától, friss diplomával, pályakezdőként az AVIS autókölcsönzőnél kezdtem el dolgozni. Az állásra hirdetésen keresztül találtam, kezdetben a flottakezelés, majd a tartósbérlet és a területi vezetői poszt volt a szakterületem. Az itt töltött 2,5 év alatt pedig elkezdtem egy posztgraduális képzést a Műegyetemen.

Mi motivált a váltásra? Az autókölcsönzőnél végzett munka során megszerettem az autókat és magát a szektort. Ezzel párhuzamosan pedig nyitott voltam az új kihívásokra is, valamint adott volt a lehetőség a Porsche Hungáriánál, ahol a szervezet nagysága, működése és felépítése mindig is etalonnak számított szakmai körökben.

Jogsit a gimi 3. osztályában szerzett, a tanulóautó egy Golf II volt. Fiatalon természetesen édesapja autóit - Skodát, Ladát, később Ford Escortot - használta.

Beszéljünk az első beosztásról és annak kihívásairól! Nyugat-magyarországi területi vezetőként, 2002-től Soprontól Pécsig kb. másfél tucat kereskedés tartozott hozzám. A lehető leggyakrabban kint kellett lennem a hálózatban, ugyanis egy területi vezető munkájának alfája és omegája, hogy ismerje a kereskedők személyét, munkáját, a környezetet a legapróbb részletekig. Az érkezés utáni, kötelező adminisztrációs fejezetet szinte sablonszerűen csináltam, majd a lényeges kérdések, elvek megbeszélése természetesen kávézás közben történt, amit minden kereskedés vezetőjének másképp kellett becsomagolni. Kihívás volt, hogy minden ügyvezetővel, tulajdonossal megtaláljam a közös nevezőt, hiszen ez jelentette a későbbiek során az alapot és a hatékonyság kulcsát is egyben. Előfordult, hogy fél napig nem szólt hozzám a szalon vezetője, majd elhívott ebédelni és ott megtört a jég, azóta jó barátok vagyunk, és az ügyintézések zökkenőmentesek.

A két és fél évig tartó területi vezető pozícióban változást az említett posztgraduális diploma megszerzése hozta Zoltán életébe. 2004-től a Seat Magyarország értékesítési vezetőjeként a kereskedelmi szegmens mélyebb rétegeibe is belefolyt, ezáltal magasabb szintű stratégiai kérdések, gyári kapcsolattartás, tervezés, gyártás és a hazai akciók megtervezése tartozott a munkakörébe, a marketinggel karöltve. „Ekkor került bevezetésre a csoportmentességi törvény, ami által rengeteg plusz feladatunk volt 2004 és 2009 között. Itt tanultam meg igazán, hogyan működik egy rendszer és hogyan kell azt működtetni” – nyilatkozta a márkavezető.

A helyszín és a cél ugyanaz, a slusszkulcsot ezúttal Kovács Ági kajakozó kapta

A márkaigazgatói posztot egy igencsak turbulens időszakban vetted át. Mivel szembesültél először, amikor ebbe a székbe kerültél? Nos, 2009 tényleg a legrosszabb időszak volt, de akár azt is elmondhatom, hogy a márka magyarországi történetében még soha nem volt olyan zűrös éve a Seat-nak, mint akkor. A csúcsidőben 33 márkakereskedő volt az országban, ez a szám lecsökkent tizennégyre, ráadásul a modellpalettánk sem volt a legideálisabb, így a dílerhálózat több mint 50 százalékos leépülése mellett a menthető dolgokra fókuszáltunk leginkább. Szerencsére komoly változáson ment keresztül a márka, ezáltal 2013-tól folyamatos fellendülésnek vagyunk tanúi. Minden évben piacra dobott a gyár egy új modellt, ennek köszönhetően 10 százalékkal gyarapodott az éves értékesítési darabszám, aminek itthon is érezhető volt a hatása. 2015-ben pedig már 8 százalék feletti volt a kiszállítások terén elkönyvelt növekedés, és értékesítésben is 20 százalékos növekedést abszolvált a márka. Visszanézve az 5-6 évvel ezelőtti állapotokat elmondhatom, hogy ijesztő viharban kerültem a kormány mögé, így semmi másra nem koncentráltam, mint hogy a korábban említett problémára tekintés helyett minden helyzetben a legideálisabb megoldást találjuk meg a legkisebb veszteség érdekében. Azt hiszem a válság viharai nemcsak megerősítettek bennünket, hanem az értékrendünket is helyre tették, ha korábban nem lett volna rendben.

