utánpótlás

Te is sokallod autód fogyasztását? Jöjjön 3 tipp, amivel csökkentheted

2019.10.17.

"Mennyit fogyaszt az autód?" Ha sokat mondunk megdöbbennek, ha keveset, nem hiszik el. Ez egy általános tapasztalatom, amikor autóm, vagy motorom fogyasztásáról kérdezősködnek. Ha máshol nem, akkor bizony a benzinkúton szembesülnünk kell a kegyetlen valósággal, amikor az egyre dráguló üzemanyagból gyakran kell töltekeznie autónknak. Ilyenkor azért felötlik az egyszeri autóhasználóban, hogy nem lehetne kevesebb? Mielőtt hibát sejtve szervizbe rohannánk imádott négykerekűnkkel, érdemes kipróbálni néhány vezetéstechnikai tanácsot, és egyéb trükköt, hátha beválik, és így önerőből tudunk elmozdulni a gazdaságos közlekedés irányába.

Fotó:live.staticflickr.com  

Az agresszív autóhasználat nem csak szívünknek, de autónk fogyasztásának sem tesz jót.

A legfontosabb szabály: Ne nyomd neki!

Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy miért is fogyaszt többet autónk, ha gyorsan megyünk, ezt nagyon egyszerűen is meg lehet magyarázni. A haladáshoz energiára van szükség. Minél gyorsabban megyünk, autónk motorjának annál nagyobb munkát kell végeznie, hogy legyőzzük a légellenállást. Ez pedig kőkeményen jelentkezik a fogyasztásban. Mennyit is nyerünk, ha autópályán megpróbálunk a sebességhatárt túllépve közlekedni? Érdemes megnézni az autópálya mellett a közlekedésbiztonsági óriásplakátokon látható időt, amit spórolhatunk, egy-egy ilyen meggondolatlan, és szabálytalan sebesség választással.

De nem csak az autópályán, hanem a városban is faraghatunk az átlagfogyasztásunkon, hiszen az agresszív indulással feleslegesen pörgetjük a motort, emellett terheljük a hajtásláncot. Bárcsak egyszer megérteném, hogy miért akarnak annyian, minél több időt eltölteni a piros lámpánál várakozva? Holott még saját lelkünk megnyugtatásának is sokkal jobb, hogy ha látjuk, hogy piros a lámpa, akkor lelépünk a gázról, és kigurulunk, közben pedig folyamatosan haladunk. Ha esetleg sikerül úgy odaérnünk, hogy nem állóhelyzetből kell visszagyorsítanunk 50 km/h-ás sebességre, akkor megint csak javítjuk az üzemanyagfogyasztásos rekordunkat. Ha valóban oda szeretnénk figyelni, akkor egy szóval csak azt tudnám tanácsolni, hogy próbáljuk finomabban kezelni a technikát, és hamar meglátjuk majd, hogy mi lehet az optimális autónknak, mi az amit szeret. Például városban az ötödik sebességfokozatot biztosan nem. De a "pillanatokra" beindított, és gyilkosan rövid távú (két-három kilométeres) használat is feldolgozhatatlan fogyasztási adatokat generál az információs kijelzőn. Így tehát pár kilométerre nyugodtan elgondolkodhatunk egy kerékpár, vagy robogó beszerzésén. Aminek beszerzési ára akár egy nyári szezon alatt megtérülhet. Ha a fenti tanácsokból akár egyet is megpróbálunk betartani, akkor biztosan pozitív irányba változhatnak a sopánkodásra okot adó fogyasztási értékek.

Fotó: pxhere.com 

Ha folyamatosan magunk előtt látjuk a pillanantyi fogyasztást, az is önmegtartóztatásra ösztökél. 

Figyelünk a részletekre?

Tegye a szívére a kezét mindenki, és egyszerre gondoljunk arra, hogy mikor néztük meg utoljára a gumiabroncsokban lévő nyomást? Ha régebben, mint egy hónap, akkor akár meg is találhattunk újabb néhány decit, amivel a következő tankolásnál bentebb leszünk. A gyári értéken lévő guminyomással megkapjuk az optimális gördülési ellenállást, ami megint csak deciket jelent a benzinkúton.

