Formula Student

Új autóval az egyetemisták Forma1-es futamában

2018.04.03.

Ahogy azt minden évben megszokhattuk, új autóval készül az egyetemisták Forma 1-es versenyének tartott Formula Studentre a Széchenyi István Egyetem Arrabona Racing Team csapata, amely Design Freeze rendezvény keretében mutatta be a terveket.

Az ART_05-ös versenyautó prezentációja annyiban különbözött a korábbiaktól, hogy a rendezvénynek a Széchenyi István Egyetem K0 és K1 kollégiumi épület földszintje között újonnan kialakított laborban került sor.

Gudra Gábriel csapatvezető elmondta, a Formula Student egy olyan mérnökverseny, amelynek statikus és dinamikus versenyszámai is vannak. Magyar futamát sokáig a gönyűi kikötőben rendezték meg, tavaly először az egyetem környéke adott otthont a versenynek. A győriek tavaly négy versenyen vettek részt, az idén a magyar futam mellett az osztrák és a német versenyen állnak rajthoz.

A korábbi évek autói. Fotók: Farkas Zsolt/ Arrabona Racing Team

Ez utóbbira kijutni különösen nagy elismerés, a magyar csapatok közül ez mindig csak a győrieknek sikerül.

A Formula Student Monte-Carlo-ja Hockenheimben van – jelezte Feszty Dániel, az Audi Járműmérnöki Kar Járműfejlesztési Tanszékének vezetője, hogy a német futamra kijutni óriási siker egy csapat számára.

Beszélt arról is, hogy a Formula Student kiváló példája a tapasztalat alapú oktatásnak, akik ebben részt vesznek, olyan tudás birtokába kerülnek, amelyet csak itt tudnak megszerezni. A csapat fő támogatója az Audi Hungaria, de rajta kívül nagyon cég állt az Arrabona Racing Tream mögé.

Feszty Dániel: a Formula Student kiváló példája a tapasztalat alapú oktatásnak.

A papír türelmes – idézett egy angol mondást a tanszékvezető, amely arra utal, a terv csak akkor ér valamit, ha meg is valósul. A most bemutatott új autó tervezése lezárult, megkezdődik a gyártás.

Sok újdonsággal szolgál az ART_05, a hangsúlyt a járműdinamika fejlesztésére és a vezethetőségre helyezték, s szinte minden alkatrészt optimalizáltak – hallhattuk a Design Freeze  rendezvényen.

A tavalyi év során még az volt a terv, hogy nem fogunk nagy változásokat eszközölni a 2018-as autón, ez a terv viszont borult – mondta el portálunknak Gudra Gábriel. - Első pillantásra megszólalásig hasonló az előzőhöz, ha valaki nem fordít kellő figyelmet a részletekre. Ez abból adódik, hogy a leglátványosabb elemek, az orrkúp, oldaldobozok, valamint a felnik és gumiabraoncsok nem, vagy csak kis mértékben változtak az ART_04-hez képest. Ezzel ellentétben szinte minden más, több mint az alkatrészek 90%-a nagymértékű fejlesztésen esett át. Sőt sok alkatrész tervezése, ahogy szokták mondani az üres laptól indult. Így volt ez a futómű esetében is. A tavalyi manőverezhetőségen mindenképpen javítanunk kellett, hiszen volt amikor alulkormányzott, volt amikor túlkormányzott volt az autónk. Ennek javítása érdekében változtattunk a futóműgeometrián, aminek tervezése más konstrukció kialakítását vonta maga után.

Ilyen lesz az idei FS-autó.

