Tóbiás és Balambér kalandjai – Tudod mi az a holttér? | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér kalandjai – Tudod mi az a holttér?

2019.10.06.

Mindegy, hogy biciklivel, autóval vagy gyalog, közlekedsz, tudnod kell, mikor vagy láthatalan a többi vezető számára.

Sok baleset történik az utakon amiatt, mert a vezető nem látja, nem veszi észre a másik közlekedőt, és nem elég körültekintő. Ilyenkor gyakran a holttér miatt történik meg a baj, a jelenséget azonban nem mindenki ismer pontosan. Pedig nagyon fontos, hogy tisztában legyünk vele, mert így elkerülhetők a balesetek.

Mi is az a holttér?

Egy olyan terület a jármű körül, amelyre a vezetőnek az ablakokon keresztül vagy a visszapillantó tükrökbe nézve sincs rálátása. Erről nem tehet a sofőr, a jármű felépítése miatt önhibáján kívül nem láthatja teljes egészében a körülötte lévő teret.

A holttér jelentős tényezőnek számít sok teherautó-balesetben, mivel ezek a járművek a legnagyobbak, és a holtterük is hatalmas, akár egy személyautó is „láthatatlanná válhat” mellettük. A legnagyobb veszélyben a biciklisek, robogósok és motorosok vannak, akik akár ugyanabban a sávban is lehetnek egy 40 tonnás kamion mellett. 

A teherautóknak és kamionoknak hatalmas a holttere (Fotó: Trans-Sped)

A holttér miatt bekövetkező balesetek gyakran akkor történnek, amikor a jármű jobbra kanyarodik. Ilyenkor a sofőr nem láthatja a jármű közelében haladó motorost, kerékpáros vagy gyalogost. Akkor belekerülhetsz a holttérbe, amikor egy autó mellett tekersz nagyjából a második üléssor könryékén.. Ha a sofőr nem elég körültekintő – például sávváltáskor vagy kanyarodáskor – könnyen elgázolhatja vagy elsodorhatja a kerékpárost. 

A legfontosabb tudnivalók

  • Egyszerűen ellenőrizhető, hogy egy másik jármű holttérében vagyunk-e. Ha látjuk a sofőr arcát  mellette haladva a visszapillantó tükrében, ez azt jelenti, hogy ő is láthat minket. Ha nem látjuk a sofőr arcát, akkor viszont teljesen biztos, hogy ő sem lát minket. 
  • Ha a jármű előtt tartózkodunk, például gyalogosként a zebránál, akkor keressük a szemkontaktust a vezetővel. Így biztosak lehetünk abban, hogy észrevett minket. Teherautónál vagy kamionnál a jármű előtt is több méteres lehet a holttér.
  • Biciklivel a piros lámpánál nyugodtan álljunk a sor elejére, így sokkal könnyebben észrevesznek minket, mintha beállunk egy autó mellé. Ha teherautó vagy kamion van mögöttünk, nézzünk hátra, hogy a magasan ülő sofőr biztosan észrevett-e minket.
  • Ha hozzánk hasonló sebességgel araszol a kocsisor, keressünk olyan helyet, ahol nem az autó mellett haladunk folyamatosan. Tartsunk olyan sebességet, hogy az egymás után haladó kocsik közötti „rés” legyen mellettünk. Így a mögöttünk és az előttünk haladó autó vezetője is jól láthat minket. Ha szükséges, inkább lassítsunk.
  • Aki kerékpározik, de szokott autót is vezetni, kicsit könnybb helyzetben van. Biciklin ülve meg tudja ítélni, benne van-e egy másik jármű holtterében, hiszen tudja, mit láthat a másik fél a vezetőülésből, bele tudja képzelni magát a sofőr helyzetébe. 

Holttérben a lehető legrövidebb ideig tartózkodjunk

A gyerekek azonban még nem vezethetnek autót, ezért ők nehezebben értik meg, mi az a holttér, és miért veszélyes. A szülők azonban segíthetnek ezen: álló autónál ültessék be a gyereket a sofőr ülésébe, aztán – például bújócskával, plüssfigurákkal vagy babákkál – játékosan mutassák meg nekik, hol van az a terület az autó körül, ahol a plüssfigura láthatatlanná válik. Ha pedig már egyedül bicikliznek, figyeljenek arra, hogy a lehető legrövidebb ideig legyenek a holtérben. 

Technikai megoldások 

Amellett, hogy a közlekedőknek számolniuk kell a holttérrel a forgalomban, többféle technikai megoldás is létezik, amelyek igyekeznek csökkenteni a holttér miatti balesetek kialalkulásának az esélyét.

Évek óta kötelező az Európai Unióban, hogy a teherautókat holttértükörrel szereljék fel. Ezek az ívelt vagy kiegészítő tükrök azokat a területeket is megmutatják a jármű körül, amelyeket hagyományos visszapillantó tükörrel lehetetlen. Becslések szerint évente mintegy 400 ember veszíti életét az unió országaiban olyan holttérhez kapcsolódó belesetek következtében, melyek jelentős részében tehergépjárművek érintettek. 

Modernebb megoldás a holttérfigyelő rendszer. Ilyenkor egy radar folyamatosan pásztázza a kocsi mögött és oldala mentén található holtteret. A rendszer figyelmezteti a sofőrt, ha a holttérben van egy másik közlekedő, ezt általában a visszapillantó tükörbe épített LED vagy világító jel mutatja. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.10.18
Informatikai fejlesztés miatt vasárnap hajnalban 1 órától 5 óráig az útdíjfizetési rendszerben nem....
2019.10.18
2022-ig összesen kétezer embertől szabadul meg a járműipari beszállító cég, a Brose. Az....
2019.10.18
A ŠKODA két exkluzív vázlatot adott ki az új ŠKODA OCTAVIA típusról. Az új ŠKODA dizájnnyelvezete....
2019.10.18
Az időjárás felelősökkel egyeztetve nagyon sikeres flottanapot szervezett október első napján az....
2019.10.18
A Mercedes-Benz tovább növelte márkaértékét, és ismét a világ legértékesebb prémium autómárkája. Az....
2019.10.18
A világ legnagyobb gumiabroncs- és gumitermékgyártó vállalataként a Bridgestone folyamatosan olyan....
2019.10.18
A hazai autóipar a világpiaci trendekhez igazodva nagy lépésekkel halad az energiahatékony közúti....
2019.10.18
Csökkent a Németországban 2018-ban ellopott autók száma. Tavaly összesen 15.037 olyan kocsit loptak....
2019.10.18
Tovább csökkentené a tartományi kormány az átmenő teherforgalmat Burgenland útjain. Ennek érdekében....
2019.10.17
Összeütközött négy jármű a 33-as főúton Hortobágynál csütörtök délután, a balesetben ketten....