SEAT

Seat Arona teszt: divatdiktátor

2018.12.22.

Az egyre bővülő szabadidő-autók táborában üde színfolt a Seat Arona. Az Ibiza alapjaira épített sportos szépség egyliteres motorral is jó választás. Összkerék-hajtás nincs, de nem is hiányzott.

Hogy néz ki?

A Barcelonában tervezett és gyártott Arona formája vonzó (a dizájn Red Dot-díjat kapott), műszaki megoldásai színvonalasak. Ez a spanyol márka második kizárólag Martorellben, az MQB (moduláris keresztmotoros platform) A0 platformon gyártott modellje. Erre épül a Polo és az Ibiza, de nagyobb testvérei, mint a Skoda Karoq, vagy a Volkswagen T-Roc is ezeket az alapokat használják.. Hossza 4,14 méter, szélessége 1,78 méter tengelytávja  2,57 méter, nyolc centivel hosszabb, tíz centivel magasabb (1,54 méter), mint az Ibiza. Fordulókörének átmérője 10,6 méter, szabad hasmagassága 18 centiméter.

A legkisebb Seat szabadidő-autó csomagtartója tágas, 400 literes (az üléseket síkka döntve 1,28 köbméteres puttonnyal gazdálkodhatunk, vannak rögzítő pántok, fülek és háló is), az utastér minőségérzete megfelelő, olyan, mintha egy 4-5 évvel korábbi Audiban foglalnánk helyet.

Az Arona jól átlátható, bár a divatos tükör meglehetősen kicsi. Javítja a manőverezés biztonságát a holttérfigyelő és hátsó, keresztirányú forgalmat figyelő rendszer, a tolatókamera képe remek felbontású és jó minőségű.

Hogy megy?

Kis turbós motorja egyliteres, száztizenöt lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 200 Nm. Ez elég is lenne a boldogsághoz, ha kicsit jobban szeretné az alacsony fordulatszámokat. De hát természetéből adódóan nem teszi, ezért rángatva indul és úgy is gyorsul, nagy odafigyelést igényel, hogy megtanuljunk vele finoman bánni. Olyan, mint egy latin vérű, makrancos csikó, amelyet be kell törni. Csakhogy nem hagyja. Gáz és fék reakciói nyersek, ha a gázhoz érünk úgy megindul, mint a güzü, ha a fékre lépünk, akkor lefejeljük a kormányt. A harmóniát és az egyensúlyt hírből sem ismeri, meg kell hagyni, neveletlen kamasz... Ha azonban foglalkozunk vele és megpróbáljuk megérteni lelki világát, néhány kilométer szenvedés után összeszokunk és onnantól kellemes a vezetése.

Tömege alig több, mint 1,1 tonna, így gyorsulásra és a végsebességre sem lehet panaszunk. 9,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás sebességre, végsebessége eléri a 182 kilométer/órát.

Milyen vezetni?

Hevességét és makacsságát leszámítva, illetve ezt kezelve egész jó vezetni az Aronát. Sokat autóztam vele, még a Mátrába is felvittem, ahol kitűnően teljesített a gyors szerpentineken. Elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros a felfüggesztés. Jól rugózik, feszes, de nem dobálja el a hátsóját hukkanókon. Tesztautónk szép felnijeire 18 hüvelykes peres gumikat húztak, keménységét érzékelve úgy vélem, minden bizonnyal az Arona kényelmesebb 16-os kerekeken. Ereje 1500-as fordulatnál kezd pislákolni, kétezertől elég jól húz, de igazán fickós csak 3000 környékén lesz. Akkor viszont már meglepően gyors.  Hatfokozatú kézi váltója puhán és pontosan jár.  A főtengely 130 kilométer/órás sebességnél 2700-2800-at forog percenként.  

Kormánya pontos, közvetlen, de túl könnyed, így élettelen és szintetikus, magasan ülünk, jól látjuk a forgalmat.

Menetdinamikai üzemmód-kapcsolója sportos, takarékos, normál és egyéni módot kínál, én a takarékos a sport kettősét helyeztem előnybe, így élveztem a vezetését és nem is fogyasztott sokat az autó. Közel 1000 kilométert autóztam vele, országúton, városban és autópályán is meghajtottam. Az átlagfogyasztás 5,7 literre alakult 100 kilométerenként.

Mennyibe kerül?

Bár Aronát már kapunk négymillió forintért is, a tesztelt modell alapára 5,8 millió forinttól indul, Xcellence felszereltségű tesztautónkért pedig a hétmillió forintot is elkérik. Ellátmánya gazdag, a full-LED-es fényszórók látványosak és kiválóan bevilágítják a utat. Klímája kétzónás, középkonzoli, érintőképes kijelzője nyolc hüvelykes, képes tükrözni a mobiltelefonok tartalmát, de Apple Car Play és Android Auto is fut rajta. Vezetéstámogató rendszerei közül kiemelem az egész bátran működő távtartós tempomatját.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....