Dakar-rali

Szalay Balázsék felkészültek a dűnemászásra

2018.12.30.

A visszaszámlálás elkezdődött – már két hét sincs a 2019-es Dakar rali rajtjáig, amelyen egyetlen magyar autós párosként áll rajthoz a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős. Az Opel Dakar Team pilótájának ez lesz a 14. Dakarja, s nem ígérkezik könnyűnek, hiszen kizárólag Peruban, vagyis majdnem végig dűnék között zajlik majd.

Szalay elárulta, bár 23 éve versenyez a világ különböző sivatagjaiban, még most sem mindig tudja, mi vár rá a dűne másik oldalán.

„Huszonhárom éve indultam az első Dakaromon, de még januárban is leestem egy dűnéről, mert nem sikerült felmérnem, hogy milyen lehet a másik oldala – mondta az Opel Grandland pilótája. – Vannak persze általános igazságok – csak nem érvényesek egyformán minden dűnére. Az előbb említett esetben is a dűne felém eső oldala le volt törve, úgyhogy joggal gondolhattam, a másik oldala sima, hiszen a szél általában így alakítja a homokdűnéket. Ehhez képest a túloldalon is letörés volt, úgyhogy jól le is estünk róla.” S éjszaka még tovább bonyolódik a helyzet. Húsz éve ugyanúgy mumusnak számított az éjszakai vezetés a sivatagban, mint manapság. „Az ember nem látja maga előtt az utat, csak azt a keskeny fénycsíkot, amit a lámpa megvilágít – árulta el Szalay. – Mész felfelé a dűnén, és csak reméled, hogy eltaláltad a sebességet. Mert ha túl kevés, elakadsz és nem érsz fel a tetejére, ha meg túl gyorsan, akkor leesel a másik oldalon. Világosban, amikor átbuktatod az autót a dűne tetején, van rá néhány tizedmásodperced, hogy eldöntsd, balra vagy jobbra mész, hogy adsz-e gázt, vagy inkább fékezel. Ám éjszaka abból a lámpafénnyi villanásból nyilván nem tudsz következtetéseket levonni. De ez is szép a terepraliban…”

Az Opel Dakar Team navigátora, Bunkoczi László hozzátette, először félt a dűnéktől, ám ahogy teltek az évek, egyre jobban megszerette őket. Talán azért, mert egyre többször jutottak át rajtuk. „Most, hogy szinte végig homokon zajlik majd a küzdelem, nem lesz könnyű dolgunk, de a Dakaron ez szinte normális – tette hozzá Bunkoczi. – Ezzel most megint véget ér egy korszak, mert ha igazak a hírek, és a mezőny jövőre tényleg visszatér Afrikába, mindenkinek meg kell újulnia. A szervezőknek is, nekünk is – és ez nagyon nagy kihívás. A sivatag azonban megtanított arra, hogy soha ne adjuk fel, és én például az ott szerzett tapasztalatoknak köszönhetően az életben is kitartóbb vagyok.”

A Dakar rali mezőnye január 6-án rajtol Limában, és 5000 kilométer megtétele után oda is tér vissza január 17-én.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.25
Az FEV és a Share2Drive a Genfi Autószalonon leplezte le új elektromos járművét, amely városi....
2019.03.25
Givko Tenev Gissen Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.25
Valamennyi géposztályt egybevéve előzetesen 168 versenyzőpáros jelezte indulását az Eger-ralin, a....
2019.03.25
- Ittasan két autót is összetört, majd megállás nélkül elhajtott egy zalai autós, akinek a baleset....
2019.03.25
Egybehangzó médiainformációk szerint a jövő héten a Ferrarival tesztelhet Mick Schumacher, a....
2019.03.25
- A Mol bruttó 5 forinttal emeli szerdán a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát, a....
2019.03.25
A MARSO Kft. a Nokian gumiabroncsok hazai importőre március idusán mutatta be a márka két új....
2019.03.25
- Olyan új helikoptereket állítanak szolgálatba Magyarországon, amelyek éjszakai mentésre is....
2019.03.25
A szingapúri Nanyangi Műszaki Egyetemen (NTU) bemutatták a világ első, 12 méter hosszú, teljesen....
2019.03.25
- A közlekedési balesetek megelőzősére, Kreszmenők címmel indít új animációs sorozatot a rendőrség....