téli gumi
Az Apollo-Vredestein csapata július első felében több mint 1500, magyar rendszámú járművet vizsgált meg egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár. A gépkocsik 16 százalékán még júliusban is téli gumi volt. Ez veszélyes, hiszen az abroncsoknak a forró aszfalt mellett az egyre gyakoribbá váló heves esőzéseknek is ellen kell állniuk – és mindkettőből bőven van részünk mostanában.
A rakparti autók harmadának abroncsai veszélyesek voltak.
Szegeden a hét utolsó munkanapján már reggel 8 órára csordultig megtelt a turistabuszok miatt nyárra lerövidített Huszár Mátyás rakpart, csábító az ingyenes parkolási lehetőség a belvárosban. 103 személyautóból 25-ön láttunk téli gumit, ami valamivel több mint 24 százalék, vagyis Csongrád megyeszékhelyén rosszabb a helyzet az országosnál. Ha ehhez hozzávesszük, hogy minimum 10 kocsinak kritikán aluli állapotban – kopottak, öregek, töredezettek – voltak az abroncsai, akkor a rakparti autók harmada alkalmatlan volt a biztonságos közlekedésre.
A Rókusi körúti Tescóban pénteken kora délután már elkezdődik a hétvégi bevásárlás, 118 autóból 38-on találtunk téli gumit, ami 32 százalék. Ha ehhez hozzávesszük a „ramaty” nyári abroncsokon futókat, 10-ből csak 4 autón volt biztonságos gumi. Szombaton délután a népszerű Sárgára biciklizve folytattuk a felmérést, itt a sorompón kívül a töltés aljában, illetve az üdülők előtt 48 személygépkocsiból 14-en volt téli abroncs, ami 29 százalék. Egy részük kénytelen volt a sárban megállni, annyian kerestek ingyenes enyhülést a Tiszában derékig, nyakig gázolva, illetve napoztak a parti homokon.
A rofilmélység rendben, de ez akkor is téli abroncs!
A gumi azért pénzkérdés is, nem mindenki gondolja úgy, hogy nyáron, kidobás előtt még „lejárja” a télit. A Sárgához közel megnéztük mind a két jó hírű halászcsárda parkolóját, késő délután 72 autóból csupán 10-en volt téli abroncs, ez a 14 százalék sokkal jobb eredmény, mint a másik három szegedi helyszínen. És ez van legközelebb az alapfelmérés Balatoni eredményéhez.
– A gumiabroncs mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal, ezen keresztül kell a gépjármű vonó és fékezőerejét közvetítenie az aszfaltra, és ezen a felületen kell az autó stabilitását biztosítania. Ha az abroncs nem megfelelő minőségű, ezt nem tudja ellátni – mondja Mikolai Béla, az Apollo szakértője.
Még frappánsabban fogalmaz az egykori sikeres salakmotoros versenyző, Kócsó Antal, a szegedi, Moszkvai körúti gumiszerviz vezetője. – Tapadás nélkül nincs helyváltoztatás és igaz ez a guminkra és a cipőnkre is – mondja, hozzátéve, a biztonságos autózáshoz az évszaknak megfelelő gumit kell használni. Korábban nem nagyon hittek a szakemberek a négy évszakos gumikban, mára javult ezek minősége, de az igazán jó ára a télinél is magasabb.
Nyári abroncs Kócsó Antal gumiszervizében. Fotók: Kuklis István - Delmagyar.hu
Ha 25 °C feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen lassításnál számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumival az autó fogyasztása is nő. Ha pedig az abroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 millimétert, a fékút növekedése mellett egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás – aquaplaning –, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi.
Fontos a guminyomás
Már 5 százalékkal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ez különösen igaz abban az esetben, ha nem egyedül, hanem családostul és csomagokkal megrakodva vágunk neki az útnak. Hasonlóképpen, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetünk fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik. Normál esetben egy átlagos 15 collos gumiabroncs nyomása 2,3–2,5 bar között tekinthető ideálisnak. Természetesen ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen meg kell növelni.
Nyári és téli gumi - mikor melyik.