Év Magyar Autója

Skoda Scala teszt: trónkövetelő

2019.11.07.

Nagyra tör a Magyarország Autója 2020 díjra jelölt Skoda Scala: kisautós alapokon érkezik, de egyből a kompakt kategória élére tör.

Hogy néz ki?

A még mindig népszerű alsó-középkategória (kompakt) mezőnyében gyúródnak a vásárlók kegyeiért a Golfok, Astrák, Focusok, Mégane-ok, Tipók, i30-ak, Corollák, Ceedek és immár az új trónkövetelő is bemutatkozott, a Skoda Scala. Elődjével, a Rapid Spacebackkel ellentétben kiálló, markáns hűtőráccsal, alapáron LED-es fényszórókkal és a hátsó logó helyett a meghosszabbított hátsó szélvédőjén Skoda felirattal hívja fel magára a figyelmet. A Rapidnál jóval hosszabb a Scala, alulról támadja a kompakt kategóriát, a Polo alapjaira épül, de a Golf és az Octavia babérjaira tör.



 A kategóriabajnok eddig a Golf volt, nézzük, hozzá mérten mekkora a Scala? 104 milliméterrel hosszabb, 6 milliméterrel keskenyebb, 21 milliméterrel alacsonyabb, hatvan kilóval nehezebb, de ami fontosabb, hogy 29 milliméterrel nagyobb a tengelytávja és 87 literrel öblösebb alaphelyzetben a csomagtartója (a hetes Golffal vetettük össze a Scala méreteit). A Scala az Octaviával is versenyben lehet pár kör erejéig, az ötajtós karosszéria hossza 4362 milliméter, szélessége 1793 milliméter és 1471 milliméter magas, a tengelytávolság 2649 milliméter. Utóbbi és a szélesség is alig két centivel marad el az Octaviától, csomagtartóban azonban nem tudja tartani a lépést. Csomagtartója pótkerékkel 429 liter (anélkül 467, de ki merné otthon hagyni...), a hatalmas hokistáskám például ha koppra is, de befért keresztben. Nagy dolog ez egy kompakttól.



 A Scala elöl és hátul egyaránt elégséges helykínálattal bír, számos polc, zseb, tároló és okosság segíti a hétköznapi kényelmet, még az ülések alatt is kihasználtak minden adódó centimétert. Összesen 31 okos megoldás teszi ellenálhatatlanná a cseh kompaktot, ezek között megemlíthető az első ajtóba rejtett esernyő, a profilvastagságot is mérő jégkaparó, a tölcsért formázó ablakmosótartály, a horgok, hálók, kampók, hevederek és konzolok. Van, amiért fizetni kell, a csomagtérpadlót ledöntött ülésekkel síkká varázsoló variálható padló például mintegy 50 ezer forintba kerül. Érdemes erre pénz szánni, egyébként hiába öblös a csomagtartó, nehéz és hosszú tárgyakat problémásan helyezünk el benne.



Az utastér egyhangú, a műszerfal tapintásra puha és kellemes, az ergonómia elfogadható, de az ülések hosszú távon kényelmetlennek bizonyultak. A középen lebegő kijelző 9,2 hüvelykes, ezen tükrözhető például a telefon, ha például nincs, vagy nem kérünk a gyári navigációból. Esetünkben előbbi és utóbbi egyszerre volt az Waze kivetítésének indoka. A szélesvásznú képernyő felbontása kiváló és a Skodában először online tartalmakat is elérhetővé tesz. A túlzsúfolt funkciókat azonban nem könnyű kezelni, ahogy a klímakonzolt is szokni kell. Bizonyos funkciók közelítésérzékenyek, azaz akkor tűnnek csak fel a képernyőn, ha a közelében legyezünk, ez ugyanolyan idegesítő tud lenni, mint a menük kézlendítéses lapozása.



Hogy megy?

Motorja egyliteres, háromhengeres, közvetlen befecskendezéses, turbó lélegezteti, aminek az élettartamát utóhűtés növeli, a motor kipufogógázait pedig részecskeszűrő is tisztítja a katalizátor mellett. Teljesítménye tisztességes 115 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 200 newtonméter, ami percenként 2000-3500 fordulat között áll a rendelkezésünkre. A Scala ezzel a motorral álló helyzetből 100 kilométer/órára 9,8 másodperc alatt gyorsul fel, végsebessége pedig eléri a 204 kilométer/órát. Hiába háromhengeres, vibárciót nem érzünk, ez ma a piacon az egyik legjobb ilyen szerkezet. Autópályán 140 kilométer/órás sebességnél háromezret forog percenként a főtengely, 160-nál pedig 3500-at.



