téli gumi

Sokan nyáron is téli abronccsal autóznak – a gumin spórol a magyar

2018.08.09.

A nyaralni induló magyarok 16 százaléka nyáron is téli gumival közlekedik – egy Balaton melletti felmérés szerint. Szegeden még rosszabb a helyzet, ám ez attól is függ, hol nézzük. A nagy Tesco parkolójában siralmas, háromból egy autón téli az abroncs, a jó hírű halászcsárdák előtt az átlagosnál jobb a nyári gumik aránya.

Az Apollo-Vredestein csapata július első felében több mint 1500, magyar rendszámú járművet vizsgált meg egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár. A gépkocsik 16 százalékán még júliusban is téli gumi volt. Ez veszélyes, hiszen az abroncsoknak a forró aszfalt mellett az egyre gyakoribbá váló heves esőzéseknek is ellen kell állniuk – és mindkettőből bőven van részünk mostanában.

A rakparti autók harmadának abroncsai veszélyesek voltak.

Szegeden a hét utolsó munkanapján már reggel 8 órára csordultig megtelt a turistabuszok miatt nyárra lerövidített Huszár Mátyás rakpart, csábító az ingyenes parkolási lehetőség a belvárosban. 103 személyautóból 25-ön láttunk téli gumit, ami valamivel több mint 24 százalék, vagyis Csongrád megyeszékhelyén rosszabb a helyzet az országosnál. Ha ehhez hozzávesszük, hogy minimum 10 kocsinak kritikán aluli állapotban – kopottak, öregek, töredezettek – voltak az abroncsai, akkor a rakparti autók harmada alkalmatlan volt a biztonságos közlekedésre.

A Rókusi körúti Tescóban pénteken kora délután már elkezdődik a hétvégi bevásárlás, 118 autóból 38-on találtunk téli gumit, ami 32 százalék. Ha ehhez hozzávesszük a „ramaty” nyári abroncsokon futókat, 10-ből csak 4 autón volt biztonságos gumi. Szombaton délután a népszerű Sárgára biciklizve folytattuk a felmérést, itt a sorompón kívül a töltés aljában, illetve az üdülők előtt 48 személygépkocsiból 14-en volt téli abroncs, ami 29 százalék. Egy részük kénytelen volt a sárban megállni, annyian kerestek ingyenes enyhülést a Tiszában derékig, nyakig gázolva, illetve napoztak a parti homokon.

A rofilmélység rendben, de ez akkor is téli abroncs!

A gumi azért pénzkérdés is, nem mindenki gondolja úgy, hogy nyáron, kidobás előtt még „lejárja” a télit. A Sárgához közel megnéztük mind a két jó hírű halászcsárda parkolóját, késő délután 72 autóból csupán 10-en volt téli abroncs, ez a 14 százalék sokkal jobb eredmény, mint a másik három szegedi helyszínen. És ez van legközelebb az alapfelmérés Balatoni eredményéhez.

– A gumiabroncs mindössze négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal, ezen keresztül kell a gépjármű vonó és fékezőerejét közvetítenie az aszfaltra, és ezen a felületen kell az autó stabilitását biztosítania. Ha az abroncs nem megfelelő minőségű, ezt nem tudja ellátni – mondja Mikolai Béla, az Apollo szakértője.

Még frappánsabban fogalmaz az egykori sikeres salakmotoros versenyző, Kócsó Antal, a szegedi, Moszkvai körúti gumiszerviz vezetője. – Tapadás nélkül nincs helyváltoztatás és igaz ez a guminkra és a cipőnkre is – mondja, hozzátéve, a biztonságos autózáshoz az évszaknak megfelelő gumit kell használni. Korábban nem nagyon hittek a szakemberek a négy évszakos gumikban, mára javult ezek minősége, de az igazán jó ára a télinél is magasabb.

Nyári abroncs Kócsó Antal gumiszervizében. Fotók: Kuklis István - Delmagyar.hu

Ha 25 °C feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen lassításnál számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumival az autó fogyasztása is nő. Ha pedig az abroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 millimétert, a fékút növekedése mellett egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás – aquaplaning –, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi.

Fontos a guminyomás

Már 5 százalékkal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ez különösen igaz abban az esetben, ha nem egyedül, hanem családostul és csomagokkal megrakodva vágunk neki az útnak. Hasonlóképpen, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetünk fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik. Normál esetben egy átlagos 15 collos gumiabroncs nyomása 2,3–2,5 bar között tekinthető ideálisnak. Természetesen ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen meg kell növelni.

Nyári és téli gumi - mikor melyik.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....