hibrid

Szupersport hibrid-laboratórium

2015.05.04.

Szupersportautók mindig is voltak és lesznek is, mert kellenek. Ezek nélkül az autóvilág nem (lenne) teljes. Kellenek a gyártóknak, mert ezekkel kerülnek a figyelem központjába, „ők” az autószalonok, bemutatók csillagai, az autós újságok csemegéi, sokak (technikai) álmodozásának tárgyai, versenypályák rekorderei, csúcstartók, ikonok. Vannak, akiknek vágyuk megvásárolandó tárgya. Múzeumok remélt kincse.

Soroljunk néhány csodát: Koenigsegg Regara, Lamborghini Aventador Superveloce, LP 750-4 SV, McLaren 675 LT, Ferrari La Ferrari, a McLaren P1, akik ezeket számon tartják, bizonyára a lap aljáig tudnák sorolni.

Vannak ezek között nem csak teljesítmény hajhászók, hanem korszakalkotók is. Ezek a fejlesztés mai laboratóriumai. Napjaink fókuszában a hibridtechnika és a villanyhajtás van, és ezek a csúcsmodellekben is megjelennek.

A szupersportautók építésének megvannak a maguk íratlan törvényei, bizonyítási próbái, természetrajzuk, melyeknek fejlesztési laboratóriumként is meg kell felelniük.

Ilyen korszakalkotó szupersportkocsi a Porsche 918 Spyder. Jó két éve annak már, hogy alaposabban is szemre vehette a szakma, de bizonyára még évekig marad az érdeklődés középpontjában. Azért is, mert már fel-feltűnik egy, egy utcáinkon is, hiszen megvásárolható akár a Weissach package változatban is.

Rovatunk miről is másról szólna, mint az autó technikájáról.

Porsche 918 Spyder plug-in hibrid

A 918 Spyder konnektoros hibrid, melynek szívó benzinmotorja és két villanymotorja van. Több lehetőségből választhat a vezető, hogy milyen hajtáskombináció vigye az autót.

E – tisztán elektromos hajtás; H – hibrid-hajtás; S – sportos vezetési stílusnak megfelelő hajtás; R – versenypályán való haladás; Hot-Lap –egy körre kifejthető maximális versenypálya teljesítmény

Az autó szerkezeti hajtás elrendezése megfelel a klasszikus Porsche építésnek: középmotoros, a váltó a hátsó tengely mögé nyúlik. A belső égésű motor után van a villanymotor. Az első kerekeket ott elhelyezett villanymotor hajtja.

A 918 Spyder belső égésű motorja V8-as szívó, közvetlen befecskendezésű Otto-motor. Lökettérfogata 4,6 dm3, hengerenként 4 szelep, maximális fordulatszám 9150 min-1; fajlagos teljesítmény 132 LE/dm3, maximális forgatónyomaték 540 Nm/6700 min-1; szárazteknős kenőrendszer, fogaskerekes vezérlés és segédberendezés hajtás, szívócső (airbox) szénszálerősítésű műanyag, motortömeg lendítőkerék nélkül 137 kg.

A hibrid (hátsó) villanymotor 48 kg tömegű, az ehhez kapcsolódó torziós lengéscsillapító 7 kg. A villanymotor maximális teljesítménye 115 kW/ 380 V feszültségnél, a maximális nyomatéka 375 Nm / 420 A áramfelvételnél. Hűtése kombinált víz- és levegőhűtés.

Az első kerekeket hajtó villanymotor teljesítménye 95 kW 380 V feszültségen, maximális nyomatéka 210 Nm / 400 A áramfelvételnél. A kapcsolt sebességváltó 3 fokozatú, legnagyobb áttétele 7,5:1. A hajtómű (villanymotor+fogaskerekes váltó) tömege 48 kg.

A villanymotort az autó 265 km/h sebességénél lekapcsolják.

Az akkumulátor Li-ion cellákból áll, jele 104S3P. Kapacitása 5,9 Ah; névleges feszültsége 384 V, maximális feszültsége 425 V, minimális üzemi feszültsége 283 A. Maximális kisütő áram 606 A. Energia 6,8 kWh, kivehető energia 5,4 kWh. Maximális teljesítmény 230 kW.  A hűtött akkucsomag tömege 138 kg.

A hajtás-kombinációk teljesítményét az alábbi diagram mutatja. A belső égésű motor teljesítménye és a villanymotoroké összegezhető. Ha a vezető a gázpedált majdnem padlóig nyomja, akkor kapcsolódnak be a villanymotorok. A 918 Spyder villanymotorjai – csúcs sportkocsi révén – a booster feladatát látják el.

Egy sportkocsinál és a mai szériagyártású autóknál a tömegcsökkentés az elsőszámú feladatok közé tartozik. A 918 Spyder laboratóriumban erre is nagy figyelmet fordítottak. Ha nem is minden, de néhány megoldás átkerülhet a szériagyártásba is.

Mi lehetne megfelelőbb a megmérettetésre, a vetélytársakkal való összehasonlításra, mint a Nürburgring Nordschleife pályája. Nemcsak jó autó kell, hanem élvonalbeli pilóta is. A Porsche 918 Spyder megmérettetett és nehéznek találtatott, azaz rekordot állított fel a széria szuper sportkocsi kategóriában 6:57 perces eredménnyel. Ez minden idők 3. legjobb körideje. A 918 Spyder hibrid révén a rekordkör alatt 5,4 kWh energiát vett ki az akkumulátorból és 3,6 kWh energiát gyűjtött be a fékezések során.

Zárásként nézzünk meg egy képet a gyártásról, majd egyet ahogy – a bemutató kedvéért – a villanykútnál áll.

https://www.youtube.com/watch?v=KCbtpfQ3rhc

 

Dr. Nagyszokolyai Iván

címzetes egyetemi docens

az Autótechnika főszerkesztője

 

A hibridtechnika részleteit az Autótechnika folyóiratban olvashatják az érdeklődők.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....