Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Az elektromos roller veszélyei | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Az elektromos roller veszélyei

2019.05.12.

Egyre többen használnak elektromos rollert, és a fővárosban már kölcsönözni is lehet. De hol lehet vele menni? Ennek jártunk utána.

A rollert még ma is sokan gyerekjátéknak tekintik, pedig rengeteg felnőtt változata létezik: vannak munkába járós, trükközésre kifejlesztett freestyle és árkon-bokron átkelő tereprollerek. És egyre jobban terjednek az elektromos rollerek. 

Első ránézésre talán nem fel sem tűnik, hogy egy kis elektromotor hajtja őket. Az persze azonnal elárulja, mivel is van dolgunk, hogy az elektromos rolleren utazó egyáltalán nem hajtja magát, csak áll a járművén, a gázkarral állítja a sebességet. A fürge elektromos rollerek 10-20 kilogramm súlyúak, és általában 20-40 kilométert lehet megtenni velük egy feltöltéssel. A végsebességük elérheti a 25-30 kilométer/órát is, ami jól mutatja, hogy korántsem játékszerről van szó.

Ránézésre fel sem tűnik, hogy elektromos (Fotó: Flickr/Tim Evanson)

Ezek a gyors, de kicsi eszközök egy újabb lehetőséget hoztak a városi közlekedésbe: nincs dugó, nem bocsátanak ki káros anyagokat, és főleg rövidebb távokon nagyon hatékonyak lehetnek. Csakhogy egyelőre nem tudni, pontosan minek is számítanak, milyen szabályokat kell betartania annak, aki elektromos rollerre pattan. 

A KRESZ nem ismeri a rollert, így csak találgatni lehet, minek számít. Elektromos kerékpárnak? Akkor lehet vele menni a bringaúton. Segédmotoros kerékpárnak? Akkor viszont jogosítvány és bukósisak kell hozzá. De könnyen lehet az is, hogy nem minősül járműnek a roller. Ez esetben viszont nem lehet(ne) vele a közúti közlekedésben részt venni.

A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy nagyon is közlekednek az emberek az elektromos rollerekkel, többnyire a járdán és a bicikliúton, néha az úttesten. Mivel nagyon gyors eszközökről van szó – sokkal gyorsabbak, mint egy átlagos biciklis –, de teljesen hangtalanok, könnyen kialakulhatnak balesetveszélyes helyzetek. Főleg a járdán, ahol nem hallják a gyalogosok, hogy jön egy rolleres. Ezért a járdán ne használjuk az e-rollert.

A járdán ne használjuk az elektromos rollert  (Fotó: Flickr/Elvert Barnes)

A hiányos KRESZ-szabályozást helyi tilalmakkal próbálják meg orvosolni. Tavaly döntöttek arról, hogy a belvárosi gyalogutakon és gyalogos övetekben tilos elektromos rollert használni, és ugyanez érvényes a segwayre, az elektromos kerékpárra, az elektromos gördeszkára és az önegyensúlyozó hoverboardra is. Hasonló intézkedést hoztak az I. kerületben és Balatonfüreden is.

A napokban Franciaországban is arról döntöttek, hogy szeptembertől betiltják az elektromos rollerek és hasonló járművek használatát a járdákon, mert a járművek elfoglaljak a gyalogosok területét. Sőt, tilos lesz bármilyen hasonló járművel – egykerekűvel, hoverboarddal – közlekedni a járdán. Becslések szerint csak Párizsban már 15 ezer kölcsönözhető roller van, pedig csak tavaly vezették be a szolgáltatásaikat a vállalatok. Az elektromos rolleresek az utakat és a kerékpárutakat lehet használhatják. Aki nem tartja be a szabályt, 43 ezer forintnak megfelelő bírságot kaphat. 

Mostantól már Magyarországon sem csak saját járgánnyal lehet e-rollerezni: pár napja Budapesten is megjelent egy olyan szolgáltatás, amelyben kölcsönözhetők az elektromos rollerek. A belváros területén megtalálható kétkerekűeket okostelefonos alkalmazással lehet kikölcsönözni, majd ha eljutottunk a célunkhoz, bárhol leparkolhatjuk a járgányt. A fizetés perc alapon történik, az alapdíjon felül annyit fizetünk, amennyit használtunk az elektromos rollert.

Már Magyarországon is lehet elektromos rollert kölcsönözni (Fotó: Pixabay)

Nagyon úgy tűnik, hogy az elektromos rollerek robbanásszerű elterjedésével a közlekedési szabályok nem tudnak lépést tartani. Pedig elektromos rollerrel is ugyanaz a legfontosabb: közlekedj óvatosan, biztonságosan, és vigyázz másokra is. A fejvédő mindenképpen ajánlott, és ne menjünk a járdán, hiszen ott még biciklivel is csak kivételes esetben lehet tekerni. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....