Magneti Marelli

Új kézben a Magneti Marelli

2018.11.21.

A Fiat Chrysler Automobiles igazgatósága úgy döntött, eladja a Magneti Marelli alkatrészgyártót a KKR befektetési, illetve a Calsonic Kansei ipari konglomerátumnak. Az üzlet értéke nyilvános, mintegy 6,2 millárd eurót fizet a vevő az eladónak. 

A Kohlbert Kravis Roberts (KKR) a világ egyik legnagyobb globális magántőke-befektető cége, a Calsonic Kansei pedig az egyik legnagyobb japán autóipari alkatrészgyártó. 18 autógyártó beszállítója, a világon mintegy 80 gyára és 21 ezer alkalmazottja van, legközelebbi gyára Romániában, Ploiesti-ben található.

A Calsoni Kansei legfőképp műszerfali elektronikát, hőmenedzsment rendszereket, kipufogókat és elektronikai alkatrészeket gyárt, egyik megrendelője és korábbi tulajdonosa a Nissan-Renault-Mitsubishi szövetség, de a Volkswagen-csoport, a General Motors, a Mazda és az Isuzu jelentős beszállítója is. A Magneti Marelli ezzel szemben a világítástechnikában, a motor- és high tech elektronikában erős, de van olyan üzletága is, amelyben a japán beszállító versenytársa. Az üzlet nyélbe ütése előtt a Magneti Marelli a top 100-as beszállító toplista 28. helyét foglalja el 9,23 milliárd dolláros bevétellel, míg a Calsonic Kansei a huszonkilencedik 9,06 milliárd dolláros éves bevétellel (2017-es adatok).

Az új vállalatnak már a neve is megvan: ezentúl Magneti Marelli CK Holdingsként találkozhatunk vele. Székhelye Japánban van, ügyvezetője pedig a CK első embere, Beda Bolzenius. Az üzlettel megszületett a világ tizedik legnagyobb autóipari beszállítója, amely a 2017-es ranglista adatai alapján összesítve mintegy 19,3 milliárd dollár bevételt ért el tavaly. A Magneti Marelli az eladás után is megtartja szerepét és főleg alkalmazottait az olasz autóiparban. A Fiat Chrysler nem adja el a Marelli műanyagipari részlegét, amely tavaly a vállalatnak 700 millió eurós bevételt termelt. 

Ez az első jelentős üzlet a Fiat Chrysler életében, miután júliusban elhunyt a csoport első embere, Sergio Marchionne. A Fiat Chrysler megreformálója nem tervezte a Magneti Marelli eladását külső partnernek, sokkal inkább a milánói tőzsdére vitte volna a vállalatot. Ezt azonban időközben megakadályozta a piaci helyzet megromlása, illetve az Olaszországban jelenleg is tetten érhető bizonytalan politika miatt kialakult gazdasági bizonytalanság és befektetői bizalomvesztés.

A KKR ugyanakkor már tárgyalt Marchionnével a Magneti Marelli megvásárlásáról, de akkor még az olaszok elutasították a befektető ajánlatát, legalább egy milliárd euróval kevesellve az ajánlott összeget. A jó nevű olasz vállalatért időközben bejelentkezett az Apollo Global Management, a Bain Capital és egy meg nem nevezett másik nagy ázsiai autóipari beszállító. Végül a KKR ajánlata győzött, de ezt a diadalt már nem Marchionne, hanem Mike Manley és John Elkann jegyezték ellen.

Míg Európában az autógyártók nehéz hónapokat élnek meg - a Daimler az elmúlt négy hónapban másodszor jelentett be profitfigyelmeztetést, a Volvónak szeptemberben meghiúsult a tőzsdei bevezetése, az Aston Martin részvényei pedig kevés sikerrel indultak útra -, addig a japán vállalatok idén már több mint 200 milliárd dollár értékű beruházást jelentettek be, ami a 2017-es kilenchavi adathoz képest 60 százalékos növekedést jelent. Az elmúlt tíz év rekordja várható idén.

B. Cs.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.05.20
- Elfogadta a német törvényhozás tartományi kormányokat összefogó kamarája (Bundesrat) az....
2019.05.20
Tovább szigorítja az ellenőrzést a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.: már menet közben is....
2019.05.20
Megkezdték Japánban a sinkanzen szuperexpress legújabb prototípusának tesztelését, a szerelvény....
2019.05.20
Szlovákiában tervezi gyártan elektromos kisautó modelljeit a Volkswagen az Automotive News Europe....
2019.05.20
A kétszeres Forma-1-es világbajnok spanyol Fernando Alonso nem indulhat a vasárnapi, 103.....
2019.05.20
Az ABB FIA Formula E bajnokság új biztonsági autójaként debütáló BMW i8 Roadster Safety Car a....
2019.05.20
- Befejezte a vitatott 737 MAX típusú repülőgépek szoftverjének frissítését - jelentette be a....
2019.05.20
Magyarország területén május 17-én 0 órától 2019. május 19-én 24 óráig a rendőrök 148 személyi....
2019.05.19
Az újkori autóipar forradalmának időszakát éljük. Ez a velünk élő revolúció egy szemléletbeli....
2019.05.19
Michelisz Norbert, a Hyundai magyar pilótája harmadikként ért célba a túraautó-világkupa (WTCR)....