A tavalyi stabilizátor nélküli, direktbekötésű kialakítást is leváltottuk vonórudas konstrukcióra. Idén az autónkat stabilizátorokkal vérteztük fel, ahogy korábban az ART_02-nél és ART_03-nál tettük – folytatta a csapatvezető. -. Ellenben sokkal szélesebb tartományban állítható, mint elődjei, valamint a tömegét több mint 60%-kal csökkentettük. Az új futóműösszeállítás több mint 18 alkatrésszel bővült, beleértve a himbákat, vonórudakat, stabilizátor rudakat és pengéket, de a tömegéből mindezek ellenére is sikerült faragni. Az új geometria természetesen hatással volt a többi részleg munkájára is, így a váz kialakítását is jelentősen befolyásolta. A másik nagy kihívást, a váz tervezése során, a motor vázban való rugalmas ágyazása jelentette. Hiszen mindezidáig a motor rögzítése mereven, szilentblokkok nélkül történt, ami eddig a váz torziós merevségének 35%-át tette ki. Ezt új geometriával, más dimenziójú csövekkel, a szabályzat adta lehetőségeket jobban kihasználva, valamint extra csövekkel tudtuk kompenzálni. Ezeknek köszönhetően nem csak a kellő merevséget illetve a tavalyi torziós merevséget sikerült elérnünk, hanem összességében 3 kilogrammal lett könnyebb a váz a CAD modell szerint. A rugalmas ágyazás új konstrukciót követelt meg a hajtáslánc esetében is. Ebből adódóan, valamint szem előtt tartva a javíthatóságot és szerelhetőséget a differenciálművünket rendhagyó módon egy segédkereten rögzítettük a nagy szilárdásgú alumínimumból készült topológiailag optimalizált differencálműtartókkal együtt. Minden alkatrész FEM szimulációkat és nagy számú iterálást követően nyeri el végleges formáját. Idén először váltunk 520-as láncról 420-asra, továbbá a vele párhuzamosan a lánckerék is gyökeresen megváltozott az elmúlt másfél év során. Nemcsak az anyagminőséget tekintve volt változás az, hogy acélról alumíniumra váltottunk, hanem az eddigi szerelt kivitelt is leváltottuk. Ezáltal elhagyva a különálló lánckereket, kötőelemeket és a lánckerék adapterét. Ezen alkatrészeket immáron egy alkatrész váltotta ki, ráadásul sokkal kedvezőbb forma is megvalósíthatóvá vált így csökkentve a feszültségeket és a nem kívánt deformációkat. Ezeken kívül az aerodinamikai elemeket is optimalizáltuk annak érdekében, hogy a tengelyterhelés kedvezőbb legyen, ezáltal több tapadást és jobb járműdinamikát biztosítva. Természetesen az autó elektronika nélkül csak esztétikai élményt tud nyújtani. Rengeteg egyedi elektronikai eszköz került kifejlesztésre, valamint 2 szoftvert is terveztünk, amiknek köszönhetően idén először finomhangolhatóak, paraméterezhetőek az elektronikai eszközök. A másik szoftver pedig a tesztek során mért, gyűjtött adatok egy helyen való összegyűjtését, elemzését teszi lehetővé, ami pedig az autó beállításában, illetve a tervezési fázisban, hibaanalízisben játszik fontos szerepet.

Nem csak az autó új, Gudra Gábriel csapatvezető is. 

A tervezést már befagyasztottuk, a gyártás és beszerzés elkezdődött, hátra van még az építés és a  tesztelés. Szervezetten felépített tesztidőszak áll előttünk, aminek elején a SZEngine új erőforrása, az EVO 6 kerül  beállításra és optimalizálásra előző évi autóinkban, majd amint elkészül az ART_05-ös versenyautónk, kezdetét veszi a vele való felkészülés és az utolsó finomhangolások véghezvitele a nyári versenyszezonra – zárta gondolatait Gudra Gábriel.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.09.22
E heti rajzunk készítője T-boy. Rajzának címe: Evolúció.  ..
2019.09.22
Kínában az elektromos töltőállomások száma 1 millió fölé emelkedett. Hivatalos kínai adatok szerint....
2019.09.22
Az őszi hónapokban sok baleset azért történik, mert megváltozott az időjárás, mostohábbak a....
2019.09.22
Kisláng külterületén haladt autójával az a 29 éves férfi, aki egy kanyarhoz érve áttért a szemközti....
2019.09.22
Autózni kell: így hangzik a 20-21. század egyik kulcsmondata, de nem mindegy, hogy milyen áron,....
2019.09.22
Egyre fontosabbá válik az, hogy ember vezette expedíció induljon a Marsra, mivel az űrszondák....
2019.09.22
Az autómentes nap nem arra szolgál, hogy kirekesszék az autókat a forgalomból, a kezdeményezés....
2019.09.22
Sebastian Vettel jövőjét újra és újra megkérdőjelezik a szakértők. Hol úgy látják, új csapattársa,....
2019.09.21
Mi történik az új autók piacán? Mi az a WLTP2 és milyen hatással lesz az árakra? ..
2019.09.21
A Haval 5849 gépjárművet értékesített Oroszországban 2019 első 8 hónapjában. Ennek eredményeként a....