Superb

Skoda Superb teszt: kilóg a sorból

2019.04.30.

Ha azt hiszi, a Skoda Superb beleszürkült a tökéletes cég- és politikus autó arculatba, téved. A dragonskin metálfény az eleven cáfolat. Tesztautónkat minden jóval felszerelték, motorja erős, gazdaságos, kényelme lehengerlő, csomagtartója pedig mindent elnyel.

Hogy néz ki?

A Skoda Superb megnyerő jelenség, de a sok szürke és fekete cégautó tucattermékké teszi. Néha felcsillan az utcaképben egy-egy fehér változat, néha napján pirosban is láthatjuk, igaz, az is csak egy korábbi tesztautó. Az importőr ezúttal is izgalmas színnel dobta fel a kínálatot, a dragonskin metál fényezésre mindenki emlékezni fog, aki látja. A Sportline felszereltséghez rendelhető ez az egyedi, kurkuma sárga szín, amely még jobban kiemeli a sportos mivoltát a nagy ötajtósnak. A feketére fújt visszapillantók, ablakkeretek és szintén fekete hátsó szpojler jól mutatnak az egyedi fényezéssel párosítva. A kipufogóvégek krómozottak. A 235/40 R19-es Pirelli téli gumikat viselő, különleges könnyűfém keréktárcsák látványosak, a sportos hangulatot kényelmes tömésű, ugyanakkor kiváló oldaltartást nyújtó, kagylósított sportülések fokozzák (elöl), a memóriás vezetőülés elektromosan állítható, az üléshuzat mindenhol alcantara, alapáras az árnyékolás és fékenergia-visszanyerési technikát bevető stop-start rendszer.  A multifunkciós kormány vaskos, rücskös, jó fogású, az alját lecsapták, a fém pedálok és a karbonutánzatú díszlécek is mind a dinamizmust hangsúlyozzák. A világítás adaptív bi-xenon, a menetfények és a hátsó lámpák LED-esek, a 4,9 méteres autó impozáns látványt nyújt, hatalmas méretei révén feltűnő jelenség ebben a színben.

A legutóbbi ráncfelvarrással a Superb is megkapta a nyolc hüvelykes érintőképernyővel szerelt multimédiás rendszert, amely Apple Carplay és Android Auto támogatást kapott, a középkonzol alján vezeték nélküli töltőpad is rendelkezésünkre áll. A 12 hangszórós hifi Canton, amely a márkától megszokott hangzási minőséget ad. Tárolóból van bőven, a hűthető kesztyűtartó méretes, a klíma külön állítható, nem az érintőképernyős rendszeren kell zsonglőrködni vezetés közben, ha melegünk van, vagy éppen fázunk. A hangerőgombot megspórolták, az csak digitálisan állítható, de a kormányról is vezérelhető, ha megtaláljuk. Az ülésfűtés gyors és hatásos. Az utastér amúgy ergonomikusan berendezett, a részben digitális műszerfal kezelése egyszerű, a hangulat otthonos, az éjszakát belső hangulatvilágítás teszi felejthetetlenné. Motorzaj bemelegedett autónál nem szűrődik be a csendes és jól szigetelt utastérbe.

A helykínálat fejedelmi, egyetlen hasonló méretű autóban sem áll rendelkezésünkre ekkora hátsó lábtér, öten is kényelmesen utazhatnak a Superbben és a csomagokat sem kell otthon hagyni. A klíma hátul is külön vezérelhető, a szélső ülések fűthetők. A csomagtartó szája hatalmas, alapból 625 literes az űrtartalma, a hátsó üléstámlákat ledöntve lépcsős padlót kapunk, az így rendelkezésünkre álló űr 1760 liternyi. Bár óriási az autó, a hátsó üléseken mégis a szélen utazunk kényelmesen, aki középen ül, annak meg kell küzdenie a vaskos kardánalagúttal.

A legnagyobb Skoda limuzin (hossza, szélessége és magassága: 4861/1864/1468 milliméter) színültig van okosságokkal. Ilyen a parkolójegytartó, a tanksapka fedélbe rejtett jégkaparó, az ajtókba rejtett két esernyő vagy a csomagtér elemlámpája. Az ajtók érintésre nyílnak, a hátsó ajtó pedig láblengetésre is feltárul, a napfénytető elektromos.

Hogy megy?