Mi a jelenlegi portfólió legnépszerűbb modellje? Nemzetközi szinten a Leon a húzó modell, ami meglepő fordulat a márka életében, hiszen 2014-ig folyamatosan az Ibiza család adta a legnagyobb volument. Mivel az európai piac erősen kombi beállítottságú, így a Leon kombi meghozta ezt az áttörést a tavalyi évben. Magyarországon az újrapozícionált Toledo is nagyon népszerű, hiszen árazásában a Leon alatt van, így a flottapiacon a Seat részéről ez a modell áll az első helyen. Az Alhambra is elismerésre méltó eredményeket hozott, két év alatt 40 százalékot növekedett a kiszállítási volumene. Itthon kb. 80 darab került eladásra, ami igencsak meglepő a 12 milliós listaárának ismeretében. Látható, hogy volt egy útkeresés a Seat részéről, ami mostanra vált tisztává. Egyértelmű, hogy nem célcsoportunk a Skodás vagy Volkswagenes ügyfél, akik racionális vagy márkahűségi alapokon hoznak döntést. Sokkal inkább az útjainkon nagy számban jelen levő más európai vagy japán gyártók autóit használóknak kívánunk egy minőségi és érzelmekkel fűszerezett alternatívát kínálni. Volt is egy hezitáló ügyféllel dolgom anno, akinek azt tanácsoltam, hogy a szóban forgó Seat modellel versenyben lévő autót számolja meg, hányszor látja szembe jönni a hazaút során. Az ügyfél miután hazaért felhívott és azt mondta 28-ig jutott a számolásban. Mivel nem olyannyira ismert és népszerű, mint a konszern többi márkája, ezért nekünk ebből a hátrányból kell előnyt kovácsolnunk, és úgy látom ez rendszerint sikerül.

Jól áll a fehér X-Periencenek az Ironman dekor. Egyébként céges flották esetében, ha egyszer bekerülünk, ott maradunk - a cégvezető szerint. A képen a verseny ötletgazdája és főszervezője, Krópkó Péter látható

Egy máig emlegetett vicces történet a végére? Óh, hát azok vannak bőven, mivel a márka kevésbé ismert, az itt eltöltött éveket hármas szorzóval számoljuk. Még területi vezető voltam, amikor az első látogatásom alkalmával egy kereskedés tulajdonosa a következőképp próbálta érthetően tudtomra adni, hogy egy raktári autója milyen régóta gazdára vár. Azt mondta, „… fiam, ha ez az autó gyerek volna, már körbeszaladná a szalont”. Ezt azóta is emlegetem.

A 2016-os év milyen újdonságokat és kihívásokat tartogat? A közeljövőben érkezik az Ibiza Cupra és a Leon ráncfelvarrott verziója, azonban a legnagyobb várakozást - és egyúttal a jó reménységet is - a nemrég a leleplezett SUV, az Ateca érkezése kelti bennünk. Új frontot nyitni a kompakt crossover kategóriában nem kis dolog, hiszem ez az egyik legnépesebb szegmense az európai autópiacnak. Ezért azt gondolom, hogy értékesítés és marketing kommunikáció terén is az Ateca adta kihívások és lehetőségek abszolválása lesz a fő feladatunk. Megítélésünk szerint minden adott ahhoz, hogy mind volumen, mind pedig piaci részesedés terén növekedéssel zárjuk majd az évet.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....