Formula Student

Tököl után Silverstone és Gönyű

2016.02.19.

Egyelőre még nem versenyautóktól hangos a gönyűi kikötő, ahol idén kétszer is lesz Formula Student futam: összeállításunk a magyar csapatokról felkészüléséről szól.

 

Lelkesek és túlvállalósak

Ebben a műfajban a rajtlistára kerülés is kemény felkészültséget igénylő próbatétel. Idén negyven csapatnak sikerült, ami legalább félezer egyetemistát és főiskolást jelent. Nyárig még van idő, de azt ajánlott hozzá tenni, hogy nem éppen bőven, mert gyorsan repülnek a napok, ráadásul addig még tanulni és persze vizsgázni is kell a csapattagoknak, akik sokszor éjjel nappal autót építenek, és ha az időjárás engedi is. A legtöbb csapattag nemcsak arról mesélt, hogy milyen lesz idei autójuk, és hogy hány versenyen indulnak, hanem arról is, hogy milyen hibákat követettek el tavaly. Érezhető, hogy a lelkesedés és a kitűzött cél sokszor túl messzire kerül a lehetőségektől, ezért tavaly néhányan túlvállalták magukat, amiből tanultak. Szóval olyan igazi alkotó kollektívaként és versenycsapatként működnek, melynek tagjai tanulnak korábbi hibáikból. A Forma 1-es Red Bullnál dolgozó mérnök is segíti munkájukat: a BME Formula Racing Team egykori pilótája és csapatkapitánya, Kling Sándor jelenleg a sportközpontban, Milton Kaynessben dolgozik. 

Napközben teszt, este design freeze

Délelőtt még a jéghideg szeles repülőtéri betonon teszteltek, este pedig már következő autójuk terveit prezentálták a budapesti egyetemisták. A BME Formula Racing Team immár tizenegyedik autójának építésébe kezdett, természetesen ez is többet tud majd elődeinél, bár lényegében a 2015-ös modell továbbfejlesztett változata. Három éve szakítottak a belsőégésű motorokkal, tehát ez is villamos hajtású, mind a négy keréken önálló motorral, vagyis ideális nyomatékátvitellel. A legújabb modell terv,- és programismertetésén, a Design Freeze-en Boriszov Dániel csapatkapitány elmondta, hogy a tizenegyedik FRT autó, az FRC 006-os igazán nagy lépés a kétéves projektben, melyben a profi tagok, vagyis az „öregek” mellett a juniorok is komoly szerepet kaptak, és nem csak a munkában, hanem a nyilvános szerepléseken is. Ez új és szimpatikus kezdeményezés a csapatban, mely idén rajthoz áll Silverstone-ban és mindkét gönyűi versenyen.

Mi az a negyedjármű?

Sipos Gábor csapatmenedzser, tervezési folyamat optimalizálását és a V modellt ismertette: koncepció megalkotása után már a tervezés korai szakaszában részletesen megfogalmazzák az igényeket. A design freeze után kezdődhet a gyártás és összeszerelés, a részegységek, majd komplett autó tesztelése. A csoportvezetők közül elsősorban Ulbrich László beszélt a hozzá tartozó „negydejármű” területről, melybe beletartozik minden ami nem váz és elektronika, tehát az abroncs, felni, futómű, bolygóműves hajtás, hűtőrendszer, kormánymű, fékrendszer.

Az FRT csapat tagjai kétéves projekt keretében már az első tavaszias napon repülőtéren is tesztelték a 2015-ös autót, ekkor folytak a validációs mérések és hibadetektálások. Meg kellett oldani a bolygómű kopását, a vízhűtő szivárgását, a kormánymű alkatrészek közül többet szabványosra, kisebbekre és könnyebbekre cseréltek, amivel megbízhatóbb és könnyebb lesz versenyautó.

Saját kemence a műhelyben

A váz kompozit csoportot vezető Papp Marcell elmondta, hogy az egészében szénszál erősítésű kompozit, monoque nem csak főtartóelem, de védőelem is: dolgoznak az új változaton, melyben a biztonsági öv bekötését már a pilóták észrevételeinek megfelelően tervezték. A munka gyorsítására és a minőség javítására saját hőkezelő kemencét építettek műhelyükben, ahol elkezdték az új váz gyártását.

Szabó Dániel az elektronikai rendszerről elmondta, hogy a hajtást szolgáló magas-feszültségű és az vezérlők alacsony feszültségű egységeinél 250 helyen mérnek hőmérsékletet, 200 helyen feszültséget és 50 helyen áramot. További szenzorok figyelik a kormányszög állását, pedálpozíciókat, fékköri nyomásokat, stb.

