e-autó

Renault Zoe, a villanyos hatótáv-bajnok

2018.05.09.

Az elektromobilitás még a kezdeteknél tart, de a technikai fejlődés egyre gyorsul, párhuzamosan a modellválaszték szélesedésével. Az e-autók egyik úttörője, a Renault – amely már jó ideje többféle akkumulátoros típust kínál, többi közt a Twizy mopedautót és a kis áruszállító Kangoo zöld változatát – tavaly év végén látta elérkezettnek az időt, hogy a 2012-ben debütált Zoe kisautóját nálunk is bevezesse. A Clio méretű elektromos mini nem véletlenül Európa egyik kedvence: jó pár szolgáltatása felveszi a versenyt még a drágább e-prémiumosokéval is.

Az elektromos autózás két sarkalatos kérdése a hatótáv és a töltési idő. Ebből a szempontból a Renault Zoe az élenjárók közé tartozik, a legjobban eladott elektromos autók egyike az európai piacokon. A tesztre kapott Q90 jelű, 41 kWh teljesítményű akkupakkal szerelt kocsi oldalán öles felirat hirdeti: ez a Zoe egy szuszra már 400 kilométert teljesít. De csak elméletben. Járműismertetőjében a Renault már közelebb jár az igazsághoz: 370 kilométerben jelöli meg a maximálisan elérhető hatótávot. Ez sem kevés, sőt a piacon kapható modellek közül az egyik legjobb érték. Valójában a Zoe menettulajdonságai alátámasztják azt az alapvető tételt, hogy az akkumulátoros négykerekű – legalábbis a jelenlegi fejlettségi szinten – nem igazán száguldozásra való. Inkább a visszafogott, defenzív vezetési stílus ajánlatos, így érhető el a beígért hatótáv. Gyári adatok szerint a Zoe végsebessége 135 km/óra, nagy gázzal hajtva még a 200 kilométeres táv sem teljesíthető, és persze a hegymenet is zabálja a kilométereket.

Mindez távolról sem jelenti, hogy le kellene mondani az élvezetes menetdinamikáról, a kisautó főként városi forgalomban tartja az iramot. 4 másodperec alatt eléri az 50 km/órás sebességet, a 100-hoz 13 másodpercre van szükség, vagyis az emissziómentes városi kanyargáshoz ez bőven megteszi. A 370 kilométeres ciklus jóvoltából ugyanakkor már nem kell annyira tartani a „hatótávfrásztól”, bátrabban ki lehet merészkedni a töltőhálózattal jobban ellátott városi körzetekből. Egy balatoni kiruccanás közbülső töltés nélkül is simán teljesíthető – feltéve, ha az e-autós tartja a „kamionos” tempót. Ám függetlenül a vezetési stílustól a megtehető távolságot növeli, hogy mint minden villanyosban, a fékezéskor keletkező energia elektromossá alakulva lök a telepek töltöttségén, továbbá a Zoe számára kifejlesztett alacsony gördülő ellenállású Michelin gumik mellett az alapfelszerelés részét képező hőszivattyú (amivel előfűthető/hűthető az utastér) ugyancsak ilyen spórolást segítő jószág.

Zoe kétféle teljesítményű akkuval, háromféle változatban kapható. Az R90 kódjelű kisebb, 22 kWh és 41 kWh kapacitású teleppel, míg a Q90-es változat szintén 41 kWh teljesítményű, azzal a különbséggel, hogy annak 92 lóerős, 220 Nm nyomatékú elektromotorja már 43 kW-os villámtöltővel is „feltankolható”. Mindennek eredményeként ez utóbbival a lemerült telepek töltési ideje alig félóra, ami már elfogadható eredmény, csak hát a hazai töltőhálózatban ezek száma meglehetősen gyér. A kisebb, 22 kW-os gyorstöltőnek nevezett oszlopoknál vagy másfél órát kell szánni az e-szufla betáplálására, míg az otthoni hálózathoz (2,3 kW) csatlakoztatva a lemerült erőforrások életre keltéséhez még egy éjszaka sem elég, 25 óra kell hozzá – a Zoéhoz adott kétfajta töltőkábel közül a konnektorossal. A töltési művelethez először egy műszerfali gomb megnyomásával pattintható fel a kocsi orrában lévő embléma, az alatta rejtőző aljzathoz csatlakozva halk kattanás jelzi a töltőkábel helyes rögzülését, a dugasz körül pulzáló kék ledfény kíséretével. (A töltés befejezésekor a kábel kihúzásához is meg kell nyomni a szóban forgó műszerfali gombot). A töltés megkezdésekor a volán előtti műszerfali tft-kijelző is informál az áramfelvételről és annak várható idejéről, de minderről a vezető – egy letölthető alkalmazással – még távolból is tájékozódhat mobiltelefonján. Az elektromobilitásban jártas szakértők kiemelik, hogy a Zoe az úgynevezett Type 2 típusú csatlakozót alkalmazza, ami azért is lényeges, mivel szabványok híján, az eltérő töltőrendszerek dzsungelében a Type 2 a legelterjedtebb – legalábbis az európai kontinensen.

