utánpótlás

Tuningolnád? Alaposan készülj fel rá

2019.02.23.

Miután egy fiatal megvette élete első autóját, egy idő után felmerül benne az érzés, hogy mennyivel jobb lenne, ha saját stílusára alakíthatná, esetleg némi teljesítménynövekedés reményében még a motor erősítésén is elgondolkodik. Veszélyes vizekre evez ilyenkor, hiszen a "házi" tuningolás szürkezónába tartozik hazánban, tehát a beavatkozásokkal, vagy változtatásokkal nagyon kicsi mozgásteret lehet kihasználni, ami még legális átdolgozásnak minősíthető. Képzeljük most magunkat egy útkereső, tuningra vágyó fiatal helyébe, és nézzük meg, miből is lehet építkezni.

c.pxhere.com
 
A leggyakoribb európai tuningirányzatok
A RAT stílus
Talán az egyik legmegosztóbb stílussal kezdjük a felsorolásunkat. A RAT stílus követői a tuning legmeghatározóbb elemét a rozsdára építik. Mindegy, hogy  egy már egyébként is rozsdás karosszéria, vagy utólagos átalakítással létrehozott korrózió, de a lényeg, hogy bárki, aki meglátja az autót, egészségesen mondhassa rá, hogy az egy igazi rozsdaboglya. Sokan megvetik ezt a stílust, viszont az optikai erősítés helyett az irányzat követői inkább autójuk általános technikai színvolnalának fejlesztésére, és a erőforrás tuningolására áldoznak, hiszen a lepattant külső úgyis egyfajta megbontránkozást vált ki az emberekből. 
 
Cult stílus
Biztos vagyok benne, hogy olvasóink ezzel az irányzattal sokkal gyakrabban futottak már össze az utcán, hiszen főleg a nálunk is gyakori Volkswagen, és Audi márkák típusait szokták egyedibbé vározsolni a tuningvonulat jegyeivel. A stílus neve ugyanis összeforrot a Volkswagen konszern autóival. Itt mindig az egyszerű, letisztult formák kapnak főszerepet, tehát minden felesleges cicomától megszabadítják az autót, beleértve akár a márkajelzések eltávolítását is. Ismert stílusjegy, hogy a sárvédőíveket az átlagaostól is jobban kihangsúlyozzák, és a sárvédő peremezési technikától függően akár több centiméterrel is kiszélesítik azt. Természetes a tükörfényűre polírozott, hatalmas, általában hajdan Porschén, vagy más impozáns német limuzinon feszítő felnik látványa is, ami összességében egy letisztult, sallangmentes, karakteres vonásokkal rendelkező autót eredményez. 
deviantart.com
 
JDM stílus
A stílus japánból indult, hiszen jelentése is a japán belpiacos (tehát csak ott értékesített) autókat jelöli. Az irányzat lényege, hogy a tunerek az Európában nem forgalmazott kiegészítőkkel, motoralkatrészekkel dobják fel autóikat. A végeredmény egy ízléses, és letisztult formavilág, amitől az autó különleges, és stílusos is marad.
 
Hellaflush stílus
Ez a stílusirányzat szintén népszerű a nagyvilágban. Lényege a nagyméretű kerékben, az átlagos autósnak felfoghatatlan kerékdőlésben, a megnövelt sárvődőívekben, és a minél alacsonyabbra engedett karosszériában testesül meg. Sok más tuningirányzat, vagy arculat mellett itt is a polgárpukkasztás, és a minél feltűnőbb megjelenés a cél, ami általában minden tuningra vágyó szeme előtt rebeg. Viszont itt már a napi használat kárára válik a látványos kiegészítőkkel felszerelt négykerekű, és természetesen a feltűnő autókat látva, a rend éber őreinek is szemet szúrnak az átalakítások. Talán ezek azok az okok, ami miatt hazánk útjain még nem sok hellaflush szellemben megálmodott tuningautót láthatunk.
flickr.com
 
Elveszni a részletekben: A leggyakrabban használt tuning kiegészítők
Kristálylámpa, "angel eyes", 
 
