lakóautó

Rejtett képességek – Volkswagen California Balaton Edition

2019.01.04.

Csak a kihúzható előtető tokja tűnik fel első pillantásra, pedig amellett, hogy teljes értékű hétszemélyes nagyterű kocsi ez a VW, négy főnek hálóhelyet is kínál. Ráadásul árát és felszereltségét a magyar piachoz igazították, noha igazán olcsó így sem lett.

Ami sok mindenre jó, semmire sem válik be annyira, mint az egyoldalú, specializált eszközök. Ha viszont kivált két ilyet, igenis nyerő megoldás lehet, erre példa a Volkswagen T6 Multivan (becenevén Bulli) lakóautó-változata, a California. A maga nemében a világ egyik legsikeresebbje, 15 éve fut, több mint százezer kelt el belőle. Van komplett konyhával ellátott változata is, az igazán csak kempingezésre való, elég drága, és csak akkor éri meg, ha nagyon sokat csavarognak vele. Most arról a Balaton Edition verzióról van szó, amely hétköznap nagyterű személyautóként, szabadidőben pedig mozgó szállásként szolgál, így jól kihasználható.

Első pillantásra sima Multivan, pedig lakóautó

Mivel az alaptípus jól ismert, és a kétliteres, 150 lóerős dízelmotorral, duplakuplungos, automatizált, hétfokozatú váltóval rendelkezésemre bocsátott tesztkocsi sem tartalmazott újdonságokat, jellemzését gyorsan el lehet intézni. Felépítése, összeszerelési minősége kiváló, dizájnja nem éppen fantáziadús, de nagyon praktikus, minden megvan, amit egy nívós, modern kocsitól elvárhatunk, a vezetőtámogató arzenáltól a navigátorig. A második sori két ülés előre-hátra csúsztatható és 180 fokkal megfordítható, mögötte van még egy háromszemélyes üléspad. A furgonhoz illő poggyászteret egy kis asztalka-szerűség korlátozza a farban – ez támasztja majd alá a franciaággyá átrendezett bútorzat hátsó részét.

Kár, hogy nincs ezen az oldalon is tolóajtó

Családi batárnak, mobil tárgyalónak egyaránt megfelel a fürge tempóra ösztökélhető (gyorsulási idő 0-ról 100-ra 13 másodperc, csúcssebesség 181 km/óra), stabilan kanyarodó, az utat jól fogó jármű. Túlzott fickándozásnak azért határt szab az első kerekek tapadása, induláskor gyakran villan fel a kipörgésgátló jelzőfénye – akit zavar, válassza a 4x4-est. Ám sajnos nemcsak a California gyors, hanem a tankműszer lefelé süllyedő mutatója is: nehéz tízliteres fogyasztás alá menni. Hát igen, aerodinamikai szempontból is furgonszerű az autó.

Valamint, nemtetszésemre, a vezetőoldali tolóajtó hiányával. Ezt biztonsági szempontból kifogásolom: képzeljük el, hogy jobbról belénk ütközik egy jármű, összetörve és eltorlaszolva az ajtókat. Egyedül a bal elsőn át lehet menekülni, illetve a sérülteket menteni. A következmények elképzelését az olvasó fantáziájára bízom…

Táborozás után visszakerülnek a székek a hátfalajtóba

Amint kirobogtunk a zöldbe, elbűvöl eddig rejtett részleteivel az autó. Némi bosszankodás után a kezelési útmutató ügyetlen fordítása miatt, a csomagtartóból előkerül egy pálca, két csuklójánál megtörve kurblivá alakul, és már lehet kitolni az előtetőt, amelyet két kihajtható láb támaszt alá. Máris van esőtől, napsütéstől védő fedett verandánk, ahol fel lehet állítani a hátfalajtó cipzáras vászontokjából kihúzott két széket, illetve a tolóajtó kárpitjából előkerülő asztalt. Konyha híján kemping-gázfőzőt állítottunk rá, és egykettőre gőzölgött pléhbögrénkben a forró tea.

Esteledik, lehet nyugovóra térni. Ha négyen lennénk, elég nagy munkával ággyá alakíthatnánk a hátsó üléseket, de most elég lesz a tetőtéri hálószoba is. Tetőroló hátra, biztosító karabinereket és rögzítő csappantyúkat kinyitni, keresztrudat feltolni (könnyen megy!), és már áll a sátor. Bőven elég hosszú, széles és magas két megtermett felnőttnek, matraca kényelmes, két szúnyoghálós ablaka elsötétíthető. Fel- és lemászni egy kis ügyességi gyakorlat, de aki szeret kilépni az otthon komfortzónájából, szívesen bevállal ennyit.

Táborozni hová és mikor menjünk a Balaton Edition-nel? Vizesblokk nincs benne, ilyet kempingen, jól felszerelt balatoni strandon lehet találni. De nincs akadálya egy kis nomádkodásnak sem, a kedvenc horgászhelyen, vagy nyaralás közben, a műfaj kedvelői tudják, hogyan lehet kulturáltan és ügyesen kielégíteni az alapvető igényeket, aminél több már elvenne az egész utazás vagabund romantikájából. És nemcsak a meleg félévben válik be a mobil hotel, hiszen kellemesen bemelegíti az állóhelyi fűtés.

Szóval van egy pazar személyautó, amellyel megspórolhatók a szállásköltségek, tehát ez a gazdaságosság csúcsa? Sajnos nem igazán… Bármennyire a magyar pénztárcára gondolva állították össze a specifikációt, húszmillió körül alakul a California Balaton Edition ára. Ez annak való, aki amúgy is Bullit venne és használna, és időnként szívesen töltene éjszakákat olyan helyen, ahol patakzúgást hallgathat a város zajai helyett. Nem négy fal közé bezárva alszik, nem kell esőben sátrat vernie, nem zavarja a kemping zsivaja – megkapja a természet szépségeit annak kellemetlenségei nélkül, ami pedig csakugyan aranyat ér.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.25
Az FEV és a Share2Drive a Genfi Autószalonon leplezte le új elektromos járművét, amely városi....
2019.03.25
Givko Tenev Gissen Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.25
Valamennyi géposztályt egybevéve előzetesen 168 versenyzőpáros jelezte indulását az Eger-ralin, a....
2019.03.25
- Ittasan két autót is összetört, majd megállás nélkül elhajtott egy zalai autós, akinek a baleset....
2019.03.25
Egybehangzó médiainformációk szerint a jövő héten a Ferrarival tesztelhet Mick Schumacher, a....
2019.03.25
- A Mol bruttó 5 forinttal emeli szerdán a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát, a....
2019.03.25
A MARSO Kft. a Nokian gumiabroncsok hazai importőre március idusán mutatta be a márka két új....
2019.03.25
- Olyan új helikoptereket állítanak szolgálatba Magyarországon, amelyek éjszakai mentésre is....
2019.03.25
A szingapúri Nanyangi Műszaki Egyetemen (NTU) bemutatták a világ első, 12 méter hosszú, teljesen....
2019.03.25
- A közlekedési balesetek megelőzősére, Kreszmenők címmel indít új animációs sorozatot a rendőrség....