vezérműszíj

Szíjhajtások a vezérlésben (2. rész)

2016.12.29.

A vezérműrendszerek a motorokkal együtt fejlődtek, habár ezt kifele nem nagyon mutatják. A 30 évvel korábbi konstrukciókhoz képest a modern motorokban a szíjak anyaga és a feszítők típusa is sokat változott. Megnőttek a szíjerők és ezzel együtt a csereperiódusok is, ráadásul megjelentek az olajban futó vezérműszíjak, melyek a lánchajtásokat próbálják leváltani.

Az előző részben alapvetően a vezérműszíjak élettartamával és szükséges csereperiódusával foglalkoztunk. Jelen cikkünkben az olajban futó szíjakat vesszük górcső alá, mivel egyértelműen növekvő tendenciát mutat az alkalmazásuk.

A 2012-ben bemutatott Ford EcoBoost motor rengeteg újítást hozott, nem is csoda, hogy sorozatban többször is az év motorjának választották. Az egyik érdekessége az olajban futó vezérműszíj volt, melynek csereperiódusát a motoréval megegyezőnek mondták, vagyis 240 ezer km-ben határozták meg. Ez azt jelenti, hogy élettartam szempontjából az olajban futó szíjak felveszik a versenyt a láncokkal, ráadásul az erős üvegszálas kordnak köszönhetően a nyúlási hajlamuk is kisebb, így kisebb eséllyel fognak problémát okozni az élettartamuk során. Az aramid szövetet pedig kopásálló bevonattal látják el, hogy a fogak élettartamát növeljék. Ez az eljárás a szárazon futó vezérműszíjaknál már bizonyított.

 

 

 

A szíjak egyetlen hátránya a láncokkal szemben, hogy ugyanakkora terhelés esetén szélesebb szíjakat kell alkalmazni, így a motor hossza megnő 5-10 mm-rel, ami a manapság tapasztalható túlzsúfolt motortereket még zsúfoltabbá teszi, a motor előállítási költségeit pedig megnöveli. Ennek kiküszöbölésére már nem szabályos kör alakú szíjtárcsákat alkalmaznak, hanem a motorban jelentkező terhelésingadozásnak megfelelően különböző ívekből szerkesztik össze a profilját. Ezzel az eljárással mintegy 30%-kal csökkenthető a szíj szélessége, ami közelíti a láncok szélességét.

A súrlódás tekintetében egyértelmű a szíjak előnye. A főtengelyen mért súrlódási nyomatéka a szíjhajtásnak mintegy 0,6 Nm-rel kisebb, mint a láncnak, így a jelenleg alkalmazott menetcikluson 2 g/km CO2 kibocsátás spórolható meg.

 

 

 

Összegzésképp az alábbi táblázatban összegyűjtöttük a szíj- és lánchajtások tulajdonságait. A feltételezések szerint az előnyei miatt a szíjhajtások szélesebb körű elterjedése valószínű.

 

 

Vezérműszíjak és –láncok összehasonlítása

Tulajdonságok

Szárazon futó vezérműszíj

Olajban futó vezérműszíj

Hagyományos vezérműlánc

Fogas vezérműlánc

 

Dinamikus terhelhetőség (élettartam)

++

++

++

++

Zajosság

+

++

0

+

Precíz vezérlés (nyúlási hajlam)

+

+

0

0

Súrlódási tulajdonságok

+

++

0

0

Hibafigyelmeztetés

-

+
Zaj

+
Zaj

Dízelmotorokhoz használható (korom-ellenálló képesség)

++

++

++

-

Benzinmotorokhoz használható (biotüzelőanyaggal szembeni ellenállóképesség)

++

+

++

++

Axiális helyigény (szélesség)

0

0

+

+

Rugalmaság a hajtáselrendezés kialakításban

+

+

0

0

*Jelölések: – gyenge; O elfogadható; + jó; ++ nagyon jó

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.01.23
A veronai buszbaleset margójára ..
2017.01.23
z olasz rendőrség eddig semmilyen tárgyi bizonyítékot nem talált arra, hogy meghibásodott volna a....
2017.01.23
Mi is tehetünk azért, hogy ne vegyenek palira minket a szervizben ..
2017.01.23
A Volkswagen Haszonjárművek világszerte összesen 480 064 járművét adta át ügyfeleinek a 2016-os....
2017.01.23
A Nissan – az elektromos mobilitás globális úttörője – segítségével Essen, az európai zöld főváros....
2017.01.23
Makhmud Eshonqulov Üzbegisztánból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.01.23
A ŠKODA márka új kiszállítási rekordot állított fel 2016-ban. A cseh márka világszintű....
2017.01.23
Az Európai Parlament előtt félárbócra eresztették hétfőn a magyar zászlót a veronai buszbaleset....
2017.01.23
Michelisz Norbert a 2017-es idényben is gyári Hondával versenyez a túraautó-világbajnokságon (WTCC....
2017.01.23
A kormány több tagja, és számos elöljáró is lerótta kegyeletét a balesetben elhunytak emlékművénél....