A kétezres évek elején a Lexus IS sorozatán mutatkozott be az átlátszó búrával rendelkező hátsó lámpa, így sokan a mai napig Lexus lámpaként hivatkoznak rá. Később a Mazda 6-os sorozatának első típusait is hasonló stílusú hátsó lámpákkal szerelték. Mivel különlegesebb, sportosabb benyomást kelt a hagyományos piros hátsólámpákhoz képest, ezért valóban feldobja, és egyedibbé teszi az autó hátsó traktusát egy ilyen kiegészítő. De valljuk be, hogy egy régebbi autón stílusidegennek tűnhet, így nagyon nehéz megtalálni az arany középutat, ha ezt a kiegészítőt tervezzük elhelyezni autónkon. Vásárlás előtt érdemes mérlegelni, hogy a jármű karakterébe beleillik e egy ilyen változtatás, vagy inkább bazárivá változtatja azt. Ugyanez a helyzet a BMW E39-es sorozatánál bevezetett angel eyes-nak keresztelt nappali menetjelzős fényszóróval. Ami gyárilag jól áll egy sportos bajor csatalónak, nem biztos, hogy ugyanezt a hatást éri el egy közép, vagy kiskategóriájú idősebb autón. 
cdn.pixabay.com
 
Autófóliázás, szélvédő sötétítés
 
A kezdő tunerek másik álma, hogy egy izgalmas színnel dobhassák fel kommersz autójuk kisugárzását. Mára már lecsengett a divatja a Need For Speed Underground sorozatban sokak által megismert, s imádott autók másolásának. Inkább a matt, vagy élénk színek használata jellemző. Sok cég kínál profi fóliát a szín megváltoztatáshoz, természetesen szakszerű felhelyezéssel együtt. Ennek ellenére mégis látni házi, "szakszerűen" kivitelezett megoldásokat is, amikor egy-egy lökhárító, vagy visszapillantó például karbon mintás sötét színben pompázik, vagy inkább próbál megragadni a felületen. Ha számít az igényes összhatás, akkor érdemes olyan céget megbízni egy ilyen bonyolult, és nehezen kivitelezhető feladattal, aki rendelkezik a szakszerű felhelyezéshez a megfelelő technikai háttérrel. És ne feledkezzünk meg a szabályozásról sem, például ha szélvédőt szeretnénk fóliáztatni, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által engedélyezett fóliákból tudunk választani, és ha megfelelő szakműhelyre bízzuk a telepítést, akkor erről a szükséges dokumentációt is megkapjuk, amivel igazolhatjuk az utólagos  átalakítás szabályosságát. Ugyanez a helyzet akkor, ha autónk korábbi színét szeretnénk megváltoztatni, amit minden esetben fel kell vezetnünk a forgalmi engedélybe, aminek szintén van költség vonzata. Ezért is szokták az ilyen módosításokat műszaki vizsga alkalmára időzíteni.  
flickr.com
 
Karosszériaelemek
 
Az autó lökhárítóinak cseréjével, illetve a különböző spoilerek használatával tudjuk igazán egyedivé varázsolni a négykerekűt, de az utólagos alkatrészek beszerezése, esetleg méretre gyártatása, majd fényeztetése nagyon sok időbe, és pénzbe kerül, ami természetesen autó eladásnál már nem biztos, hogy megtérül majd. Főleg annak tudatában, hogy egy egyedi ízlés alapján tuningolt autót sokkal nehezebben lehet értékesíteni, mint gyári állapotú társát. Véleményem szerint itt is a mértékletesség betartása  a legfontosabb, hiszen egy ízléses küszöbbel, esetleg egy első lökhárítóhoz gyakran kapható sportsabb koptatóval egyedivé varázsolhatjuk autónkat, de még sincs olyan nagy költségvonzata, mint egy komplett lökhárító cseréje esetén. 
 
Kipufogó tuning és teljesítmény vadászat. 
 
