Tóbiás és Balambér kalandjai – Mobil nélkül az utakon | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai – Mobil nélkül az utakon

2019.03.03.

Akár négy, akár két keréken közlekedünk, a telefon komoly veszélyforrást jelent. Olyan, mintha vakon vezetnénk. És gyalog sem sokkal jobb a helyzet. Mobilitás mobilozás nélkül.

 

Vezetés közben nem szabad mobilozni – ezt a szabály mindent ismeri, még akkor is, ha nagyon sokan nem tartják be. Pedig valószínűleg azzal is tisztában vannak, hogy mennyire balesetveszélyes fél kézzel kormányozni, vagy az út helyett a telefon képernyőjét bámulni.

De nézzük meg alaposabban, pontosan mit szabad, és mit nem! A KRESZ szerint az autó vezetője kézben tartott mobiltelefont nem használhat. Ez nemcsak a telefonálást és az üzenetküldést jelenti, hanem bármit, ami miatt a kezünkbe vesszük a készüléket.

Vagyis tilos netezni, facebookozni, de még egy bejövő hívást sem utasíthatunk el, ha ahhoz meg kell fognunk a telefont. Viszont ha kapunk egy piros lámpát, vagy forgalmi okok miatt megállunk, lehet nyomkodni a mobilt. (De csak az autósoknak, a motorosoknak ez tilos.)

Nincs mese, be kell szerezni egy kihangosítót vagy headsetet, pár ezer forintért már egészen használhatót lehet kapni. Ingyenes és azonnali megoldás vezetés idejére bekapcsolni az automatikus válaszüzenetet, hogy éppen nem vagyunk elérhetők.

A lényeg, hogy ne mobilozzunk vezetés közben, mert ellenkező esetben a gyerek természetesnek veszi, hogy apa vagy anya akkor is nyugodtan a füléhez tartott telefonnal beszélget, mikor éppen egy kamiont előz az országúton. Ha pedig csörög a telefon, és nincs kihangosítónk, egyszerűen mondjuk meg a gyereknek, hogy most nem vesszük fel, mert vezetünk.

A statisztikák szerint Európa-szerte egyre több a halálos baleset történik a mobilozó sofőrök miatt. Több olyan eset fordult elő Magyarországon is, amikor a sofőr a Facebookon élőzött, nem figyelt a forgalomra, és tragédia lett a közvetítés vége. A mobiltelefon-függőségünk egyre veszélyesebbé válik az utakon: míg régebben az emberek főleg telefonáltak vezetés közben, ma már chatüzenetekkel vagy fotók segítségével kommunikálnak, ami jóval nagyobb veszélyforrást jelent.

Amerikában évről évre többen halnak meg azért, mert mobiloztak vezetés közben. Indiana állam egyik megyéjében még azt is kimutatták, hogy a Pokémon go megjelenése óta több baleset történt, mert az emberek a népszerű telefonos játékkal játszottak, és autóvezetés közben is gyűjtögették a pokémonokat.

Bár a KRESZ nem tiltja, jó tudni, hogy a telefonálás akkor is elvonja a sofőr figyelmét, ha nincs a kezében a mobil. Ilyenkor sokkal kevésbé koncentrál a forgalomra, kevésbé veszi észre a balesetveszélyes helyzeteket, vész esetén pedig megnőhet a reakcióidő. Jóval nagyobb esélyünk van egy balesetre, ha chatelünk vagy SMS-ezünk akár még annál is nagyobb, mint amikor valaki ittasan ül a volán mögé.

Azzal se nagyon nyugtatgassuk magunkat, hogy csak gyorsan elolvasom ezt az üzenetet vagy megnézek valamit a neten, aztán leteszem a telefont, pár pillanat az egész, úgysem lesz semmi baj. Az autós baleseteknél az ütközések többsége 3 másodpercen belül következik be, miután a vezető figyelme elkalandozott. Egy üzenet elolvasása általában ennél tovább tart – egy SMS átlagosan 5 másodpercig –, ez idő alatt pedig a sofőr vakon vezet.

Óránként 90 kilométeres sebességnél egy focipálya hosszának megfelelő távolságot is haladhatunk anélkül, hogy bármit is látnánk a környezetünkből. Ez könnyen ráfutásos balesetekhez vezethet. Ráadásul ha kapunk egy rossz hírt, az üzenet elolvasása vagy a telefonbeszélgetés vége után még sokáig az információk hatása alatt maradhat a sofőr, és nem tud az útra koncentrálni.

De nem csak autóvezetés közben veszélyes a mobilozás. Biciklin ülve is ugyanazokkal a kockázatokkal kell szembenézni: egy kézzel sokkal nehezebb irányítani a bringát – gondolj csak arra, hogyan vészfékeznél –, ha pedig a képernyőt nézed a forgalom helyett, könnyen baleset lehet a mobilozás vége. Nem véletlen, hogy az egyik legkerékpárosabb országban, Hollandiában hamarosan tilos lesz bringázás közben telefont használni.

Mobilt nyomkodva még gyalogosan is könnyen balesetet szenvedhetünk. Az még a szerencsésebb eset, ha lehajtott fejjel, a képernyőt bámulva csak egy oszlopnak vagy táblának mész neki. De ha a mobilozásba belefeledkezve nem nézel körül, figyelmetlenül akár az úttestre is leléphetsz.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....