Toyota Yaris

Sportautóktól örökölte motorját a legvadabb Toyota Yaris

2017.08.11.

A Yaris sportváltozata, a GRMN a kategóriában mára elfeledett motortechnológiát alkalmaz.

A klasszikus brit sportautó-építés egyik utolsó bástyája, a Lotus tizenkét éve készíti többszörösen díjnyertes típusait a Toyota által szállított, 1,8 literes sportmotorral. Idén eljött az ideje, hogy viszonozzák a baráti gesztust, és az évek során tökéletesre csiszolt, kompresszorral erősített blokkot visszaadják a Toyotának, azon belül is a Yaris GRMN sportváltozatnak.

A márciusban beharangozott modellnek már a neve is sokatmondó: a GRMN ugyanis a „Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring” kifejezés rövidítése, azaz elvileg (és a gyakorlatban is) a legkiválóbb nürburgringi tesztpilóták finomították a Toyota gyári versenyistállója, a Gazoo Racing által jegyzett modellt. A japán piacon régóta használt GRMN címke minden esetben az adott modell legsportosabb kivitelét jelöli – a Yaris esetében természetesen ez nem vonatkozik a WRC versenyautóra…

Mivel a modell előértékesítése a közelmúltban kezdődött meg – a nagyságrendileg 8,8 millió forintos vételár nem egészen öt százalékával, kb. 370 ezer forint befizetésével állhatunk sorba az európai piacra szánt, mindössze 400 db Yaris GRMN egyikéért –, a Toyota a végleges, nem homológ teljesítmény és menetadatokat is közzétette. Az 1,8 literes motor az eredeti ígérettel összhangban 212 lóerős, amit izgalmasan magas, 6800/perc fordulatszámon ad le, maximális forgatónyomatéka pedig 249 Nm (5000/percnél). A motorteljesítmény meghaladja a főbb konkurensek azonos értékét, de nem is erre a legbüszkébb a Toyota, hanem a minimális tömegre: menetkészen 1135 kilogrammot nyom az autó, ami 6,3 másodperces gyorsítást, illetve elektronikusan szabályozott 230 km/óra végsebességet tesz lehetővé.

A futómű feszes hangolású, de nem kőkemény, ahogyan gyári szerelésű abroncsnak sem egy extrém darabot választott a Toyota: mint elmondták, nem a Nürburgringre, hanem a hétköznapokra optimalizálták az autót, ezért a kiszámíthatóság és a kezelhetőség fontosabb volt, mint a határtartomány végletekig történő kitolása – ám biztos, ami biztos alapon határozott oldaltartású sportüléseket, valamint a GT86-ból kölcsönzött sportkormányt kapott a Yaris GRMN.

Miközben manapság majd’ minden autógyártó a turbófeltöltőben látja a környezetvédelem és a teljesítmény közötti kompromisszum kulcsát, a Yaris GRMN pontosan körülírható előnyök miatt döntött a motorsport korai évtizedeiben egyeduralkodó kompresszor mellett. A nemzetközi szaksajtó válogatott képviselői, akik már vezethették az autó prototípusát, igazolták, hogy az azonnali gázreakció, a magas fordulatszámok tűrése (sőt, keresése), a vérmes hangorkán és a kiegyensúlyozott vezethetőség mind jelen van a Yaris legizgalmasabb modellváltozatában, amely ilyenformán a motorsport lassan feledésbe merülő, dicsőséges hőskorából ad leckét a napjaink „egyentechnológiájából” építkező versenytársaknak.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.10.17
- Milánóban és Bergamóban kedden korlátozták a járműforgalmat a szálló por túl magas koncentrációja....
2017.10.17
Az ominózus 2008-as válság után újra talpra állt az autóipar. A kínálat nagy, a verseny óriási. Nem....
2017.10.17
- A magyar gazdaság húzóágazata a járműipar, ezt is bizonyítja, hogy a Knorr-Bremse Budapesten....
2017.10.17
A Porsche a Bridgestone-t bízta meg azzal, hogy a Porsche Cayenne harmadik generációjához....
2017.10.17
Mohsen Asadimohsen Assadi Iránból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.10.17
Lefoglalhatják az autót, ha a vevő nem néz bele a hitelbiztosítéki nyilvántartásba - már sok....
2017.10.17
Egy tehergépkocsi frontálisan ütközött egy személyautóval Miskolcon. Az autó vezetője olyan súlyos....
2017.10.17
Joshide Muroja döntője nehézségekkel indult, ám óriási ünnepléssel végződött, a japán pilóta nyerte....
2017.10.17
Hamarosan kapható az egyedülállóan kifejező formaterv és kimagasló hangélmény kombinációját kínáló....
2017.10.17
Ez a cikk azért készült el, mert korábbi DJI Phantom felhasználóként azt gondoltam, hogy legalább....