Év Magyar Autója

Skoda Scala teszt: trónkövetelő

2019.11.07.

Nagyra tör a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Skoda Scala: kisautós alapokon érkezik, de egyből a kompakt kategória élére tör.

Hogy néz ki?

A még mindig népszerű alsó-középkategória (kompakt) mezőnyében gyúródnak a vásárlók kegyeiért a Golfok, Astrák, Focusok, Mégane-ok, Tipók, i30-ak, Corollák, Ceedek és immár az új trónkövetelő is bemutatkozott, a Skoda Scala. Elődjével, a Rapid Spacebackkel ellentétben kiálló, markáns hűtőráccsal, alapáron LED-es fényszórókkal és a hátsó logó helyett a meghosszabbított hátsó szélvédőjén Skoda felirattal hívja fel magára a figyelmet. A Rapidnál jóval hosszabb a Scala, alulról támadja a kompakt kategóriát, a Polo alapjaira épül, de a Golf és az Octavia babérjaira tör.



 A kategóriabajnok eddig a Golf volt, nézzük, hozzá mérten mekkora a Scala? 104 milliméterrel hosszabb, 6 milliméterrel keskenyebb, 21 milliméterrel alacsonyabb, hatvan kilóval nehezebb, de ami fontosabb, hogy 29 milliméterrel nagyobb a tengelytávja és 87 literrel öblösebb alaphelyzetben a csomagtartója (a hetes Golffal vetettük össze a Scala méreteit). A Scala az Octaviával is versenyben lehet pár kör erejéig, az ötajtós karosszéria hossza 4362 milliméter, szélessége 1793 milliméter és 1471 milliméter magas, a tengelytávolság 2649 milliméter. Utóbbi és a szélesség is alig két centivel marad el az Octaviától, csomagtartóban azonban nem tudja tartani a lépést. Csomagtartója pótkerékkel 429 liter (anélkül 467, de ki merné otthon hagyni...), a hatalmas hokistáskám például ha koppra is, de befért keresztben. Nagy dolog ez egy kompakttól.



 A Scala elöl és hátul egyaránt elégséges helykínálattal bír, számos polc, zseb, tároló és okosság segíti a hétköznapi kényelmet, még az ülések alatt is kihasználtak minden adódó centimétert. Összesen 31 okos megoldás teszi ellenálhatatlanná a cseh kompaktot, ezek között megemlíthető az első ajtóba rejtett esernyő, a profilvastagságot is mérő jégkaparó, a tölcsért formázó ablakmosótartály, a horgok, hálók, kampók, hevederek és konzolok. Van, amiért fizetni kell, a csomagtérpadlót ledöntött ülésekkel síkká varázsoló variálható padló például mintegy 50 ezer forintba kerül. Érdemes erre pénz szánni, egyébként hiába öblös a csomagtartó, nehéz és hosszú tárgyakat problémásan helyezünk el benne.



Az utastér egyhangú, a műszerfal tapintásra puha és kellemes, az ergonómia elfogadható, de az ülések hosszú távon kényelmetlennek bizonyultak. A középen lebegő kijelző 9,2 hüvelykes, ezen tükrözhető például a telefon, ha például nincs, vagy nem kérünk a gyári navigációból. Esetünkben előbbi és utóbbi egyszerre volt az Waze kivetítésének indoka. A szélesvásznú képernyő felbontása kiváló és a Skodában először online tartalmakat is elérhetővé tesz. A túlzsúfolt funkciókat azonban nem könnyű kezelni, ahogy a klímakonzolt is szokni kell. Bizonyos funkciók közelítésérzékenyek, azaz akkor tűnnek csak fel a képernyőn, ha a közelében legyezünk, ez ugyanolyan idegesítő tud lenni, mint a menük kézlendítéses lapozása.



Hogy megy?

Motorja egyliteres, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbó lélegezteti, aminek az élettartamát utóhűtés növeli, a motor kipufogógázait pedig részecskeszűrő is tisztítja a katalizátor mellett. Teljesítménye tisztességes 115 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 200 newtonméter, ami percenként 2000-3500 fordulat között áll a rendelkezésünkre. A Scala ezzel a motorral álló helyzetből 100 kilométer/órára 9,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége pedig eléri a 204 kilométer/órát. Hiába háromhengeres, vibárciót nem érzünk, ez ma a piacon az egyik legjobb ilyen szerkezet. Autópályán 140 kilométer/órás sebességnél háromezret forog percenként a főtengely, 160-nál pedig 3500-at.