Üzletemberek, politikusok és állami vezetők kedvelt autója. De vajon elég sportos-e az izmos dízelmotorral? Ennyi pénzért legyen! A jól bevált kétliteres dízelmotor 190 lóerős (percenként 3500-as fordulaton), legnagyobb forgatónyomatéka 400 Nm (percenként 1750-es fordulattól). Álló helyzetből a sárkányszínű Skoda 7,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/óra sebességre, a Superb 2.0 TDI DSG végsebessége 228 kilométer/óra. A hétsebességes dupla kuplungos automatikus váltója csak elindulásnál tétovázik, partner a kényelmes autózásban, de a sportos száguldást is támogatja. A kétliteres dízel morcos dízelhangját nem tudja letagadni, AdBlue-adalékkal és SCR katalizátorral szerelik. A Superb még 4x4-es hajtással sem túlsúlyos, mintegy 1650 kiló a tömege. Fogyasztása vegyes, télies használatban 7 liter maradt 100 kilométerenként.

Milyen vezetni?

Viszonylag magasan ülünk a Skodában, az autó és a sofőr közötti együttműködés visszafogott, a kormány menet közben kevés visszajelzést ad, a kocsi határhelyzetben dűlöngél és alulkormányozottan viselkedik. Ezen a feláras adaptív lengéscsillapítás sem segít - az úthibákat ugyanakkor jól kirugózza -, igaz sportmódban egész ügyesen mozog a Superb, szereti a kanyarokat. Takarékos, azaz eco módban élvezhetjük a DSG vitorlázó funkciójának áldását, ilyenkor szétkapcsol a váltó, az autó szabadon fut és nem fogyaszt. Fedélzeti menüjében ugyanazt a hibát megtaláltam, mint a Kodiaqnál, vagy a VW-konszern más, hasonló menetdinamikai kapcsolót (DCC) kínáló rendszereinél. Ha kiválasztunk egy vezetési módot (eco), a nagy kijelzőn megjelenik az eco felirat, a központi kijelzőn a váltónál pedig E jelzés és például gázelvételkor szabadon fut az autó. Ha az autót leállítjuk, majd újraindítjuk, látszólag továbbra is eco üzemmódban vagyunk, legalábbis ez a felirat fogad a kijelző bal felső sarkában, de vitorlázni már nem vitorlázik, a váltónál D jelenik meg az E betű helyett, azaz ahhoz, hogy valóban eco módban folytassuk az utunkat, újra meg kell nyomnunk a menetdinamikai váltókapcsolót, vagy újra ki kell választanunk a kívánt módot a fedélzeti menüben. Bajnak nem baj, de kissé megtévesztő.

Az ötödik generációs Haldex (lamellás) tengelykapcsolóval szerelt összkerék-meghajtás kiválóan teljesített a hol télies, hol tavaszias körülmények között, magabiztos tempót enged meg még nyálkás és csúszós utakon is. A Skoda Superb felfüggesztése elöl MacPherson, hátul multilink, a Sportline változat rugóit 15 milliméterrel rövidebbre vették és keményebbek a normál változatnál. A négy tárcsafék hatékony és jól bírja a terhelést. A DSG lejtmenetben motorfékkel segít.

Mennyibe kerül?

Vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből nincs hiány: van sávtartó, adaptív tempomat, táblafelismerő, torlódás asszisztens, távfényszabályzó, tolatókamera, holttérfigyelő, gyalogosfelismerő ráfutásgátló, hátsó keresztirányú forgalmat is figyelő és önálló parkolásra képes rendszer. Ennek ellenére elborzadtam, amikor a kesztyűtartóból kiesett az az autó adatlapja, rajta az árral. Gyorsan visszatettem és rápakoltam pár kacatot. Aztán újra kiszedtem. 16,518 millió forint a képeken szereplő tesztautó ára, ami, valljuk be, nem kevés, sőt sok.

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.11.17
Wels, Bécs és Budapest között létesít új vasúti szállítási kapcsolatot az Osztrák Szövetségi....
2019.11.17
Roberto Sergio Castillo Rodriguez Kubából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2019.11.17
Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája egy 10. és egy 12. helyezéssel zárta a túraautó-....
2019.11.17
Az okostelefonos alkalmazásoknak köszönhetően ma már jóval egyszerűbb és kényelmesebb az utazás,....
2019.11.17
Levonulóban a Sajó árvíze, így vasárnaptól már nincs vízátfolyás miatt lezárt út Borsod-Abaúj-....
2019.11.17
A rendőrségre szerdán érkezett bejelentés arról, hogy egy férfi egy budakalászi családi ház udvarán....
2019.11.17
A DJI dróngyártó cég új alkalmazásával csupán egy okostelefon segítségével gyorsan azonosíthatók és....
2019.11.17
A járművezetés élethosszig tartó tanulást igényel – mondta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció....
2019.11.17
Az oroszországi GAZ-csoport (Gorkovsky Avtomobilny Zavod) összeszerelő üzemet létesít Vietnámban –....
2019.11.16
Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Brazil Nagydíj szombati időmérő edzését, így a vasárnapi futamon....