felmérés

A tinédzserek fele szerint egy sör belefér a vezetésbe

2017.04.06.

Több mint ötezer 12 és 18 év közötti fiatalt kérdeztek meg a Mercedes-Benz Hungária Kft., az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Közlekedéstudományi Intézet reprezentatív kutatásában, amely meghökkentő válaszokat is eredményezett. A tinédzserek fele úgy vélekedett, egy sör belefér, ha az ember autót vezet, húsz százalék szerint pedig fél deci tömény még nem veszélyes autóvezetés közben. 

A felmérés részleteit csütörtökön a Mercedes-Benz Hungária Kft. sajtótájékoztatóján ismertette Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, aki immár a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete címet is viseli.

Elmondta, az úgynevezett Z generáció közlekedésbiztonsági ismereteivel kapcsolatban a felmérés három fő témára összpontosított. Ezek a tudatmódosító szerek vezetés közbeni használatát, a fiatalok biztonsági öv használatával kapcsolatos szokásait, valamint KRESZ ismereteiket vizsgálta

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője, aki immár a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete címet is viseli.

Az első téma kapcsán nagyon is aggasztónak nevezte, hogy a felmérés során megkérdezett magyar fiatalkorúak 46,4 százaléka szerint nem veszélyes egy sör elfogyasztása után volán mögé ülni. Ráadásul a válaszadók 20 százaléka gondolja, hogy ez a helyzet még fél deciliter tömény szeszesital után is tulajdonképpen veszélytelen.

A reprezentatív kutatás arra is rákérdezett, hogy a kamaszok ültek-e már alkoholos befolyásoltság alatt álló vezető mellett, és a kérdésre adott válaszokból kiderült, hogy a fiatal válaszadók közel negyede ült már ittas sofőr mellett, aki az esetek felében egy idősebb családtag volt.

"Ezek az adatok főleg annak tudatában aggasztók, hogy egy baleset már jóval az ütközés előtt kezdődik, ezért egy másodpercnek is óriási jelentősége lehet az utakon. A megfelelő és magabiztos szabályismeret, a rutin, az éber tudat és a szülői példa mind szerepet játszanak egy baleset elkerülésében, ezért is ad aggodalomra okot, hogy sok esetben pont a szülők, vagy más, közeli családtagok mutatnak rossz példát a legbefolyásolhatóbb korosztály számára." - hívta fel a figyelmet a kutatás eredményeire Győrfi Pál, immár a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete.

A kerekasztal-beszélgetés résztvevői: Kammerer Zoltán, Sztipichné Kozári Edina, Kiss Csaba és Győrfi Pál

A felmérés biztonsági öv használatot firtató kérdéseire adott válaszok jóval biztatóbb képet festenek. A megkérdezett fiatalok 90 százaléka rendszeresen használ biztonsági övet, de még mindig létezik egy 10 százalékos kisebbség, akik ritkán, vagy egyáltalán nem használják az életmentés szempontjából kulcsfontosságú eszközt, melynek hiánya a halálos kimenetelű balesetek közel felében játszik szerepet.

Szerencsére nem csupán aggodalomra okot adó eredmények születtek a felmérés során. A megkérdezettek válaszai alapján a fiatalok szabályismerete, ha nem is tökéletes, de mindenképpen pozitív képet fest. Az elsőbbségadási kötelezettség megadásával foglalkozó kérdésekre átlagosan a válaszadók közel 60 százaléka tudta a helyes választ, a jogosítvánnyal rendelkezők körében ez az arány pedig 80-90 százalék közötti volt, amely eredmény egyértelműen jelzi, hogy a gyermekek biztonságának növelése érdekében a közlekedésre felkészítés oktatásának bevezetése az alap- és középfokú oktatásban szükséges és időszerű.

