Toyota Yaris

Sportautóktól örökölte motorját a legvadabb Toyota Yaris

2017.08.11.

A Yaris sportváltozata, a GRMN a kategóriában mára elfeledett motortechnológiát alkalmaz.

A klasszikus brit sportautó-építés egyik utolsó bástyája, a Lotus tizenkét éve készíti többszörösen díjnyertes típusait a Toyota által szállított, 1,8 literes sportmotorral. Idén eljött az ideje, hogy viszonozzák a baráti gesztust, és az évek során tökéletesre csiszolt, kompresszorral erősített blokkot visszaadják a Toyotának, azon belül is a Yaris GRMN sportváltozatnak.

A márciusban beharangozott modellnek már a neve is sokatmondó: a GRMN ugyanis a „Gazoo Racing tuned by Meisters of the Nürburgring” kifejezés rövidítése, azaz elvileg (és a gyakorlatban is) a legkiválóbb nürburgringi tesztpilóták finomították a Toyota gyári versenyistállója, a Gazoo Racing által jegyzett modellt. A japán piacon régóta használt GRMN címke minden esetben az adott modell legsportosabb kivitelét jelöli – a Yaris esetében természetesen ez nem vonatkozik a WRC versenyautóra…

Mivel a modell előértékesítése a közelmúltban kezdődött meg – a nagyságrendileg 8,8 millió forintos vételár nem egészen öt százalékával, kb. 370 ezer forint befizetésével állhatunk sorba az európai piacra szánt, mindössze 400 db Yaris GRMN egyikéért –, a Toyota a végleges, nem homológ teljesítmény és menetadatokat is közzétette. Az 1,8 literes motor az eredeti ígérettel összhangban 212 lóerős, amit izgalmasan magas, 6800/perc fordulatszámon ad le, maximális forgatónyomatéka pedig 249 Nm (5000/percnél). A motorteljesítmény meghaladja a főbb konkurensek azonos értékét, de nem is erre a legbüszkébb a Toyota, hanem a minimális tömegre: menetkészen 1135 kilogrammot nyom az autó, ami 6,3 másodperces gyorsítást, illetve elektronikusan szabályozott 230 km/óra végsebességet tesz lehetővé.

A futómű feszes hangolású, de nem kőkemény, ahogyan gyári szerelésű abroncsnak sem egy extrém darabot választott a Toyota: mint elmondták, nem a Nürburgringre, hanem a hétköznapokra optimalizálták az autót, ezért a kiszámíthatóság és a kezelhetőség fontosabb volt, mint a határtartomány végletekig történő kitolása – ám biztos, ami biztos alapon határozott oldaltartású sportüléseket, valamint a GT86-ból kölcsönzött sportkormányt kapott a Yaris GRMN.

Miközben manapság majd’ minden autógyártó a turbófeltöltőben látja a környezetvédelem és a teljesítmény közötti kompromisszum kulcsát, a Yaris GRMN pontosan körülírható előnyök miatt döntött a motorsport korai évtizedeiben egyeduralkodó kompresszor mellett. A nemzetközi szaksajtó válogatott képviselői, akik már vezethették az autó prototípusát, igazolták, hogy az azonnali gázreakció, a magas fordulatszámok tűrése (sőt, keresése), a vérmes hangorkán és a kiegyensúlyozott vezethetőség mind jelen van a Yaris legizgalmasabb modellváltozatában, amely ilyenformán a motorsport lassan feledésbe merülő, dicsőséges hőskorából ad leckét a napjaink „egyentechnológiájából” építkező versenytársaknak.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....