makett

Új Bugattik, Ferrarik, és Porschék készülnek Pécsett 1. rész

2017.02.19.

Nem túl közismert tény, de a gyárak engedélyével, közel másfél éve készülnek kézi munkával modern Bugattik, Ferrarik, Lamborghinik, McLarenek, Paganik, Porschék és Mercedesek a déli nagyvárosunkban. Igaz, csak kicsinyített változatban, de olyan részletességgel és kidolgozással, mint az eredetik.

Szinte minden Forma-1-es csapat menedzserének irodájában megtalálható egy-egy hihetetlen részletességgel kidolgozott 1:8-as méretarányú makett az adott istálló aktuális és korábbi versenyautóiról. Közös bennük, hogy mind az angol prémium makettgyártó, az Amalgam Fine Model Cars termékei. A vállalat ma már nem elégszik meg azzal, hogy hihetetlenül élethű maketteket gyárt az Aston Martin, a Ferrari, a Porsche, a Bugatti, a McLaren, és a Mercedes típusaiból, hanem egyedi megrendeléseket is fogadnak, vagyis bármilyen autónak elkészítik a kicsinyített mását, amivel beállít az ügyfél. Korábban csak modern autókkal foglalkoztak, de manapság már veteránokból is készítenek ilyen maketteket. A minden Amalgam termékre jellemző, hihetetlen mértékű élethűség annak köszönhető, hogy minden autó – a szerkezetének bonyolultságától függően - 200-350 órányi munkával készül, teljesen kézi összeszereléssel. A makettek alkatrészeit kézzel csiszolják, alapozzák, festik, illetve szerelik össze, éppen ezért minden darab egyedi.

Azzal kezdődik a folyamat, hogy az igazi autóról lézerszkennerrel mintát vesznek, aztán CNC marógépekkel méretarányos prototípust készítenek belőle, tartós és ellenálló anyagból. Ez alapján készülnek el a szilikon öntőformák minden egyes darabhoz. A modellek nagyobb darabjait ezután gyantából készítik el a formák segítségével, a kisebb alkatrészek – például amelyekből a futóművek állnak - pedig fémből készülnek. Néhány esetben – mint például a Mercedes W196 fa kormánykereke – az eredetivel megegyező anyagokat is használnak, de ez ritka, mert a cég nem elsősorban az élethű anyaghasználatra, hanem az eredeti kinézet tökéletes reprodukálására törekszik, ami kicsinyített termékek esetében két teljesen különálló dolog. Ez jól látszik például az ülések esetében, amelyeket nem bőrrel, hanem jórészt bőrhatású műanyagokkal, textilekkel helyettesítenek, mert ezek adják azt a hatást, mintha bőrüléseket látna az ember.

Az Amalgam minden esetben a tökéletes kinézetre törekszik, ami persze az árakban is jelentkezik. Egy 1:8-as Forma-1-es autó körülbelül 1,5 millió forintba, egy karosszériás GT autó 2-3 millió forintba is belekerül. Ha valaki a saját járművéről rendel egy modellt, az 1:8 méretarányban a sima modellek 6-8-szorosába, 1:5 méretarányban pedig akár a 10-15-szörösébe is belekerül, vagyis annyiba, mint akár egy vadonatúj, valódi Porsche. Már arra is volt példa, hogy egy modellért akár 75 millió forintot is elkérjenek.

 

Az Amalgam története 1985-ig nyúlik vissza, amikor négy tehetséges modellező épületmaketteket kezdett készíteni építészirodák számára. 1995-től már autómaketteket is készítettek: eleinte még csak a Forma-1-es csapatoknak dolgoztak, az adott év versenyautóit készítették el hihetetlen részletességgel, 1:8 méretarányban. 2004-ben cég leányvállalataként jött létre az Amalgam Fine Model Cars, a kifejezetten autómodellek készítésére szakosodott, bristoli központú vállalkozás, amelyet az Amalgam egyik alapítója, Sandy Copeman irányít.

Az Amalgam a gyártótól kapott eredeti CAD adatokkal dolgozva készíti el a modern autók makettjeit, és a külső és a belső tér végleges kialakításakor is szorosan együttműködik az adott autógyártóval, még a festések árnyalata is tökéletesen megegyezik, mert a gyártól kapják azt is. Sokkal nehezebb, amikor egy veterán autó modelljét kell elkészíteni. Ilyenkor hosszas kutatómunkával felkutatják a lehető legjobb állapotú példányt, aztán digitálisan beszkennelik, hogy tökéletesen meglegyenek a formák és arányok minden lényeges részegységről az karosszériától az alvázon át a hajtásláncig. Minden fontos részegységről 600-800 nagyfelbontású képet készítenek, hogy tökéletesen lemásolhassák a részleteket és az adott felület látványát. Az ilyen modell 0,1 mm-es pontossággal készülnek, még az eredeti, kézzel készített karosszériák aszimmetrikussága is megjelenik bennük, és az üléskárpit látványa is az eredetit idézi.

Még arra is képes az Amalgam, hogy a régi autók kopottságát, patináját visszaadja, vagy a versenyautókat olyan mesterséges szennyeződéssel lássa el, amitől úgy tűnik, mintha most teljesítettek volna egy komplett versenytávot. A végeredményként kapott makett autókat fényképen szinte lehetetlen megkülönböztetni az eredetitől.

A cikk második része hamarosan megjelenik az autoszektor.hu oldalon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..