Rengeteg adatot kell tárolni és persze értékelni. Erről Boriszov Dániel beszélt, aki arról is beszámolt, hogy miközben építik a legújabb autót, tesztelik a folyamatosan módosított FREC005-öt. Az esti freeze előtt az egész napot teszteléssel töltötték. Ez az igazi próbatétel, hiszen az állítási lehetőségek alapján milliárdnyi a kombinációs lehetőség, amit az adatokból leszűrt tapasztaltok alapján szűkítenek, ebből jön össze az ideális pilóta-autó csomag. Egy prototípusnál az autó felélesztésével kezdődik a folyamat. Minden indítás előtt biztonsági ellenőrzést tartanak, majd jön a shake-down, aztán a közelítés a legjobb köridőhöz. Lényeges a hatékony időkihasználás, saját protokolljuk szerint mindent dokumentálni kell. Összevetik a tervezett adatokkal, jelenleg a megbízhatósági tesztelés, márciusban felkerülnek az új alkatrészek az autóra.

Cellák és juniorok

A HV rendszerben is dolgozó Majoros Péter elmondta, hogy a 432 cellás és 600 voltos akku tervezésekor már a következő nemzedékre gondolva szeretnék megkönnyíteni a jövő csapat tagjainak munkája. A hibák kijavításának lényeges része volt a tökéletesebb lézerhegesztés alkalmazása és persze elsajátítása.

Göntér Balázs fél éve van a csapatnál, de már magabiztosan beszélt az áramkör-tervezési folyamatokról. Miközben az újoncok alaposan megismerték az autó elektronikai rendszerét és a műhelyben elsajátították az eszközök használatát, egyre rutinosabbak lettek, ami különösen fontos egy autó, pláne egy villamoshajtású versenykocsi esetében. Az új tagok is részt vettek a tervezésben, szimulációban, szoftvertesztelésben és gyakorlati kivitelezésben.

A BME FRT csapata nem csak abban első az országban, hogy monocoqoura építkezik, de abban is, hogy az FREC-005 volt az első négykerék-hajtású villanyautó, természetesen ilyen lesz az FREC-006 is. Turányi László járműdinamika csoportvezető elmondta, hogy fontos a fordulatszám igény meghatározása, mert a Formula Student szabályzat szerint 80 kW-ban van maximálva a teljesítmény, ezt kell megfelelően elosztani az ideális tapadáshoz és a maximális kanyarsebesség eléréséhez.

Miskolc: elektro-pneumatikus sebességváltó

Formula Racing Miskolc csapata nevében Plósz Evelin elmondat, hogy idei naptárukban négy verseny szerepel: a két hazai mellett a cseh és spanyol Formula Student futamon indulnának. Tavaly ősszel megtörtént az utánpótlás toborzása, ennek köszönhetően 25 főre növekedett a csapatétszám, így bővíteni tudták az eletronikai, gépészeti és média-és megjelenési csoportjaikat. Az idei terveik között szerepel, hogy az autó karosszériája önhordó (monocoque) műanyagból készüljön el. 3D-modellt képezve különböző vizsgálatokat végeznek, mind áramlástani, mind szilárdságtani szimulációkat. Az aerodinamikai elemek is új arculatot kapnak az autón, mind áramlástani és design szempontok képviseletében. Egy új, innovatív fejlesztési irányzatot képviselünk az idei évben az elektro-pneumatikus váltószerkezetek terén.

Győr: ART03-as és Szengine EVO-4

A 2014-ben alakult győri Arrabona Racing Team történetének első két szezonját kiemelkedő sikerekkel tudhatja maga mögött, Kolossváry Tamás, a csapat új kapitánya elmondta, hogy mindennek alapját a letisztult, könnyű és kompakt kivitelű versenyautók, illetve az azokat megalkotó lelkes és tehetséges csapat adta.

Az idei szezont megelőzően jelentősen átalakult a gárda összetétele. A sikeres tagtoborzásnak köszönhetően az egyetemmel végzett régi tagokat sikerült igen motivált és nagy tudású fiatalokkal pótolni. Jelenleg 38-an dolgozunk együtt, már javában a nyári versenyekre való felkészülés közepette.

