közelekedésbiztonság

Simlisek a mentősávban. Is.

2019.03.24.

Hogy mennyibe kerültek, azt nem tudom, de hogy mennyit érnek a közlekedési táblák, azt naponta megtapasztalom.

Vannak az okos táblák, melyek meg akarnak tanítani minket arra, hogyan tehetjük biztonságossá a közlekedést. Ilyen a Tartson jobbra, melyből többtucatnyit szereltek fel a hazai autópályákon. Örültem megjelenésüknek, mert abban bíztam, hogy talán leneveli azokat, akik úgy gondolják, hogy mindig övék a legbelső vagy a középső sáv. Nem könnyű megérteni őket, mert van egy kis baj vélt előjogaikkal: nincs annyi sáv, hogy mindenkinek jusson egy saját. A matek egyszerű: a magyarországi nyilvántartásokban 3,6 millió autópálya-használatra jogosult gépjármű szerepel, ám sávból ennél jóval kevesebb van.

Most egy sima előzésnél súlyosabb eset következik. A helyszín az M1-es autópálya 34-es km szelvénye, az irány Budapest. Lankás kora délutáni forgalom, kivételesen mindenki segíti a másikat azzal, hogy időben lehúzódik a külső sávba és segíti a gyorsabban haladókat. És most ne hangsebességnyi tempókra gondoljanak, hanem a megengedett 130 km/órára. Na jó, voltak néhányan akik ennél gyorsabban mentek. Leginkább a radarmentes szakaszon, mert reflexből még akkor is satuznak a népek a kamerák előtt, ha nem lépték túl a határt. Na ilyenkor jön az, hogy aki mögötte van, az érzékeli az intenzív lassítást, ám a 5-10 autóval hátrébb haladónak ez már nagyon váratlan művelet a napfényes autópályán.

Totális kamionstop

Az ilyen manővereknél gyorsan elfogy a követési távolság, pláne, ha a külső sávban haladó kamion vezetője éppen lehajol és az ülés alatt matat, sms-ezik, vagy „egyéb tevékenységet végez” aztán amikor felnéz, már csak satuzni tud és elrántani a kormányt. Jobb eseteben ennyi. De most a rosszabbik eset jött össze, mert úgy száz méterrel előttünk a nyergesvontató kitört a belső sávba, eltalálta a szegélykorlátot, majd bebicskázott a pótkocsija és pillanatok alatt elkészült a totális útblokád. Na azokban a másodpercekben váltott pirosra a waze útjelzése. És persze a túloldali bámészkodók miatt a másik oldalon is összejött a dugó.

Szerencsére autók nem rohantak egymásba, a kamion vezetője sem sérült meg, de mindenfelé alkatrészekben és gázolajtócsában gázolhattak a segítők és kiváncsiskodók.

Riasztás mentőknek tűzoltóknak, rendőröknek, akik jöttek is, de hiába igyekeztek, mert az autósok közül csak kevesen fogták fel, hogy nem a sziréna hangjára, hanem jóval előbb félre kell húzódni. Ahogy az ki van plakátolva évek óta a magyar autópályákon is.

A leállósávban mindenkit megelőzve leleményes tréleres hiénák nyomultak a leállósávban, ezzel is megnehezítve a félrehúzódást és a megkülönböztetett jelzést használó járművek haladását. Pedig ilyenkor percek is számíthatnak, ha másért nem, hát azért, hogy minél korábban elkezdődjön a mentés, majd a forgalmi akadály megszüntetése és az út felszabadítása.

Beépültek a konvojba

A legszebb az volt, amikor kétórás várakozás után a kamiont valamennyire félrehúzták, így az autópályán szabad lett egy rés. Ekkor - a régi 1-es és szintén dugós főút elkerülésére - a mentősávon rendőrségi felvezetéssel átpréselte magát egy protokoll konvoj, nyomában lihegve az ügyeskedő hazaikkal és balkániakkal.

Amennyire felmértük helyzetünket ők jártak jól, hiszen büntetést nam kaptak, de nyertek két órát, mert hogy összesen négy órát dekkoltunk a dugóban. Közben volt nagy jövés menés, terefere az autók között, fényképezés a törött kamionnál. Kicsit ufónak éreztem magam, mert csak én virítottam fényvisszaverős láthatósági mellényben.

Aztán amikor besötétedett és lehűlt a levegő, beültem az autóba és megírtam ezt a dolgozatot, közben gyorsan megtaláltam az idevonatkozó rendeletet, ami teljesen józan és logikus.

Sógoréknál szigorúak

Németország, Svájc, Csehország, Szlovénia és Ausztria után Magyarországon is bevezették a mentősávot. Az osztrák közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint a mentősáv átlagosan négy perccel rövidíti meg a mentés időtartamát, így akár negyven százalékkal javíthatja a balesetet szenvedettek túlélési esélyeit. A 2012 januárjában életben lépett osztrák közlekedési szabályok szerint szigorú büntetésekre számíthatnak az országban közlekedő, a szabályszegőket 2200 eurós büntetéssel sújtják.

Helyet a mentőnek!                                                                                 A szerző felvételei

„A mentősáv bevezetése gyorsíthatja az emberek és autók mentését is, így rövidebbé teheti a dugókat.” Tényleg így van, már ha megfelelően rendezzük sorainkat. Mert itthon is évekkel ezelőtt életbe lépett a közúti biztonságot javítani hivatott jogszabálya, mely szerint torlódáshoz érve a két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek is a legbelső sávban balra, a többi sávokban szorosan jobbra kell húzódniuk. A forgalmat ellenőrző, útfenntartó, vagy balesetet szenvedett személyeket és műszaki hibás járműveket mentő gépkocsik így komolyabb fennakadás nélkül, zökkenőmentesen haladhatnak tovább. A felszabadult pályarészen a megkülönböztető jelzést használó járművek a terelővonalakat átlépve, vagy épp azon folytathatják útjukat középen. De csak ők, az ügyeskedőknek büntetés jár. Pontosabban járna...

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....