A Zoe méreteiben a Clióhoz áll legközelebb, az ötajtós, a hátsó ajtókon rejtett kilincses, pufókos karosszériája némileg magasabb, bizonyára amiatt, hogy az akkumulátor-csomag a kocsiszekrény alatti tálcán rejtőzik. Ez azonban egyáltalán nem ront a franciásan lágy rugózású, 1,5 tonnás kisautó stabilitásán, és az ötszemélyes fülke az elől ülőknek kényelmes, hátul pedig inkább két személynek kínál tisztes helyet. Másrészt a telepek vagy egyéb gépészeti darabok nem foglalnak el helyet a hátsó fertályból: a 338, illetve ledöntött ülésekkel a 1225 literes csomagtér minden kisautó becsületére válhat. Az elektromos volánforgatás ergonómiáját növeli, hogy a vezető előtti műszerfal-kijelzőn látványosan – számszerűen és többféle rajzolatban – követni lehet a felhasználható energia alakulását, rikító sávos színekben a vezetési stílust, s a megtehető kilométerek számát. A másik, a műszerfal közepén kialakított kijelzőn a szokásos infotaintment (rádió, navigáció, Bluetooth-kihangosítás, tolatókamera) megoldásokon kívül az R-Link fantázianévre hallgató multimédiás on-line rendszer még számos praktikus (háttér)szolgáltatást kínál. Így többek között a kijelzőn megjeleníthető a töltőállomások térképe, távolból, mobiltelefonnal vezérelhető a telepek feltöltése és nem utolsó sorban egy gombnyomással (a Z. E. Pass alkalmazással) bármilyen töltőállomáshoz csatlakozni lehet, még külföldön is. És hát persze újszerű vezetési élmény az emisszió-, a sebességváltás- és a motorzaj nélküli menet, jóllehet menet közben, 30 km/óra sebességig a Zoe kicsit trolibuszszerűen surrog – állítólag azért, hogy közeledtét a gyalogosok is meghallják.

Nyugat-európai piacain a Renault úgy értékesíti e-gyártmányait, hogy az akkumulátorokat bérleti konstrukciókban adja a kocsikhoz. Ezzel ellentétben nálunk az eladott jármű teljes egészében a vevő tulajdonába kerül, s e megoldás keretében a gyártó 5 év vagy 100 ezer kilométerig érvényes kocsi-garancia mellett 8 év/160 ezer km jótállást kínál az akkumulátorokra. Így a Zoe belépő kiskereskedelmi ára 6,599 millió forint, a próbára kapott legmagasabb, Intens felszereltségű Q90-es „csúcsmodell” már 11,254 milliót kóstál. Ez a hagyományos, belső égésű motorosokénál kétszer magasabb ár húzós, de ha azt vesszük, hogy környezetbarátságán túl jár hozzá a másfél millió forint állami árkiegészítés, a zöld rendszám, vagyis a cégautó-, illetve gépjárműadó-mentesség, továbbá olcsóbb az üzemeltetés (a közutakon egyelőre ingyenes elektromos üzemanyag, a díjmentes közparkolás, az alacsonyabb szervizköltség), akkor már jobbnak tűnik az árképlet. A Zoe relatív ár-versenyképességét erősíti, hogy a többi konkurens modell drágább, s műszaki paraméterei, mindenekelőtt a 300-400 kilométeres hatótáv is a legjobbak közül való. Legutóbb a Renault egyik alelnöke, Gilles Normand a Bloomberg hírügynökségnek adott interjúban már azt is belengette, hogy az előállítási költségek felét kitevő akkumulátor előbb-utóbb olcsóbbodik, s néhány éven belül a 600 kilométeres hatótáv sem tűnik elérhetetlennek.

HEIMER GYÖRGY

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.08.18
A következő évtizedek során várhatóan – vagy inkább biztosan - jelentősen átalakul az....
2018.08.18
A Nissan GT-R szupersportautó idén ünnepli 50. születésnapját. A japán márka egy exkluzív....
2018.08.18
A ŠKODA egy igazán különleges akcióval készült a versenysorozat hazai fordulójára, a Veszprém....
2018.08.18
Fakhredin Dostmohamad Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.08.18
Egyre több gyártó kezd ráébredni világszerte, hogy van fizetőképes kereslet a prémium kivitelű....
2018.08.18
Első győzelmét aratta a TCR Európa-kupában a magyar versenyző. ..
2018.08.18
Az Autós Országos Gyorsasági Bajnokság - Hankook Racer Cup mezőnye harmadik versenyhétvégéjén a....
2018.08.18
Brutális videó a gázolásról ..
2018.08.18
Budapest több kerületében is ellenőrizték a gyorshajtókat a rendőrök, sok gyorshajtót fogtak. ..
2018.08.18
A Balatonon a szigligeti, a fonyódi, a balatonfenyvesi, a balatonkenesei és csopaki vízterületen....