Milyen vezetni?

Fordulókörének átmérője 10,9 méter, hasmagassága 15 centiméter, tömege kevesebb, mint 12,5 mázsa. Hatfokozatú kézi sebességváltójáról rosszat (se) lehet mondani, finoman kapcsol, a stop-start sem idegesítő. A fogyasztásra nem volt panasz, a több mint 500 kilométeres tesztelésen (amiben benne volt egy Év Magyar Autója zsűriteszt is) az egyliteres Scala beérte átlagban kereken 6 literrel 100 kilométerenként.  



A kormány visszajelzései jók, kissé könnyed, lehetnek közvetlenebb a kormányzás. A kormány magassága és mélysége csak rövid tengelyek mentén állítható, így nem minden vezető találja meg a számára legmegfelelőbb üléspozíciót. Futóműve elöl MacPherson konstrukció, hátul csatolt hosszlengőkaros. Rugózási komfortja kiváló, jól tűri a kátyúkat és a foltvarrásos, aszfaltnak nevezett budapesti burkolatokat. Nagyobb úthibákon hajlamos elpattani a hátsója.  Szél- és menetzaj alig van, a motor zúgása pedig sosem szűrődik be az utastérbe felhúzott ablakokkal.



Mennyibe kerül?

Alapára magas, alapfelszereltsége méltányos, a Scalában széria az aktív (néha túlbuzgó, de első a biztonság) sávtartó, a ráfutásgátló,  hat légzsák, az automatikus klímaberendezés, a LED-es tompított (tapasztalatom szerint rövid távra világít csak el, főleg a prémium autók LED-es fényorgiájához mérten) és nappali menetfény, a 6,5 hüvelykes érintőképernyő, a dupla USB C csatlakozó (én a régit jobban bírom), így nem csoda, ha nem kisautó árban mérik, legolcsóbban 95 lóerővel listaáron 5,276 millió forintért juthatunk hozzá az újdonsághoz. A 115 lovas tesztelt változat alapára listaáron 5,4 millió forint (az importőr minden Scala modellből elenged 399 999 forintot). Ha azt nézzük, hogy a Golfnál félmillióval olcsóbb, akkor nálam már megvan a kategória új bajnoka, de erről persze az egyértelmű döntést majd a piac hozza meg. 

A Fabia és az Octavia közé pozícionált újdonság, a Scala is megkapta az öt csillagot az Euro NCAP töréstesztjén, és a szervezet kiemelte, hogy a kis családi kocsik közül a Scala az általuk vizsgált modellek legjobbjai közé tartozik. Felárért számos vezetősegéd és akár 9 légzsák is védheti a benne utazókat.



Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.11.12
Az ABB ügyfelek, politikusok és médiaképviselők részvételével megtartott avatóünnepségen, a svájci....
2019.11.12
Saeed Sadeghi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.11.12
Míg nálunk a villanyautók és az SUV-k között éleződik a versengés, addig Amerika tesz a trendekre,....
2019.11.12
A Camion Truck&Bus magazin 24. alkalommal hirdette meg "Az év haszongépjárműve" pályázatot,....
2019.11.12
Amikor azt a jelzőt halljuk egy autóról vagy motorról, hogy legendás akkor általában valami remén..
2019.11.12
A CUPRA folytatja küldetését a teljesítmény, a kifinomultság és az egyediség tökéletes....
2019.11.12
Szinte biztos, hogy november végén bejelenti első hálózatról tölthető hibrid modelljének érkezését....
2019.11.12
Halálra gázolt egy autó egy gyalogos nőt a 81-es főúton Győr külterületén kedd reggel - közölte a....
2019.11.12
Az Audi „Charge & Fly” elnevezéssel egy ingyenes kezdeményezést indít a müncheni repülőtéren,....
2019.11.12
Több mint 17 000 lelkes rajongó előtt ünnepelt a Honda immáron 10. alkalommal a Twin Ring Motegi....