Milyen vezetni?

Fordulókörének átmérője 10,9 méter, hasmagassága 15 centiméter, tömege kevesebb, mint 12,5 mázsa. Hatfokozatú kézi sebességváltójáról rosszat (se) lehet mondani, finoman kapcsol, a stop-start sem idegesítő. A fogyasztásra nem volt panasz, a több mint 500 kilométeres tesztelésen (amiben benne volt egy Év Magyar Autója zsűriteszt is) az egyliteres Scala beérte átlagban kereken 6 literrel 100 kilométerenként.  



A kormány visszajelzései jók, kissé könnyed, lehetnek közvetlenebb a kormányzás. A kormány magassága és mélysége csak rövid tengelyek mentén állítható, így nem minden vezető találja meg a számára legmegfelelőbb üléspozíciót. Futóműve elöl MacPherson konstrukció, hátul csatolt hosszlengőkaros. Rugózási komfortja kiváló, jól tűri a kátyúkat és a foltvarrásos, aszfaltnak nevezett budapesti burkolatokat. Nagyobb úthibákon hajlamos elpattani a hátsója.  Szél- és menetzaj alig van, a motor zúgása pedig sosem szűrődik be az utastérbe felhúzott ablakokkal.



Mennyibe kerül?

Alapára magas, alapfelszereltsége méltányos, a Scalában széria az aktív (néha túlbuzgó, de első a biztonság) sávtartó, a ráfutásgátló,  hat légzsák, az automatikus klímaberendezés, a LED-es tompított (tapasztalatom szerint rövid távra világít csak el, főleg a prémium autók LED-es fényorgiájához mérten) és nappali menetfény, a 6,5 hüvelykes érintőképernyő, a dupla USB C csatlakozó (én a régit jobban bírom), így nem csoda, ha nem kisautó árban mérik, legolcsóbban 95 lóerővel listaáron 5,276 millió forintért juthatunk hozzá az újdonsághoz. A 115 lovas tesztelt változat alapára listaáron 5,4 millió forint (az importőr minden Scala modellből elenged 399 999 forintot). Ha azt nézzük, hogy a Golfnál félmillióval olcsóbb, akkor nálam már megvan a kategória új bajnoka, de erről persze az egyértelmű döntést majd a piac hozza meg. 

A Fabia és az Octavia közé pozícionált újdonság, a Scala is megkapta az öt csillagot az Euro NCAP töréstesztjén, és a szervezet kiemelte, hogy a kis családi kocsik közül a Scala az általuk vizsgált modellek legjobbjai közé tartozik. Felárért számos vezetősegéd és akár 9 légzsák is védheti a benne utazókat.



Kép és szöveg: Biró Csongor

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.28
Massa-Carrara-tól Grosseto-ig, Firenzén áthaladva ezeket a helyeket nem szabad kihagyni (néhányukba....
2020.01.28
A világméretűvé váló koronavírus-járvány már az autógyártók között is szedi áldozatait. Számos....
2020.01.28
A nemzetközi Alpok-Adria Rali Kupa (AARC) idényzáró futama lesz az idén a Szilveszter-rali. ..
2020.01.28
A vasúttársaság hosszútávon elkötelezett az utasok igényeinek maradéktalan kielégítése mellett,....
2020.01.28
Több, számszerűen hét értékes elismeréssel kezdte az évet a Peugeot. A márka kettős győzelmet ért....
2020.01.28
A bajor főváros jó esélyeket lát arra, hogy a jövőben ők rendezhessék meg az IAA-t, a Nemzetközi....
2020.01.28
Évtizedekkel ezelőtt a buszsofőrök kizárólag férfiak voltak, manapság azonban egyre népszerűbb a....
2020.01.27
Ma éljük át az autózás csúcsát, vagy régen jobb volt? Sokféle szempontot lehet összevetni,....
2020.01.27
Japán az az ország, ahol szinte a megvétel után máris tuningolhatjuk az autóinkat, méghozzá gyári....
2020.01.27
Vadim Konopyansky Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....