Skoda

Skoda Fabia teszt: egyszeregy

2019.02.05.

Az egyszerűség nagyszerűségét hirdeti az ízlésesen megújult Skoda Fabia, amelynek jót tett a ráncfelvarrás, a rali zöld fényezés pedig kárpótol az egyliteres háromhengeres turbómotor szerény menettulajdonságaiért. Kipróbáltuk a józanság szavát.

A harmadik generációs Skoda Fabia frissítése nagyon jól sikerült. Az elődök minden értékét megőrizte a gyártó (kivéve a dízelmotort, de azt megtagadni manapság divatos lett), ám a tartalmat a legújabb trendeknek megfelelően felújította és a jövőnek is adott egy fricskát: lehet még ennél jobb?

Hogy néz ki?

Mint gyakorló fabiás, elégedett voltam az élesebb, feszesebb, szögletesebb vonalakkal, az autó főként szemből újult meg, az új márkajegyek szépen mutatnak rajta, a hűtőmaszk és a LED-es nappali fény hangsúlyosabb lett. A beltér kellemes, de a Fabia műanyag betétjei továbbra is kopogósak. Furcsa, hogy bicskakulcsot szorongatunk a zsebünkben, a motor mégis gombnyomásra indul, tolatóradar segít a parkolásban, érintőképernyős a szórakoztató és információs rendszer. Vezetősegédekkel alapáron fukarkodik a Skoda, de a második, Ambition felszerelésben már kapunk koccanás- és ráfutásgátló radaros rendszer, valamint az automatikus vészféket. Style felszereltség tesztautónkban mindez volt, tempomattal, ülésfűtéssel.

A vezető előtti műszeregység maradt a régi, a virtuális, azaz digitális műszerfal itt még jelenik meg, de az középkonzolt 6,5 hüvelykes érintőképernyős monitor uralja, amiben már frissített infotaiment rendszer dolgozik Apple CarPlay és Android Auto integrációval. Hangrendszere szépen szól, pedig nem valami extrém, márkás cucc volt a kocsiban. Számos aprósággal kedveskedik a márka: jégkaparó a tanksapka alatt, parkolójegy tartó a szélvédő szélén, higiénikus, zacskóval kibélelt fedeles kuka a jobb oldali ajtó zsebében, megfordítható, egyik oldalán gumiborítású szőnyeg, gumi mobiltartó, kivehető és zseblámpaként használható csomagtér-világítás, hogy csak pár okosságot említsek (ezek zöme persze feláras, igaz, nem kérnek érte sokat).

Az ötajtós Skoda Fabia hossza 3992 milliméter, tengelytávja 2470 milliméter, hasmagassága 133 milliméter, fordulókörének átmérője 10,4 méter, tömege 11 mázsa. A lábtér hátul nem lett nagyobb, de két felnőtt elfér, tapasztalatból beszélek. Érdekes, hogy a Fabia különutas, nem az Ibiza, a Polo és az A1, azaz a VW-konszern MQB A0 építőkészletéből épül, hanem megtartotta az előd padlólemezét (PQ25). Csomagtartója nem nagy, de két személynek ez is ideális, 330 literes. Ha mégis szállításra adjuk a fejünket, legfeljebb 1150 liternyi térrel gazdálkodhatunk a 60:40 arányban dönthető hátsó ülések elfektetésével. Sík padlóra ne számítsunk, jókora a lépcső. A csomagok ideális elosztását, rögzítését kampók, hálók, oldalsó rekeszek és állítható magasságú kalaptartó is segítik.

Hogy megy?

A háromhengeres TSI több változatban is elérhető a Fabiában. Az egyliteres (999 köbcentis) turbómotor legerősebb változata 110 lóerős, részecskeszűrős, váltója hatfokozatú, pontos, határozott, a fokozatok hosszúra nyúlnak, alacsony fordulaton is húz a moci. Legnagyobb forgatónyomatéka 200 Nm, ami a hétköznapokra elegendő erőt ad, hiányt ebből csak akkor érzünk, ha a Kékesre kapaszkodunk fel négy személlyel és egy rekesz sörrel. Legnagyobb sebessége 195 kilométer/óra, álló helyzetből ezzel a motorral 9,6 másodperc alatt ugrik 100 kilométer/órára a cseh kisautó. A TSI halk és selymesen jár, az utastérbe nem jut vibráció és teljes terhelésnél sem ordít. A fék kiszámíthatóan adagolható, a kocsi könnyű, így a lassulással sincs gond.

Milyen vezetni?

Rugalmas a motor, pontos a váltó, a kormányzás feszes, a futómű kényelmes – minden adott a nyugodt autózáshoz. Az úthibákat jól tűri, megfelelően csillapít, ergonómiája hibátlan, a vezetést nem zavarja semmi, nem jön zavarba szerpentineken sem, nem billeg, nem bólint, nem dől túlságosan, kanyarban tartja az ívet. Jól összerakták, nincs mit ragozni. Nem fogyaszt sokat, normál használatban, sok autópályázással 5,6 litert kért átlagban, téli üzemben, a közösen megtett mintegy 800 kilométer alatt.

A kormányzás meglepően közvetlen, ugyanakkor a pedálok ellenállása erőteljes, már-már erőszakos. Szinte rúgni kell a kuplungot, a féket, de még a gázra is úgy kell rálépni, mintha pöfeteget pukkasztanánk. Eleinte fárasztó ez a sok lábmunka, de idővel megszokjuk.

Mennyibe kerül?

Ár-érték arányt tekintve az egyik legjobb vétel a kisautók piacán a Skoda Fabia, listaára (399 999 forint árkedvezménnyel) 3,31 millió forint, ezért 75 lovas változatban kapjuk az egyliteres motort, turbó nélkül, klímával. A 110 lovas motorral 4,32 millióért vihetjük haza a Fabiát, a képeken szereplő automatikus klímás tesztautó ennél valamivel többe, mintegy 5,2 millió forintba került, a rali zöld fényezés ára 140 ezer, a 16 hüvelykes fekete felnik 124 ezerbe kerülnek.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....