Forma 1

Ring és kanyarkeresztelő

2018.01.26.

Ahogy a fiatalnak számító Hungaroringen is neveztek el sporthírességről kanyart, úgy lett névadója pályának, autónak és utcának is világklasszis pilóta.

Ascari márkájú autó az Ascari pályán

Csavarvesztőhely

Van akiről már életében kanyart neveztek, és van, akinek tragédiája ösztönözte a pályakeresztelőt. A mogyoródi Hungaroringen van a Nigel Mansell-kanyar, melynek apropóját az adta, hogy ott esett le a pilóta autójának kerékcsavarja. Szerencsére baj nem történt, ám ez nem mindig volt így.

A Formula 1-es világbajnokság első éveinek legendás pilótája volt Alberto Ascari, akiről pályát és autót is elneveztek.

A spanyolországi Malagában, egészen pontosan Ronda közelében épült a legendás autóversenyzőről elnevezett pálya, melynek garázsában napjainkban is többtucat, ám egyáltalán nem tucatnyi saját építésű sportgép áll. Alberto Ascari (1918–1955) az első pilóta, aki elsőként szerzett két egymás után követő évben (1952-ebn és 1953-ban) világbajnoki címet a Formula 1-ben. Az hogy milyen klasszisokkal volt tele a mezőny, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a sportág történetének első bajnoki címét Giuseppe Farina, aztán Fangio, majd a duplázó Ascari után megint a dongalábúnak becézett Juan Manuel Fangio nyert, méghozzá négyszer egymás után sikerült megszereznie a világbajnoki trófeát. A később már ötszörös bajnok sikersorozatát csak 2004-ben múlta felül a ferraris Michael Schumacher, aki győzelmeivel még túl is szárnyalta Fangiot.

Antoni Ascari felborult autója, melyből kirepült és meghalt

Tragikus karrierek

Amilyen sikeresen indult és fordult tragédiába Schumacher versenyzői karrierje, talán még az övénél is tragikusabb történet az Ascariké. Mert nem csak Alberto volt világhírű pilóta, de fia is autóversenyzőként lett ismert.

Antonio Ascari 1888. szeptember 15én született Mantovában és 31 évesen egy Fiattal rajtolt a Targa Florio versenyen, ahol árokba hajtott, de megúszta. 1923. áprilisában ugyanott már második helyezést ért Alfa Romeóal, győzött Cremonában, majd Monzában, 1925-ben pedig a belgiumi Spa-Francorchamps pályán akkora előnnyel vezetett, hogy tankolás közben uzsonnázásra is futotta idejéből, de még így is nyert. A július 26-i Francia Nagydíjon az Autodrome de Montlhéry pályán is az élen hajtott, amikor Alfa Romeo P2-esével felborult, autójából kizuhant és belehalt sérüléseibe.

Alberto Ascari, aki először volt kétszeres F1 világbajnok

Alma a fájától

Apjáénál is sikeresebb pilóta lett fia, Alberto Ascari, akit a tragédia után sem tudtak családtagjai lebeszélni a technikai sportokról: először Bianchi motorkerékpárral, majd autóval versenyzett, nem is akárhogyan, hiszen élete első Forma 1-es szereplésén hatodik, majd 1951-ben második lett, majd a következő két évben világbajnoki címet szerzett Ferrarival, illetve Lanciával. Első sikeres évadjában, 1952-ben mind a hat futamot megnyerte, és a kor szabályainak megfelelően plusz pontokat is szerzett a leggyorsabb körökért.

Az 1953-as évad első három versenyét megnyerte és összesen kilenc győzelemmel szerezte meg második világbajnoki címét, egy évvel később csak negyedik lett. 1955-ben a Monacói Nagydíjon az alagút utáni kanyarban megcsúszott és a tengerbe zuhant, ám a balesetet kisebb sérülésekkel megúszta.

Ascari Ferrariban

Tragikus teszt

Egy héttel később Alberto Ascari Monzában az új Ferrari tesztelése közben bukott és azonnal életét vesztette, harminchét éves volt, pont annyi, mint mint édesapja, amikor versenybalesetben halt meg.

Róla nevezték el a monacói kanyart, melyben életét vesztette és 1992-ben felkerült a Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIA) halhatatlanjainak listájára. A legendás autóversenyző nevét Rómában utca, Monzában kanyar, a malagai Rondában pedig az Ascari Race Resort és egy sportautómárka is viseli.

Tom Kristensen az Ascari pályán

Bajnok taxisőrrel csapatni

Spanyolország egyik csodálatos régiójában, a malagai Rondában, szóval tényleg csodálatos környezetben épült fel az Ascari Race Resort, melyen rendszeresen tartanak versenyeket és vezetési tréningeket, ráadásul Ascari márkájú autókat adnak bérbe.

A mesés mediterrán táj sokszor adott otthont szuper-sportautók premierjének, többek között itt rendezték az R8-as Audi pályavezetését, melyen e sorok írója is részt vehetett. A tréninget profi pilóták tartották, többek között a többszörös Le Mans győztes dán Tom Kristensen, aki egy átépített DTM autóval is taxizta a szerencsés meghívottakat.

Aki nem olyan szerencsés, hogy hivatalosan meghívják pályavezetésre, annak saját pénzből van lehetősége a biztonságos száguldásra, és még autót sem kell vinni, elég odarepülni, külön költségért akár helikopterrel szállítják a repülőtérről a pálya melletti luxus-hotelbe, ahonnan néhány lépés a maximális kiszolgálást nyújtó depó.

Versenyautó névadója

Az Ascari Race Resortra érkezők gazdag kínálatból bérelhetnek versenygépeket. Van a flottában monoposto, tehát Formula autó és 2+2 üléses GT modell is. Igazi ritkaságok és már gyűjtők kedvelt darabjai az Ascari márkájú darabok, mert a fiatal autóépítő cég már nem működik.

Az angliai központú (Banbury, Oxfordshire) Ascari Car autógyártócéget 1995-ben alapította Klaas Zwart, első modellje az Ascari Ecosse volt, a prototípust Lee Noble tervezte, a limitált darabszámú sportkocsit 1998-ban mutatták be, majd ezt követte a FIA GT3-as csoportban induló KZ1-es típus, majd 2006-ban az A10-es. A cég 2000-ben megszűnt, majd a Haas F1 tulajdonába került.

Egy pályagép a versenyflottából 

Hungaroringi kanyarnevek

A mogyoródi pálya 4-es kanyarja Nigel Mansell nevét viseli, mert a brit pilóta az 1987-es Magyar Nagydíj befejezése előtt néhány körrel ott veszítette el kerékrögzítő csavarját és ezzel feladni kényszerült a versenyt, pedig jelentős előnnyel száguldott Nelson Piquet előtt. Egyébként egy másik esemény apropóján is kiérdemelte Mansell a kanyarkeresztelőt, mert két évvel később - 1989-ben - ott előzte meg zseniálisan Aayrton Sennát.

A Hungaroring 11-es kanyarját Alesi-ként emlegetik, mert a francia pilóta az 1995-ös Magyar Nagydíj pénteki kvalifikációján előbb megpördült, majd óriásit bukott.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....