Az ART_03 nevű, jelenleg is készülő autónk az első két konstrukció főbb előnyeit megtartja, azonban számos területen jelentős újításokat, fejlesztéseket is hoz magával. A tömegcsökkentés a motorsportban mindenütt, így a Formula Studentben is az egyik elsődleges fejlesztési célnak tekinthető. Ezt követte a mi tervezési filozófiánk is, gyakorlatilag minden egyes alkotóelemet könnyebbre terveztünk és optimalizáltunk, így az autó tömegével a 165-170 kg-os értéket céloztuk meg. Jelentős előrelépést jelent a diffúzor, valamint aerodinamikailag optimalizált burkolóelemek használata, az elektro-pneumatikus váltóaktuálás, egyedi tervezésű kormánykerék, illetve a továbbfejlesztett futómű-geometria is. Végére hagytam az egyik legjelentősebb újítást: az idei évben az egyetemen működő motorfejlesztő csapat, a Szengine EVO-4 erőforrása fogja hajtani az autónkat, amely teljesítményének további növelésén, autóba való integrálásán és optimalizálásán a két csapat közösen dolgozik.

 

Szeged: SZTE Motorsport

A gumin kívül az autó minden alkatrészét magunk tervezzük és gyártjuk/gyártatjuk. Az összeszerelést is teljes mértékben a csapat végzi. A Szegedi Tudományegyetem Motorsport csapatról Czira Gábor csapatvezető elmondta, hogy teljesen új koncepcióra épülő motorjuk saját szabadalmakon alapul és igen sok munkát ad. Az autó karosszériáját egy kompozit egység képzi, melyre közvetlen kerülnek a szerelékek -futómű, kiszolgáló berendezések, stb- és a motor. Motorunk a saját fejlesztésű és gyártású, 603ccm-es, 8 hengeres, 32 szelepes, gyedi koncepción alapuló erőforrás. Ennek minden alkatrészét a verseny követelményeire igazítva terveztük és gyártottuk/gyártjuk le, beleértve az elektronikai egységet is. Melynek alaplapját és vezetékezését is magunk tervezzük, gyártatjuk. Speciális csavarokat terveztünk és gyártottunk a mozgó alkatrészek összeszereléséhez, így a motor a 19mm-es szűkítő ellenére is 120LE körüli teljesítményt ad le, E85-öt használva. Beszerelt tömege hajtáslánccal kiszolgáló rendszerekkel -indíthatóan- 37kg, ami igen jónak számít. A jármű üzemkész tömege ~130kg, amely a mezőnyben igen impozáns.

Természetesen mint minden csapatban, nálunk is vannak megoldandó feladatok (problémák), de ezeket lassan rutinból intézzük. Ezek közül az egyik folyamatosan nagy elvárást támasztó feladat, hogy a csapat megalakulásától (2012. 01. 03.), kurzusként üzemel a csapat. Ez azt jelenti, hogy a csekély számú törzsgárda kb. 4-5 fő, minden félévben át kell, hogy adja a megszerzett tudását a következő hallgatói állománynak. Ennek része, hogy mit építünk, miért, és miért úgy. Milyen zsákutcák és alternatívák voltak eddig, valamint, hogy merre tovább és miért. A hallgatók 2 kreditet szereznek mialatt megtanulnak összedolgozni.

A csapatvezetés 3fő, mely a törzsét képező "állandó" tagokkal együtt 6-8 fősre bővül, ehhez illeszkedik a kurzust felvevők változó száma. Eddig mintegy ~160fő vette fel a kurzust, akik közül kikerül az a kb. 15 fő akik részt vesznek a győri futamon. Sajnos más versenyeken még nem regisztráltunk, de amint anyagi lehetőségünk engedi szeretnénk minél több megmérettetésen részt venni.

Kecskeméti KEFO hírek

A két magyar futamon biztosan ott leszünk (FSH, FSEAST), valamint terveink között szerepel a cseh versenyen (FSCZ) való részvétel is. Widner Attila, a kecskeméti KEFO Motorsportról elmondta: A tavalyi év nagyon megviselte a tagokat, mert kissé túlvállaltuk magunkat, sok fejlesztés volt az autón, rengeteget dolgoztunk vele, viszont a várt eredmény sajnos elmaradt mivel a motorunk meghibásodott a verseny elején. Így a megmaradt csapattagok kissé motiválatlanok voltak. Tavaly szeptemberben sok tapasztalt csapattag elhagyta a csapatot köztük a 2 vezető is mivel befejezték tanulmányaikat. 13 fővel kezdtük meg az idei szezont ebből 5 fő ebben a félévben végzett így nekik a szakdolgozatukkal, valamint a záróvizsgára való készüléssel kellett foglalkozniuk, emellett amikor volt kis szabadidejük besegítettek a csapatnak, amiért nagyon hálásak vagyunk nekik. Így kezdtünk neki ennek a szezonnak.

