utánpótlás

Tényleg muszáj biztosítást kötni robogóra és kismotorra?

2019.06.05.

A kérdésre számomra evidens a válasz, azonban ennek ellenére mégis sokan elmulasztják ezt a kötelezettséget. Mostanra már népes a hazai robogósok tábora, hiszen közel 600 ezer robogó közlekedik itthon, viszont a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) becslése szerint ezek közül csak minden ötödikre fizetnek rendszeresen kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. Vajon akik nem kötnek biztosítást, egy esetleges baleset esetén honnan várnak kártérítést? Ideje tehát tisztába tenni azokat a kötelezettségeket, ami a közúti forgalomban való szabályos közlekedéshez szükséges.

cdn-images-1.medium.com

Csak egy adásvételi, és máris birtokba vehető

Európában, így a környező országokban is minden járművet ellátnak egyedi azonosítóval, ez alól az ötven köbcentis segédmotor kerékpárok sem képeznek kivételt. Hazánkban azonban egy érdekes, - és mára mindenképpen változtatásért kiáltó - törvényi rendelet szerint erre a járműkategóriára nincs rendszámozási kötelezettség, így egy adásvételi szerződéssel bármikor használatba vehetünk egy ilyen kétkerekűt. Ezt nagyon sokan ki is használják, és akár egy nagyobb erőforrással szerelt modellt is "ötvenesként" használnak, így mentesülnek az üzemeltetési költségek alól. Viszont egy esetleges igazoltatásnál, vagy balesetnél a megspórolt összeg sokszorosát veszíthetik el, hiszen a nem megfelelő járműkategóriára kötött, vagy nem létező biztosítás esetén saját „zsebből" kell fizetni a károkozást egy közlekedéséi baleset érintettjeként.

Egyetlen kötelezettség a „kötelező”

Ha legálisan, és stresszmentesen szeretnénk használni újdonsült robogónkat, minden esetben szükséges biztosítást kötni. Ezt bármelyik alkuszon, vagy számunkra szimpatikus biztosító online rendszerében egyszerűen, és gyorsan el tudjuk intézni. Viszont mivel az azonosítás ebben a járműkategóriában nem olyan egyszerű, így általában járművünk alvázszámát kérik tőlünk, és ezt használják a beazonosítására. Tehát nem árt, ha tisztában vagyunk a birtokolt kismotor pontos típusával. Jó néhány évvel ezelőtt még bevett gyakorlat volt, hogy egy járműre ragasztható igazolást küldtek a biztosítók, amivel igazoltatásnál a rendőrnek is bemutatható, az adott évre vonatkozó megkötött, és érvényes biztosítás. Mára azonban már a befizetést igazoló csekkel, vagy fedezet igazolással tudjuk ezt bizonyítani.

live.staticflickr.com

Hogyan szabályoz a KRESZ illetve a PTK?

A KRESZ-ben a segédmotoros kerékpár definiálása: "Olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet, 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."

A kötelező felelősség biztosításról szóló kötelezettséget azonban nem ez, hanem a a kötelező gépjármű felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény szabályozza. 

Ha tehát alaposan fellapozzuk az ide vonatkozó törvényeket világosan látjuk, hogy pontosan szabályozva van az adott járműkategóriához megkövetelt vezetői engedély, illetve minimum életkor is, aminek betöltése szükséges a vezetéshez, és természetesen az is, hogy milyen kötelező gépjármű felelősségbiztosítás szükséges a forgalomban való törvényes részvételhez.  

c.pxhere.com

Mit mond a szakértő?

Lambert Gábort a Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) kommunikációs vezetőjét kérdeztük arról, hogy mi állhat a hátterében az elmulasztott kötelezettségnek.

Nem mindenki gondol arra, hogy egy segédmotoros gépjárműre, - amire nem kell rendszám-, arra is kell kötelező felelősségbiztosítást kötni, pedig a statisztikák azt bizonyítják, hogy ezekkel is okoznak balesetet, és biztosítás hiányában valakinek az így okozott károkat is meg kell téríteni.

Ha valaki tudatlanságából adódóan elmulasztotta a megkötést, és igazoltatás során nem tudja bizonyítani, hogy érvényes biztosítással rendelkezik, akkor milyen szankciókra számíthat?

Pénzbüntetésre, ennek az összegét az igazoltató rendőr tudja pontosan megmondani. Az viszont biztos, hogy mindenképpen bírság jár, hiszen ez egy kötelező tartozéka a segédmotor kerékpárnak amennyiben forgalomban használjuk az eszközt.

