Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Ezért kell gumit cserélni télen | Autoszektor

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Ezért kell gumit cserélni télen

2019.11.03.

Beköszöntött a hideg idő, a következő hetekben autósok százezrei váltanak téli gumira. Megmutatjuk, miért fontos a megfelelő téli abroncs.

A szokatlanul meleg október miatt mostanáig kivártak az autósok a gumicserével, 80 százalékuk még az elmúlt napokban is nyári abroncsokkal közlekedett. Az első fagyok azonban jelezték, elkerülhetetlenül nyakunkon van a hidegebb időjárás, és nem lehet tovább halogatni, hogy téli gumi kerüljön az autónkra. A gumiszervizekben megindult a roham, a legtöbb helyen hosszú várakozásra kell számítani a következő hetekben. 

Beköszöntött a hideg, mindenki egyszerre szeretne gumit cserélni

Az autósok jó része ma már tudja, hogy az abroncsváltással nem szabad megvárni az első hóesést. Amikor több napon át 7 fok a napi középhőmérséklet, ideje bejelentkezni a gumishoz. Szerencsére a túlnyomó többség téli abroncsokkal autózik a téli időszakban, csak kevesen hagyják fenn a nyárikat. Bár a KRESZ szerint Magyarországon egyedül a taxisoknak kötelező a téli gumi, nem lehet eleget hangsúlyozni a téli abroncsok fontosságát. 

Miért jobb hidegben a téli gumi?

Hideg, havas, jeges körülmények között a nyári abroncsok megdermednek, ezért sokkal gyengébb a tapadásuk, a fékút jelentősen megnő. Már 50 kilométer/óránál 23 méterrel hosszabb lesz a fékút, nagyobb sebességnél pedig a kétszeresére-háromszorosára nőhet. 

A téli gumik puhábbak, ezért hidegben is jól tapadnak, a fékút jóval rövidebb. A téli gumi azért is teljesít jobban a téli időjárási viszonyok között, mert nagyobb és mélyebb csatornák találhatók rajta, amelyek jobban kiszorítják a vizet, és a hó is nehezebb tömíti el a réseket. (Az sem jó ötlet, ha valaki téli gumit használ nyáron, mert a puha gumikeverék hamarabb elkopik a forró aszfalton, ráadásul a fékút is hosszabb, mint nyári gumival.) 

Így néz ki közelről egy téli gumi mintázata

Sokan a költségekre hivatkozva nem cserélnek szezononként gumit, de ez egyáltalán nem jó stratégia: az egyetlen szett gumi ugyanis nemcsak balesetveszélyes, hanem sokkal gyorsabban el is használódik, és nem megfelelő gumikkal az autó is többet fogyaszt. Így legalább ugyanannyiba, de akár többe is kerülhet az autóra a gumi. Vannak, akik keveset használják a kocsijukat, azért nem cserélnek abroncsokat. Ők, ha minden áron el akarják kerülni az évente kétszeri cserélgetést, inkább váltsanak négy évszakos gumira, ezekből ma már vannak egészen jó darabok, bár nem teljesítenek úgy, mint ha lenne két külön szett abroncsunk.

Hiába téli, ha kopott

Ha a hidegben téli gumi van az autón, az már fél siker. De az sem mindegy, milyen állapotú az a gumi! Az elkopott abroncson nem elég mélyek a barázdák, ami csúszós, esős időben nem ad kellő tapadást. Bár a magyar szabályozás minimum 1,6 milliméteres mintázatot ír elő, ilyen fokú kopottság már balesetveszélyes lehet. 

Havas, jeges úton életveszélyes nyári gumival közlekedni

A gumisok ezért azt javasolják, hogy téli abroncsoknál 4, nyári gumiknál pedig 3 milliméternél kisebb mintázat esetén cseréljük le a gumikat. A barázda mélységét mi magunk is könnyedén ellenőrizhetjük egy 100 forintos érmével: a pénzérme ezüst színű külső gyűrűje nagyjából 4 milliméter, így ha a barázdában az élére állítva eltűnik az ezüst színű perem, akkor még megfelelő a téli gumi.

Hogyan tároljuk a gumikat?

Miután türelmesen kivártuk a sorunkat, és a szervizben feltették a téli gumikat, a nyári szettről is gondoskodni kell. Magyarországon is egyre népszerűbb a gumihotel szolgáltatás, ami azt jelenti, hogy a gumiszerviz tárolja az abroncsainkat. Akinél otthon is elférnek az éppen használaton kívüli gumik, és maga tárolja őket, ezekre figyeljen:

  • Az abroncsokat -5 és 25 fok között, száraz és enyhén szellős helyen tároljuk. Ne süsse őket a nap, és ne legyenek kazán vagy radiátor közelében, mert károsodhat a gumi.
  • A felni nélküli abroncsokat vízszintesen helyezzük egymásra, ügyelve arra, hogy a rakás maximum 1,5 méter magas legyen, különben az abroncsok saját súlyuk miatt deformálódhatnak. Ha állítva tesszük el a gumikat, egy-kéthavonta forgassuk el őket, hogy ne deformálódjanak.
  • Az abroncsokat lehetőleg felnire szerelve tároljuk. Ez esetben az abroncsok tetszőleges módon pakolhatók, akár több abroncs is egymásra tehető, vízszintes tároláskor pedig nem szükséges rendszeresen forgatni őket. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.11.19
Az Eurotrade Kft. Európában egyedülálló módon olyan piacbevezető szakmai napot szervezett, ahol két....
2019.11.19
Bővült az Európai Unió autópiaca októberben. Szinte minden nagy tagállamban nőtt a forgalomba....
2019.11.19
 A Porsche Taycan az Amerikai Egyesült Államokban is bemutatkozik 2019. november 20-án, a Los....
2019.11.19
A DriveNow szolgáltatása november 19-től Bécsben SHARE NOW néven lesz elérhető. A névváltás mögött....
2019.11.19
2014-ben zárt be az Opel bochumi gyára. Most újra hasznosították, a német posta csomagelosztó....
2019.11.19
Egy 49 éves linzi nő hétfő reggel háromnegyed óra leforgása alatt négyszer okozott balesetet,....
2019.11.18
A Volkswagen Golf több, mint egyszerű autó, kétségtelenül a németek zászlóshajója, amit mi sem....
2019.11.18
Olaszországban minden elektromos autóra 12 "cinquino", azaz régi Fiat 500 jut. A legendás....
2019.11.18
Oleg Gutsol Ukrajnából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.11.18
Csökkent a Honda Motor bevétele és nyeresége pénzügyi évének második negyedében; a japán autógyártó....