Pusztítóbb, mint számos népbetegség. A robotpilóták ötször biztonságosabban vezetnek
Sok millió ember hétköznapja kezdődik úgy világszerte, hogy beül az autójába és elindul a munkahelyére. Mennyi ideig tart ez? Fél óráig? Ám ebben az 30 percben, miközben vezetünk, előzünk, parkolóhelyet keresünk, 70 ember halt meg a világ útjain. Ha a közúti baleseteket egyfajta betegségnek tekintenénk, azt is mondhatnánk, hogy az egyik legagresszívabb járvány. Nem kevesebb, mint 1,2 millió ember hal meg az utakon évente, majdnem annyi, mint ahányan a cukorbetegség szövődményei következtében vesztik életüket. Larry Burns professzor, a University of Michigan mérnök-tanára szerint a robotautó lehet a terápia a világ egyik legpusztítóbb járványára.
A vezető nélküli jármű már nem a sience fiction novellák tárgya. Burns szerint az önállóan navigáló autók már 2017-ben megjelenhetnek az utakon. A fő probléma az, hogy a világ még nincs kész arra, hogy elfogadja őket. Megoldatlan a felelősséggel kapcsolatos szabályozás, de talán ennél is nehezebben fogadják el emberek, hogy egy autóban valaki vagy valami más veszi át az irányítást.
A helyzet nagyon hasonló ahhoz, amikor az orvostudomány megalkot egy vakcinát, amely képes megmenteni egy csomó életet, de a társadalmat meg kell győzni, vesse alá magát az oltásnak. Egyes mérnökök úgy vélik, az autonóm autók ötször annyira biztonságosabbak lehetnek, mint az ember vezette jármű. Ahogy Burns a bbc.com számára kifejtette, a robotsofőr sosem részeg vagy álmos vagy zavart, a szenzorok képesek felismerni tárgyakat két futballpályányi távolságra előre, és számukra nincs holttér sem. Ám attól, hogy a robotautó műszaki értelemben megérett a használatra, még nem érkezett el a bevezetésének az ideje.
Még előttünk van az, hogy a társadalom befogadja, megtanulja használni, együtt élni az új technológiával. Például a rendőrök mihez kezdenek a jelen sem lévő sofőrrel, ha az hibázik, vagy vészhelyzet miatt el kell terelni a forgalmat? Számos megoldandó elvi és praktikus kérdés van még, mielőtt a mesterséges intelligencia átveszi az uralmat a vezetőülésben. De a robotautó technológia már itt van karnyújtásnyira, és néhány évtized alatt fenekestül felforgatja a közúti közlekedést.
Jámbor Gyula