Októberben újjászerveztük a csapatot, megújult a csapatvezetés, toborzásokat szerveztünk. Jelenleg 25 főt számlál csapatunk, ebből 10 első éves hallgató. Jót tett a vérfrissítés a csapatnak, az új tagok nagy lelkesedéssel kezdtek és ennek hatására a régebbi csapattagokon is látszik már a lelkesedés csírája. Újoncaink közül sokan kisebb-nagyobb alkatrész tervezéseket is elvállaltak amiket ügyesen meg is oldottak. A régi tapasztalt csapattagokkal kiegészülve egy lelkes, sikeres csapat alapjai lehetnek ha így folytatják tevékenykedésüket.

Az autó építését tekintve több akadályba is ütköztünk, szezon elei széthullott csapat „gatyába rázása” sok időt és energiát felemésztett. A tervezést későn viszont annál nagyobb lendülettel kezdtük meg, így a tervezési folyamat szinte befejezettnek tekinthető, van még néhány alkatrész aminek a tervezése folyik, viszont ezek nem befolyásolják az autó megépítésének elkezdését.

Másik akadálya az alapítványi/egyesületi kérdés volt. Új megoldást kellett találnunk a csapat pénzügyi, illetve szponzorációs ügyeinek intézésére, amíg ez nem oldódik meg nem tudunk anyagbeszerzéssel foglalkozni ami viszont elengedhetetlen az autó építéséhez. Ezt a problémát az elmúlt héten sikerült megoldanunk. Reményeink szerint 1-2 héten belül elkezdődik a gyártás.

A dinamikus versenyszámok mellett idén nagyobb hangsúlyt fektetünk a statikus versenyszámokra is (ez a dokumentációkat, üzleti és pénzügyi tervet, valamint a tervezés bemutatását foglalja magában), ezekkel eddig jellemzően a verseny előtti hetekben foglalkozott a csapat. Viszont idén már elkezdtük a „Cost report” írását, valamint minden megbeszélésen meghallgatunk 1-1 Design Report előadást is gyakorlásképp.

Úgy néz ki idén sikerül kialakítanunk egy olyan csapatot ami eredményesen fog szerepelni a jövőben, ezt az évet arra szánjuk, hogy egy összetartó, lelkes közösséget kovácsoljunk, oktassuk az újakat és sokat tanuljunk (szakirodalmat olvasunk, oktatásokat szervezünk tapasztaltabb csapattagjaink, segítő tanáraink és támogató cégeink segítségével).

Tavaly nem volt időnk a tesztelésre mivel az autó a verseny előtti napokban lett befejezve. Idén szeretnénk legalább egy hónapot a teszteléssel tölteni. Kemény évünk lesz, sok átdolgozott éjszakára számíthatunk, de úgy gondolom a csapat gond nélkül venni fogja az akadályokat!

 

Az oldal fő támogatója

 

2016.07.29
Csökkentette bruttó 2 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 3 forinttal a gázolaj literenkénti....
2016.07.29
A győri Audi Hungaria Motor Kft. 11.400 munkatársával több mint egy millió motort és közel 64.000....
2016.07.29
Egy órát kell várakozniuk a személyautóknak és az autóbuszoknak az M1-es autópályán a hegyeshalmi....
2016.07.29
Triatlonverseny miatt több közösségi közlekedési járat menetrendje módosul Budapesten pénteken és....
2016.07.29
A Mercedes-Benz megépíti második gyárát Kecskeméten, amely első-és hátsókerék meghajtású....
2016.07.29
Ukrán oldali informatikai probléma miatt szünetel a forgalom pénteken 8 óra 30 perctől a Záhony....
2016.07.29
Az Európai Gépkocsigyártók Szövetségének (Acea) csütörtökön közzétett jelentése szerint júniusban....
2016.07.29
Az észak-amerikai piac pangása és a kínai és brazíliai értékesítési nehézségek miatt csökkent a....
2016.07.28
A világ legsikeresebb felső-középkategóriájú üzleti modelljének aktuális palettája hamarosan egy....
2016.07.28
Az autót vásárló ügyféllel való kapcsolat nyilvánvalóan nem ér véget azzal, hogy a vevő hazatolja....