Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Óvatosan a vasúti átjárókban! | Autoszektor
Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai – Óvatosan a vasúti átjárókban!

2019.11.24.

A közlekedésben az egyik legveszélyesebb hely a vasúti átjáró, mert a mozdonyvezetőnek esélye sincs elkerülni a balesetet. Megmutatjuk, mire figyelj!

Rengeteg vasúti átjáró van az országban, és sajnos minden évben száznál is több baleset történik az átkelésnél. A vasúti baleseteknek a leggyakoribb oka, hogy a közlekedők körültekintés nélkül hajtanak be az átjárókba. A vasúti átjáró azért különösen veszélyes, mert a mozdonyvezetőnek az esetek nagy többségében esélye sincs elkerülni a balesetet.

A vonatok féktávolsága több száz méter, így ha észrevesz valamit az átjáróban a mozdonyvezető, hiába vészfékez, nem fog tudni időben megállni. A vasúti átjárókban bekövetkező balesetekben a járművezetőknek és a gyalogosoknak szinte esélyük sincs, sok minden csak a szerencsén múlik. 

A legfontosabb KRESZ-szabályok a vasúti átjáróban:

  • A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni. 
  • Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni. 
  • A vasúti átjárón csak folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 kilométer/óra átlagsebességgel szabad áthaladni. 
  • Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad. 

Ezek az alapvető szabályok, de van néhány olyan dolog, amelyekkel nincs mindenki tisztában, vagy rosszul tudják. Például sokan azt hiszik, hogy vasúti átjárónál lakott területen belül 30 kilométer/óra, városon kívül pedig 40 kilométer/óra a legnagyobb megengedett sebesség. Pedig ezt a szabályt már 10 éve eltörölték! Ahol külön korlátozás nincs, ott az adott útszakaszon megengedett sebességhatár érvényes a vasúti átjáróban is. 

A vonatok féktávolsága több száz méter (Fotó: MÁV)

A minimum 5 kilométer/órás sebességet pedig azért találták ki, mert a síneken minél rövidebb időt kell tölteni, ahogy csak tudunk, keljünk át. A sebességet úgy kell megválasztani, hogy áthaladás előtt meggyőződhessünk arról, hogy nem jön a vonat, ha pedig mégis érkezne, akkor meg tudjunk állni a sínek előtt. Ha dugó van, vagy feltorlódott a kocsisor, akkor se jusson eszünkbe a síneken megállni, mert életveszélyes!

A sorompók típusai

Teljes sorompó: az utat, illetve az úttestet teljes szélességében piros-fehér színű sorompórúddal lezárja. Kiegészítheti hangjelzés és fénysorompó is. 

Félsorompó: a sorompó csak az úttest menetirány szerinti jobb oldalát zárja le. A félsorompóval együtt fénysorompó is működik. 

Fénysorompó: két egymás mellett lévő, felváltva villogó piros fény jelzi, hogy jön a vonat. Egyébként villogó fehér fényt ad. 

Magyarországon csaknem hatezer vasúti átjáró van, ezek nagyjából fele biztosítás nélküli, azaz a közlekedőket semmilyen berendezés nem segíti, hogy jön-e a vonat. A többi átjárón van valamilyen biztosítási mód, a leggyakoribb a fénysorompó, majd a fénysorompóval kiegészített félsorompó, aztán a teljes sorompó következik. 

A tilos jelzés a gyalogosokra és a biciklisekre is vonatkozik (Fotó: MÁV)

A tapasztalat és a statisztikát azt mutatják, hogy az autósok túlnyomó többsége leengedett sorompónál vagy a fénysorompó tilos jelzésénél megáll, majd szabad jelzésnél szabályosan áthalad a síneken. A gyalogosok és a biciklisek azonban sokkal gyakrabban szabálytalankodnak, és teszik kockára az életüket. Leginkább a gyalogosok mennek át a síneken a tilos jelzés ellenére, és az is gyakori, hogy a labirintushoz hasonló, korlátokból épített kanyargós átkelőt egyszerűen kikerülik. Pedig a tilos jelzés rájuk is vonatkozik! Nagyon veszélyes így közlekedni a síneknél, pár perc pedig nem ér annyit, hogy életveszélyes helyzetbe kerülj miatta. 

Mit kell tenni, ha nem működik a sorompó?

Ha azt vesszük észre, hogy a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, amikor biztosak vagyunk abban, hogy nem jön vonat. Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít, a berendezés lámpái sötétek. Nagyon ritkán az is előfordulhat, hogy nyitott sorompónál vagy szabad jelzés mellett érkezik a vonat, de ezért is nagyon fontos mindig alaposan körülnézni, akármilyen jelzéssel is találkozunk a vasúti átjáróban. 

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történtünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....