A felmérés ismertetése után kerekasztal-beszélgetésre került sor, amelyen Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz Hungaria Kft. marketing és PR-vezetője, Kammerer Zoltán háromszoros olimpia bajnok kajakozó, Kiss Csaba alezredes, az OBB főtitkára és Győrfi Pál vettek részt. Valamennyien szülőként is rávilágítottak a közlekedésbiztonság fontosságára, a szülői példamutatás felelősségére. Hiszen mit sem ér az iskolai oktatás, ha a gyerek mást lát otthon

A MobileKids kabalafigurája. A MoKi célja a legkisebbek közlekedési ismereteinek bővítése, illetve a szülők figyelmének felhívása a saját felelősségükre

"A Mercedes-Benz eddig is jelentős erőforrásokat fordított közlekedési ismeretekkel kapcsolatos edukációra, és egy 11 éves gyermek édesanyjaként nem is lehetnék boldogabb, hogy nyilvánosságot kap ez a téma, mely nekünk, szülőknek is a felelősségünk - fogalmazott Sztipichné Kozári Edina a kerekasztal-beszélgetésen. A Mercedes-Benz és a KTI közös kutatásának eredményeire építve a MoKi közlekedésbiztonsági programunk keretében szeretnénk folytatni edukatív programjainkat a fiatalok számára. A MoKi  - MobileKids -célja a legkisebbek közlekedési ismereteinek bővítése, illetve a szülők figyelmének felhívása a saját felelősségükre, hiszen a gyermekeink tőlünk tanulnak a legtöbbet, minket tekintenek példaképnek, a mi viselkedésünket követik. Bízom benne, hogy az intenzív kommunikáció és az edukatív programok meghozzák a várt eredményeket.

Családanya és családapa: mindketten a személyes példamutatás fontosságát hangsúlyozták.

A Mercedes-Benz számára a közlekedés biztonságának növelése mindennél fontosabb, melyre a márka jelentős erőforrásokat biztosít. A jövőben a MoKi közlekedésbiztonsági programon keresztül szeretné a márka bővíteni a legkisebbek ismereteit, hogy a később megismételt felmérések során pozitívabb eredmények szülessenek az idősebb korosztályban is.

Kiss Csaba arról beszélt, 1990-ben volt a mélypont Magyarországon, akkor 2400-an haltak meg közlekedési balesetben. Az utóbbi években ez a szám hatszáz körüli. Fájdalmas, hogy évente 10-11 tizennégy év alatti gyermek is meghal balesetben, több mint a fele gépkocsiban utazva veszti életét.

A részeg szemüvegben az olimpiai bajnok is csak botladozott. 

Kammerer Zoltán is a példamutatásban látja a legjobb nevelési erőt. Nem iszik, nem telefonál, s mindig beköti magát vezetés közben, bízik abban, hogy ezt most 15 éves fia is követi majd, ha jogosítványt szerez.

Sztipichné Kozári Edina úgy fogalmazott a kerekasztal-beszélgetés végén, bízik abban, hogy a Mercedes-Benz közlekedésbiztonságért tett erőfeszítései pár éven belül éreztetik kedvező hatásukat. Ígérte, a csillagos márka továbbra is kiemelten kezeli a kérdést, amelyben csak a közös fellépés hozhat sikert.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.01.23
A SEAT martorelli gyára 2019-et a legmagasabb gyártási volumennel zárta 2000 óta, összesen 500.005....
2020.01.23
Nem csak a használt autókat kell átnézni, hanem az újakat is. ..
2020.01.23
A 2019-es szezon a Williams istálló eddigi legrosszabb éve volt. Egyetlen árva pontot sikerült....
2020.01.23
Tvg Menon Indiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra pályázatára....
2020.01.23
Igazán erős évet zárt a magyar autópiac 2019-ben: több mint 10%-os növekedés mutatható ki még a....
2020.01.23
Tavaly 30 milliárd forintos forgalmat bonyolított a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. által üzemeltetett....
2020.01.23
A Jazz legújabb nemzedékéknek fejlesztési folyamata során tetőtől talpig újratervezték az ikonikus....
2020.01.23
Az ABB további 324 db 350 kW-os, nagyteljesítményű elektromosjármű-töltőre kapott rendelést az....
2020.01.23
A józanság diadala? A jó izlés népszerűsége? A racionalitás térnyerése?..
2020.01.23
Bő három év után lépett fel újra Magyarországon a világhírű uruguayi operaénekes, Erwin Schrott. A....