Románia

Szépségek Romániában - Concours d'Elegance Sinaia

2018.07.27.

Június végén került sor a romániai Sinaia üdülővárosban a nyolcadik Concours d'Elegance oldtimer szépségversenyre. A nemzetközi zsűriben két magyar is helyet kapott.

Romániában, Magyarországhoz hasonlóan, az 1920-as években rendeztek először autós szépségversenyt. Egy 1927-ből származó nevezési listán Cadillac, Hotchkiss és Marmon is szerepeltek!

Hét évvel ezelőtt a Bogdan Coconoiu vezette helyi Retromobil Club úgy döntött, hogy felélesztik ezt a nemes hagyományt. A kiválasztottt helyszín a Bukaresttől 130 kilométerre fekvő Sinaia lett. Itt a XVII. században épült egy kolostor, majd a kiszolgáló személyzet által felhúzott házacskákból létrejött Sinaia település. I. Károly román király az 1880-as években Sinaia mellett építette fel a Peles Kastélyt, ahova a királyi család üdülni járt. Ez a filmbe illő kastély, illetve a környező vadregényes táj valóban megfelelő környezet egy régiautós szépségversenynek.

 

A háború előtt gyártott autók egy csoportja

 

Bogdan és csapata évek óta elszántan dolgoznak a rendezvény nemzetközi elismertségének növelésén. A zsűriben külföldi szakemberek domináltak: Nebojša Đorđević, a szerb Történelmi Járművek Szövetségének vezetője, Wolfgang Buchta, az osztrák AustroClassic magazin kiadó-szerkesztője, Noszvai András, az Oldtimer Szuperkupa szervezetője, Peter Steinfurth, a német Oldtimer-Markt főszerkesztője és szerény személyem. Elismeréssel kell adózni a szervezőknek. A rendezvény szponzorai segítségével ingyen repülhettünk Bukarestbe, ahol már várt minket a csapat egyik tagja, Kristi Luca. Természetesen tudott angolul, segítőkész és figyelmes volt. S ez a hangulat megmaradt az egész hétvégén át. Mindenki beszélt angolul – az összes autótulajdonos, a hotel személyzete stb. Apropó, hotel. A 2015-ben felújított Hotel 1880 Regal lakosztálya egészen lenyűgöző látványt nyújtott.

Ford Model a vörös szőnyegen

Dacára annak, hogy az időjárás nem fogadta kegyeibe a rendezőket, s szombaton szinte egész nap esett, ez nem akadályozta meg a program végrehajtását. Szombat délben a kastély elé gördített vörös szőnyegen bemutatkoztak a résztvevő autók. A műsorvezető, Alex Seremet, aki „civilben” a rendezvény fő szponzorának, a BMW-nek a helyi marketingese lenyűgöző autótörténeti ismeretekről tett tanubizonyságot. Részletesen mesélt minden egyes autóról, úgy, hogy alig pillantott bele a jegyzeteibe.

Ford Thunderbird, 1967. A restaurálás nemrég fejeződött be.

Délután hatkor az autók átvonultak a Peles kastélytól Sinaia városkába, ahol a kaszinó épülete előtt került sor a díjátadóra.

Nézzük a mezőnyt! A 28 autó között természetesen a román indulók domináltak, de Szerbiából és Bulgáriából is érkezett nevezés.

Szerbiából érkezett Pontiac

Már az első nap estéjén megismerkedhettünk bizonyos kategóriák résztvevőivel. Így például a „Romániában készült” csoportban három Dacia és egy Oltcit indult. Mit tagadjam meghökkentő látvány volt a patika-állapotúra restaurált Oltcit Club. Magyarországon a rendszerváltás környékén egy élelmes magánvállalkozó árusította ezeket a Citroën-eredetű, „nyugati” autókat, amelyekkel számos probléma akadt. Egykor még a román állam partnere, a Citroën is megpróbálta a Craiovában gyártott típust felvenni hazai kínálatába. Íly módon szerették volna az általuk befektetett összeget viszontlátni, hiszen a román állam nem tudott fizetni az átadott technológiáért. A Citroën azonban hat év után inkább kiszállt: a borzasztó építési minőséghez nem akarták a nevüket adni. Most megismerkedhettünk a történet másik oldalával. Amikor Oltcit Club 1981-ben megjelent a romániai piacon, hatalmas presztizse lett. Jóval modernebb (és drágább) volt, mint a Dacia. Ez a presztizs az, ami ma is arra sarkall embereket, hogy Oltcitot restauráljanak.

 

 

A Dacia-mániát viszont nem kell magyarázni. Azonban amit Sinaia-ban láttunk, az minden elképzelést felülmúlt. A kategória későbbi győztese, egy 1970-ben, még nagyrészt francia alkatrészekből összeállított Dacia 1300 volt ámulatunk tárgya. Ezt az autót a lehető legaprólékosabb mértékben, a legutolsó csavarig felújították. Valószínűleg még akkor sem volt ilyen gyönyörű, amikor elhagyta a gyárat!

A többi kategóriában is akadtak érdekességek. Ion Tiriac, az egykori teniszversenyző, aki mára milliárdos vállalkozó lett hatalmas, részben múzeumban is kiállított, gyűjteményéből egy impozáns, 1937-ben gyártott nyitott Mercedes-Benz 540K autót küldött, amely természetesen megkapta a Legszebb Autó díjat.

 

Az ismert helyi gyűjtő, Gabriel Bălan egy 1928-ban gyártott Fiat 520-szal érkezett. 90 évvel ezelőtt Ernest Urdareanu az első San Remo Rally versenyt egy ilyen autóval nyerte meg. Bălan a jubileum tiszteletére úgy döntött, hogy restaurál egy hasonló járművet. Végül két Fiat 520 kellett ahhoz, hogy egy autó összeálljon. 

A háború utáni nyitott autók közül egy 1949-es Jaguar XK120 és egy rendkívül ritka Ghia 450 SS kupét emelnék ki.

Előbbi a 240 db könnyűfém karosszériás előszériából származik. Sir William Lyons ugyanis 1948-ban csak átmeneti megoldásként dobta piacra az új, hathengeres motor köré épített sportos kétülésest. Maga se gondolta volna milyen óriási sikert arat az elegáns jármű, ám a reakciókat látva gyorsan áttértek az olcsóbb, könnyebben kezelhető acélra.

Az 1967-ben gyártott Ghia 450 SS az olasz-amerikai “hibridek” jellegzetes képviselője. Az 1960-as években ugyanis számos kis műhely próbálkozott olyan járművel, amelyben az olasz formatervezés szépsége és az amerikai V8-as motor ereje egyesült. A Ghia stúdió a Fiat 2300-ból kiindulva, a Plymouth Barracuda hajtásláncával szerelve készítette el a 450 SS-t. Sajnos a jármű még a kaliforniai elit számára is túl drágának bizonyult, így a modell története kb. 50 elkészült darab után véget ért.

Szöveg: Négyesi Pál

Fotók: szerző, Dragos Savu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....