autóbusz

Setra – 62 éves, plasztikázott úttörő

2013.11.08.

A Setra időről időre élen jár a buszfejlesztések terén, amit eleganciát sugárzó, extravagáns megjelenésével és kiforrott belterével is bizonyít. Ezen fejlesztések legújabb lépcsőfoka a Kortrijkben leleplezett, új 500-as sorozat csúcskategóriás, TopClass családja.

Szerző: Gracza Zoltán

A Setra 1951-ben az S 8-as, nevéből adódóan nyolc üléssorral készülő turistabusszal mutatkozott be, mint a Kässbohrer kocsigyár első önhordó karosszériás (SElbstTRAgend) autóbusza. Azóta sok változás történt a gyár életében, így ma már a Mercedes-Benz autóbuszok testvérmárkájaként, a Daimler csoporthoz tartozó EvoBus irányítása alatt készülnek a Setrák, de a régi idők emlékére a kormány közepén az új sorozatokban ismét a Kässbohrer embléma látható.

Egy hosszú és egy rövid ládaajtó az első kerék mögött – erről ismerhető fel az S 516 HDH
 

A gyár az egy-, valamint kétszámjegyű számozástól már 1958-ban, az S 110-es bemutatásakor eltért, majd 1972-ig nem is lépett túl ezen. Ebben az évben mutatkoztak be ugyanis a 200-as család első tagjai, majd innentől kezdve minden teljes megújulás egy lépést jelentett a százas helyiértéken. 1991-ben a 300-as, 2001-ben a 400-as, 2012-ben az 500-as sorozat első tagjai jelentek meg. Ez utóbbi átalakulás első lépéseként a városi-intercity-turista kategóriák középső osztálya, az ComfortClass újult meg, majd néhány hete Belgiumban mutatkozott be a TopClass 500 első három képviselőjének középső tagja, egy S 516 HDH. A TopClass osztály új generációja három különböző hosszúságú, háromtengelyes busszal érkezik, emellett megmaradt a kínálatban a spanyol turistautak kedvelt típusa, az S 431 DT emeletes autóbusz is.

Az övvonaltól a tetőig húzódó krómívről már tíz éve könnyen felismerhető a TopClass sorozat
 

A három új kivitel első tengely előtti és hátsó ajtó mögötti része teljesen megegyezik, csupán a tengely és az ajtó közötti távolságban, a csomagtartó ládák méretében különböznek egymástól. A legrövidebb, 12,5 méteres hosszúságú S 515 HDH ezáltal legfeljebb 51 ülőhelyet tartalmazhat, melyhez 8,9 m3-es ládatér társul. A középső, 83 cm-rel hosszabb, bemutatott változat 55 üléssel és 11,4 m3-es raktérrel, a leghosszabb, további 84 cm-rel megnyújtva, 59 üléssel és 13,9 m3-es poggyásztartóval készül. Ennél természetesen kevesebb, ezáltal kényelmesebben elrendezett üléssel is rendelhetőek a járművek.

Baloldalon a nagy, krómozott indítógomb mellett töltődik a multifunkciós indítókulcs
 

A formatervezésin kívül technikai újdonságokban sem szűkölködik az TopClass 500. A két terület közti kapcsolatot az új Euro 6-os motorok (476 és 510 lóerő) teremtik meg, mivel ezek fokozott hűtési igényének megfelelően az új buszok hátulján már mindenhol hűtőrács és szellőző található, mivel a technika oltárán muszáj volt feláldozni a régebben oly kedvelt, nagy, sík, feliratozásra alkalmas hátfalat. A már ismert funkciókon kívül újdonság, hogy nem csak a klímavezérlő panel kapott 2,8 collos, színes kijelzőt, de az indítókulcs szerepét betöltő, leginkább egy diktafonra hasonlító eszköz is. Ezen immár nem csak az ajtók külső nyitása, zárása és a lámpák tesztelése végezhető el, hanem például a járműdiagnosztikai adatok, a belső hőmérséklet és az üzemanyagszint is leolvasható az eszközzel a járművön kívülről.

Az Euro 6-os, OM 471-es jelű, 13 literes motor, az SCR- és a hűtött EGR-technológia közös használata mellett fokozott hűtést igényel
 

Igaz az új 500-as sorozatú Setrák külső megjelenése ma még kissé szokatlan, de ebben nagyon hasonlít fejlődésének iránya a néhány éve megjelent, új Actroséhoz. Ezek a vonalak ugyanúgy a funkció, a forma és az úttörő gondolkodás találkozását tükrözik és egy járműtechnikai korszak, az Euro 6 bevezetésének daimleres, ezen belül pedig setrás kikristályosodásai.

Mint egy diktafon, vagy egy MP3-lejátszó, de ezzel a busz elektronikájával játszhatunk, biztosítva utasaink kényelmét és biztonságát
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....