Egy másik hanyagság lehet a felesleges dolgok cipelése, ami szintén rossz irányba billenti a fogyasztást. Nem árt tehát, ha a hónapok óta csomagtartóban felejtett dobozoknak, táskáknak, szerszámoknak, kiegészítőknek a körmére nézünk, főleg, ha kombink van. Ugyanis saját tapasztaltból állítom, hogy annak csomagtere, főleg családi használatban egy feneketlen kúthoz hasonlít. Lassan itt a nyári szabadságok, nyaralások vége, így a kerékpártartót, illetve tetőboxot is nyugodtan visszatehetjük a tárolóba, legalábbis akkor, ha a felesleges légellenállás miatt nem kívánjuk elszenvedni a többletfogyasztást. Végül pedig nem árt tudni, hogy autónk extráinak működtetése sincs "ingyen". A bekapcsolt fogyasztók többlet terhelést jelentenek a generátornak, ami megint csak megmutatkozik az üzemanyagfogyasztásunkban. Ide sorolhatjuk természetesen a klímaberendezés működtetését is. Amit sok autóban utasként tapasztalok, hogy állandóan működtetik őket a sofőrök, így akár egy rövid 10 perces utazás alkalmával is tornáztatják a berendezést a felforrósodott utastér lehűtésére, holott egy átszellőztetéssel, ha nem is drasztikusan, de elviselhető szintre lehetne csökkenteni a hőérzetet, a felesleges hőmérsékletingadozástól pedig nyugodtan megkímélhetnénk szervezetünket.

Fotó: commons.wikimedia.org

Néhány autó kinézetét még a tetőbox sem tudja elrontani, a fogyasztást annál inkább. 

Autóvásárlásnál csírájában fojtsuk el a hamis igényeinket.

Végül nem árt, ha egy esetleges autóvásárlás során őszintén felsorakoztatjuk a valós igényeinket. Lehet, hogy egy dízel autó négyliteres fogyasztása kecsegetetőnek hangzik. De nyugodtan higgyük el, hogy évi 15-20 ezer kilométer alatt nem fog megtérülni a befektetés, és ezek a motorok napi ingázásnál mutatják meg igazán a bennük rejlő potenciált. Kíméljük meg magunkat egy vastag számlától, hiszen a nem jól beállított felhasználói igényünkkel idő előtt padlóra küldhetjük a drágán javítható gázolajos autónk részegységeit.

Fotó: maxpixel.net

Minél kisebb a légellenállás, annál jobb lesz a fogyasztás. 

Szintén felesleges túlmotorizált autót választanunk, ha zömében városban használjuk, és csak ritkán hagyjuk el vele a településjelző táblát. A közterhek is magasabbak, és a nagyobb fogyasztást is befolyásolja egy "erőgép", hiszen ilyenkor az erőforrás mellett a karosszéria mérete is növekszik, ami megint csak rontja a légellenállási tényezőt. De az is lehet, hogy városi kisautónk kinézetét dobnánk fel egy ütős alufelnivel. Jó, ha van nálunk mérleg, hiszen egy szép, de nehéz alufelni, megint csak rossz irányba billentheti az átlagfogyasztási mutatókat.

Összegezvén a fogyasztáscsökkentő tippeket a lényeg abban rejlik, ha képesek leszünk szemléletet váltani, és ha valóban spórolni akarunk autónk fogyasztásán, akkor elfelejtjük a hirtelen fékezéseket, megpróbálunk defenzíven vezetni, így rövid idő alatt jönni fognak a pozitív eredmények. De senkit sem szeretnék arra biztatni, hogy a túlzott spórolásra fogott stílusában akadályozza, vagy feltartsa a többi közlekedőt. Viszont, ha időt szakítunk arra, hogy elsajátítsuk a gazdaságos járműkezelés fortélyait, akkor amellett, hogy saját pénztárcánknak is kedvezünk, még környezettudatosabbak is leszünk, ami duplán jó pont. Egy próbát mindenképpen megér. Ha Önnek is lenne további fogyasztáscsökkentő ötlete, akkor közösségi oldalunkon ossza meg azokat olvasóinkkal. 

Fotó: media.defense.gov

Nem csak a versenyautókon illik gyakran ellenőrizni a gumiabroncsokban lévő nyomást. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....