A kipufogó fejlesztése szinte első a tuningra éhezők listáján, hiszen ki ne vágyna sportautókat megidéző hangra? Emellett sokan remélnek extra lóerőket is az ilyen jellegű beavatkozásoktól. El kell, hogy keserítsem őket, általában a leggyakoribb ilyen irányú beavatkozás kimerül a kipufogó rendszer végdob cseréjében. Tény, hogy minél kisebb a fojtás egy kipufogó rendszerben, annál könnyebb a gázáramlás. Viszont annyi többlet motorerő (maximum 5-10 °%) biztos nem áll majd a házhoz, mint amennyivel hangosabbá, és ezáltal az utca emberének gonoszabbá válik tőle az autó. Hosszútávon pedig biztos, hogy akár az elviselhetetlen szintre emelkedhet a menetzaj. Így egy ilyen módosítást is érdemes alaposan átgondolni, illetve az elhatározás előtt nyugodtan kikérni szakértő segítségét. Mert még az is lehet, hogy sikerül találni egy optimális köztes megoldást a feleslegesen nagy zaj, és a plusz lóerők hajkurászása között. Ha pedig már plusz lóerők, nem feledkezhetünk meg az egyik legnépszerűbb kiegészítőről a direktszűrőről sem. Ezt szinte mindenki kipróbálja, aki izgágább gázreakcióra, picit több teljesítményre, vagy hangosabb szívóhangra vágyik. Az elv, hogy a sportlégszűrő sokkal jobb levegőbeáramlást biztosít a motor számára, így tényleg érezhető teljesítménynövekedés jön  létre. Mivel a telepítés egyáltalán nem bonyolult, így szinte bárki elvégezheti a cserét viszonylag olcsón, hiszen már pár tízezer forinttól beszerezhető egy középkategóriás direktszűrő. De arról sem érdemes elfeledkezni, hogy a direktszűrő tisztítása akár már 5.000 kilométerenként esedékes lehet, ehhez erre a célra kifejlesztett tisztító, és ápolószerek szükségesek, tehát nem árt a figyelmes tájékozódás vásárlás előtt, mert egy elmulasztott tisztítással nagy károkat okozhatunk a motornak.
c.pxhere.com
 
Kezdjem, ne kezdjem? A lényeg, hogy legálisan tuningoljunk.
 
Minden "pályakezdő", első autóját koptató fiatalnak azt tudom javasolni, hogy amikor már kezdi érezni, hogy kinőtte annak teljesítményét, ne sajnálja a pénzt egy vezetéstechnikai tréningre, hiszen ilyenkor derül ki, hogy valóban képes e a vezetésen túl uralni, és technikailag is 100 %-ig irányítani autóját. Ha már minden váratlanul kialakuló közlekedéstechnikai nehézséget magabiztosan megold, akkor valóban el lehet gondolkodni az autó teljesítmnyének erősítésén. Végül pedig nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy minden beszerelendő tuningalkatrésznek rendelkeznie kell valamilyen műszaki jóváhagyással, így a műszakiztatásnál sem lesz gond annak legalizálásval. Így pedig az utakon is inkább azok az autók lesznek majd többségben jelen, amelyek sofőrjeinek nem szorul görcsbe a gyomra egy-egy igazoltatásnál, és a közlekedés többi résztvevőjét sem veszélyeztetik a szakszerűtlenül az autójukba épített bizonytalan minőségű alkatrészekkel.  
 
 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.20
Európa egyik legnagyobb autós felmérésében folytatja sikersorozatát a Peugeot 3008. Több tízezer....
2019.05.20
- A hagyományos járművek mellett önvezető és elektromos hajtású gépkocsik tesztelésére alkalmas....
2019.05.20
A Scania működési bevétele 2019. január-márciusa között 27 százalékkal, azaz 4207 millió (3315)....
2019.05.20
- Elfogadta a német törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) az....
2019.05.20
Tovább szigorítja az ellenőrzést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.: már menet közben is....
2019.05.20
Megkezdték Japánban a sinkanzen szuperexpress legújabb prototípusának tesztelését, a szerelvény....
2019.05.20
Szlovákiában tervezi gyártan elektromos kisautó modelljeit a Volkswagen az Automotive News Europe....
2019.05.20
A kétszeres Forma-1-es világbajnok spanyol Fernando Alonso nem indulhat a vasárnapi, 103.....
2019.05.20
Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójaként debütáló BMW i8 Roadster Safety Car a....
2019.05.20
- Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését - jelentette be a....