Közlekedési baleset esetén, ha nincs a segédmotor kerékpárnak érvényes biztosítása, akkor gondolom, hogy „saját zsebből” kell megtérítenie az okozott kárt, ami egy nagyobb értékű autó esetében akár több százezer forint is lehet.

Ez pontosan így van. A szomorú valóság pedig az, hogy több százezer embert érint ez a téma, hiszen hozzávetőlegesen félmillió robogó üzemel az országban, és kb. 50-55%-uk kötött kötelező gépjármű felelősség biztosítást. Így tehát több százezer emberrel előfordulhat az, hogy nekimennek egy drágább autónak, ezzel okoznak egy olyan kárt, ami többszázezer forintba kerülhet. Statisztikák alapján a segédmotoros kerékpárok által okozott kár átlag értéke kb. 350ezer forint. Így könnyen belefuthatunk olyan esetbe, amikor az okozott kár nagysága többe kerül, mint a segédmotor kerékpár értéke. Ha nincs kgfb.-a, akkor a MABISZ kártalanítási számlája állja károsult felé ennek az összegnek a megtérítését, de utána behajtja ezt a károkozón.

c.pxhere.com

Ezek után még rosszabb belegondolni, hogy szinte majdnem minden második segédmotor kerékpár kötelező biztosítás nélkül közlekedik, ekkor kockázatban.

Igen, ez megdöbbentő adat, de tételezzük fel a jó szándékot, hiszen ez sokszor nem egy tudatos dolog, hanem a tulajdonos nincs is tisztában azzal, hogy évi kb. 3000 Ft-ért nagyon sok kellemetlenségtől megkímélheti magát.

Lehetséges, hogy ez azzal is összefüggésbe hozható, hogy nem rendszámköteles ez a gépjármű kategória ma Magyarországon. Van esély ön szerint arra, hogy megoldódjon végre ez az évek óta húzódó rendszámozási kötelezettség erre a járműkategóriára, és ezáltal jobb irányba fordulhat a jelenlegi tendencia?

Annak az eldöntése, hogy szükséges e a járműkategória rendszámozása vagy nem, az nem a biztosítók hatáskörébe tartozik, így ebben nem is foglalnék állást. Azzal viszont tisztában kell lenni, hogy ha születik egy ilyen kormányzati döntés, annak költségei lesznek, amik növelik a segédmotoros kerékpárok bekerülési költségeit.

pxhere.com

Ugyanakkor viszont ez a kategória is, - ami az elmondottak alapján egyre nagyobb számban képviselteti magát az utakon,- kivehetné a részét a közterhek alól, ezáltal igazságosabbá válhatna a közlekedési rendszer.

Így van, de ez egy most is adott lehetőség, ami kötelezettség is, ennek ellenére sokan nem gondolnak rá. Ezért van szükség az ilyen beszélgetésekre, hogy remélhetőleg akik olvassák és rendelkeznek ilyen járművel, a fejükhöz kapjanak, és pár ezer forintért megkössék a kötelező felelősségbiztosítást, ezután pedig biztonságban, és törvényes keretek között tudnak részt venni a forgalomban. Hiszen most indul a szezon, most aktuális leginkább a szóban forgó biztosítások rendezése.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.08.17
A helyi mederviszonyokat is bemutató, hatvan új tájékoztató táblát helyeztek el öt balatoni....
2019.08.17
Villámárvíz, jégeső, szélvihar – mind gyakoribb, hogy a szélsőséges időjárás miatt autók károsodnak....
2019.08.17
Augusztus 14-től ismét járható a Szentmargitbányát/St. Margrethen im Bgld. települést a magyar....
2019.08.17
Luc Vernimmen Belgiumból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.08.17
Május 15-én immáron ötödik alkalommal rendezték meg a Biztonságos tavasz elnevezésű rendezvényt a....
2019.08.17
A vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny komoly szakmai kihívás elé állítja a magyar....
2019.08.17
2019 augusztusától akár 400 eurós bírságra is számíthat, aki leül a rómaiak kedvenc....
2019.08.17
Az ICDP egyik vezető kutatója érdekes kísérletet végzett. Elővette húsz évvel ezelőtt írt....
2019.08.17
Zamárdi térségében, az M7-es autópálya közelében szerencsésen földet ért a gép - írja a....
2019.08.17
Befagyaszták az autógyártókra, az üzemanyag-fogyasztás alapján kibaszott büntetéseket, viszont....