autóroncsok

Túlnépesedett bolygó, milliárdnyi autó

2017.08.05.

Tovább tart a népesedési bumm és egyre több a gépkocsi is a világ útjain, meg a roncstemetőkben.

 

Élet a megapoliszokban

Szaporodunk, és nem csak lélekszámban, hanem járműállományban is, nem véletlenül, hiszen csak tavaly 95 millió gépkocsi készült, miközben az újonnan forgalomba helyezettek fele sem kerül selejtezésre. Így már óceánná duzzadt az autótenger: az OICA adati szerint 2016-ban 1,2 milliárd darabos lett a globális gépkocsiállomány, miközben az ENSZ népességi nyilvántartása szerint 7,1 milliárd ember él a földön.

Az ENSZ tanulmányában az is szerepel, hogy egy embernek a kulturált életvitelhez 800 négyzetméternyi tér lenne az ideális, ám ez több mint az álom kategória, különösen annak tükrében, hogy évente 75 millió ember születik és az ENSZ előrejelzése szerint 2050-re a föld lakóinak száma várhatóan megközelíti a tízmilliárdot. Továbbra is a nagyvárosok népessége nő rohamosan, pedig már jelenleg is a világ 230 városában kétmilliónál többen laknak. Ám amíg ezzel a számmal Budapest még élhető, addig a megapoliszokban már szinte elviselhetetlen az embertömeg, az autóáradat és a környezeti terhelés. A legnépesebb városban, Tokióban közel 38 millióan, Hongkongban és Sanghajban több mint 25-25 millióan élnek, a húszmillió lakosú városok listáján Peking csak a 14-ik….

Nő a népesség és a járműpark

Tavaly 23 millió teherkocsit és 72 millió személyautót gyártottak, ennek járuléka még az 1,7 milliárd gumiabroncs, melynek 8 százalékát újrafutózták. Már az nagy tehertétel a környezetre, hogy folyamatosan nő a világ személyautó-állománya, de az sem kis gond, hogy évente harmincmillió leselejtezett darab kerül roncstemetőbe, többnyire nem szakszerűen újrahasznosítva, hanem erdőbe, árokpartra.

Az Autógyártók Nemzetközi Szövetségének (OICA) adatai szerint a 2012-ben még 1,144 milliárdos gépkocsiállomány már 1,2 milliárdra nőtt. Az ezer lakosra jutó autók száma 2005-ben globálisan még 144 volt, tavaly pedig megközelítette a 600-at. A 2016-os adatok szerint az USA-ban 808, több ázsiai és afrikai ország pedig még a húszat sem éri el ez az index, mely nyolc év alatt így is megduplázódott például Indiában, ahol ezer emberre 22 autó jut. Az EU és EFTA országokban 570, Japánban 607, Dél-Koreában 406, Kínában 102 az ezer lakosra jutó autók száma.

Eltérő tempó

Régiónként eltérő a járműgyártás teljesítménye: globálisan egy év alatt 4,5 százalékkal, az elmúlt évtizedben 34 százalékkal nőtt, ami tavaly 95 millió darabot jelentett. Miközben a korábban ígéretesnek tartott Brazíliában és Oroszországban visszaesett a termelés is, a közel ötven százalékos részesedésű Ázsiában és a Közép-Keleten 3-6 százalékos volt a növekedés.

A legnagyobb európai autóparkból, a negyvenmilliós németországiból évente hárommilliót cserélnek újra, a leselejtezettekből 2,5 milliót exportálnak. Használt kocsikból jut bőven a kelet-európai országokba, Észak-Afrikába és persze hozzánk is.

Hazai park

Magyarországon tavaly 123 ezer importált használt autót helyeztek forgalomba, ezzel tovább öregedett és immár 13,9 éves a 3,3 millió darabos személyautópark, valamint a 12,6 éves és 460 ezer darabos teherautó-állomány. ( Az EU index 9,6 év)

A Datahouse adatai szerint a behozott kocsik nyolcvan százaléka tízévesnél öregebb, ami erősen lerontja a tavaly Magyarországon eladott 84 ezer új autó fiatalító hatását. A KSH adatai szerint egy év alatt 137 ezerrel bővült a hazai gépkocsiállomány, miközben a Magyarországon tavaly forgalomba helyezett autók száma (az újaké és használtaké) közel kétszázezer volt, miközben ennek különbségét, vagyis több mint 70 ezer darabot kivontak a forgalomból. Ez önmagában is nagy szám, az viszont ijesztő, hogy csak harmaduk került legális bontókba.

Járműtörténeti statisztika

Az automobil születésének századik évfordulójának alkalmából a Daimler konszrennél 2011-ben kiszámolták, hogy hány autó készült a Benz Patentwagen, vagyis az első belsőégésű motoros gépkocsi megjelenése óta: az eredmény 2 485 041 881, ami még 125 évre osztva is hatalmas mennyiség. A stuttgarti összeállítás alapján 1886. január 29-től a világon közel 2,5 milliárd autó készült.

A World Motor Vehicle adatbázisa szerint 1900-ban 9504 gépkocsit gyártottak: 4200 az Egyesült Államokban, 3000 ezer Franciaországban, a többi a németeknél. A világ járműipara 1910-ben lépte át a milliós darabszámot, 1931-ben a hárommilliót, 1939-ben pedig a négymilliót. A II. világháború idején leállt a polgári célú járműgyártás, a béke beköszöntével pedig már az autópiac robbant, és az ötvenes évek elején meghaladta a tízmilliót, 1995-ben ötvenmilliót, 2010-ben pedig a 60 milliót. A Német Autógyártók Szövetségének (VDA) számítása szerint az automobil történetéhez tartozik az is, hogy az első 125 évben világszerte másfél-milliárdnál több gépkocsi selejteztek le.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.08.20
A jó hangulatú statikus versenynapok és a hétközi kánikula után az időjárás kissé megviccelte a....
2017.08.20
A Magna Steyr Thondorf-ban levő gyárában készül 2018-tól a BMW Z4 - írja a Kleine Zeitung. ..
2017.08.20
Michel Roman Franciországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2017.08.20
Augusztus vége felé járva érkezik el országunk egyik legfontosabb ünnepe, az államalapítás....
2017.08.20
Az M-Sport észt versenyzője jó úton van első aszfaltos győzelme felé, a vb-pontversenyben vezető....
2017.08.20
A megnövekedett forgalom miatt torlódnak a személygépjárművek a hegyeshalmi határátlépési pont....
2017.08.20
Az időjárási viszonyok nem teszik lehetővé a fővárosi légi parádé tervezett eseményeinek teljes....
2017.08.20
Elhagyja a Maseratit Jörg Ross, a jövőben az Aston Martin motorfejlesztésért felelős vezetője lesz....
2017.08.20
Egy néhány hetes kisgyerekkel kaptak sorozatlopáson egy magyar párt Ausztriában. A bűnesetek....
2017.08.20
Testvére véletlenül becsukta a nyitott ajtót, az autóban ülő öccse pedig a forró autóban rekedt. A....