Brexit

Rezeg a léc

2017.01.19.

A Toyota elnöke szerint a japán autóipari cég "azon gondolkodik", hogy angliai gyártóbázisa "miként élheti túl" Nagy-Britannia kivonulását az Európai Unió egységes belső piacáról

Theresa May brit miniszterelnök, aki a héten ismertette kormánya Brexit-tárgyalási célkitűzéseit, kijelentette: Nagy-Britannia nem maradhat az EU egységes belső piacának tagja sem uniós tagságának megszűnése után, mivel ha fenntartaná teljes jogú tagságát e piacon, ahhoz olyan feltételeket kellene teljesítenie, mintha nem is lépett volna ki az EU-ból.
Ucsijamada Takesi, a Toyota elnöke a Financial Timesnak May bejelentését kommentálva azt mondta: a cég nagy-britanniai gyártóközpontjainak valamiképp versenyképesebbé kellene válniuk ahhoz, hogy átvészelhessék a brit kormányfő Brexit-terveiből eredő károkat.

"Most már látjuk, hogy a brit miniszterelnök milyen irányba tart, és ezek után beszállítóinkkal együtt elkezdjük törni a fejünket azon, hogy cégünk ezt miként lesz képes túlélni" - fogalmazott a japán óriáscég vezetője a londoni gazdasági napilap csütörtöki ismertetése szerint.
Hozzátette: nem mondhatja azt, hogy nem lesz hatással a vállalatra, ha Nagy-Britannia a kormányfő szándékainak megfelelően kivonul az EU egységes belső piacáról. Ucsijamada részletek nélkül elmondta, hogy a Toyota tárgyalásokat kezdett a brit kormánnyal a nagy-britanniai gyártás versenyképesebbé tételének lehetséges módjairól.

A cég két angliai üzeme háromezer alkalmazottat foglalkoztat, és az Angliában gyártott járművek háromnegyedét a Toyota más EU-piacokra exportálja.
Nemrégiben egy másik japán autóipari óráscég, a Nissan is nagy-britanniai gyártásának lehetséges felszámolására figyelmeztette a brit kormányt. London ezután  biztosítékokat adott a Nissannak arra, hogy a brit EU-tagság megszűnése után is versenyképes marad brit üzemeinek működése. Sem a cég, sem a brit kormány nem hozta nyilvánosságra, hogy e biztosítékok pontosan mit tartalmaznak.
A Nissan a legnagyobb autóipari vállalat Nagy-Britanniában. Sunderlandi üzeme 1986-ban nyílt meg, és azóta csaknem 9 millió jármű készült itt; ezek 80 százaléka külföldi piacokra került. A japán járműipari csoport eddig 3,7 milliárd font (több mint 1300 milliárd forint) értékű beruházást hajtott végre sunderlandi gyártóközpontjában. A cég adatai szerint a hétezer közvetlen alkalmazott mellett a sunderlandi Nissan-gyártól 28 ezer további brit munkahely függ a beszállítói hálózatban.

A brit gazdaság nagy ágazati érdekképviseleti szervezetei nemrégiben nyílt levélben figyelmeztették a brit kormányt arra, hogy ha Nagy-Britannia kedvezményes kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból, akkor az EU-piacra irányuló - jelenleg akadálymentes - brit áruexport 90 százalékát vámok terhelhetik. Az aláírók szerint ez például a brit autóiparra 10 százalékos költségtöbbletet róna, ami gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányt jelentene. 

 

(MTI)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.23
A világgazdaság következő éveit, évtizedeit leginkább az elektromos autóipari forradalom határozza....
2024.04.23
A japán vállalat hivatalosan is bejelentette, hogy a jövő év végéig Thaiföldön mutatja be népszerű....
2024.04.23
A Volvo EX30 elnyerte a rangos Red Dot 'Best of the Best' formatervezési díjat. ..
2024.04.23
Kicsi a világ: szoktuk mondani, amikor egy rég nem látott ismerőssel találkozunk. De ki gondolta....
2024.04.23
Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, idén nyártól már egy hatodik kínai nagyváros,....
2024.04.23
Közel 450 kiállító több, mint 12 ezer négyzetméteren várja a szakembereket 2024. május 7-10. között....
2024.04.23
Súlyos baleset történt az M2-es autóúton Vác térségében kedd délután, a forgalmat megállították -....
2024.04.23
A Renault SA francia autógyártó konszern idei eladásainak a növekedésére számít részben annak....
2024.04.23
A Csongrádi úti tanyák megállóhely közelében történt a baleset – jelentette a katasztrófavédelem. ..
2024.04.23
Az új autók eladása Spanyolországban januárban 7,3 százalékkal 68 ezer 685-re nőtt az előző év....