elemzések

Új variációk rázzák fel az európai kompaktpiacot

2018.04.21.

Bár a Golf továbbra is a legnépszerűbb kompakt autó Európában, egy több vásárló választja a gombamód szaporodó új karosszériavariánsok valamelyikét. Variációkkal válaszolnak a gyártók a kategória pangására.

Az SUV-k térnyerése megállíthatatlan, a magyar piacon például már minden harmadik eladott személyautó szabadidő-jármű. Európai szintéren egyelőre a kisautók és a kompaktok is megelőzik a hobbiterepjárókat, de közel az idő, amikor a magasépítésű autók dominálnak majd az autópiacon. A kisautók szegmense eddig jól tartotta magát, ebből fogy a legtöbb Európában, de ide is betették a kereküket a SUV-ok.

Az LMC piackutató szerint a tavalyi 3 milliósról idénre 2,9 milliósra fogyhat a kompakt szegmensben eladott autók éves darabszáma, 2023-ra pedig ennél is jobban, 2,5 millióra csökkenhet a piaca. A kompakt, azaz klasszikus alsóközépkategória népszerűségvesztését néhány gyártó újfajta modellek és karosszériaformák (csapotthátú, négyajtós kupé, kombi, kupékombi, crossover stb.) bevezetésével próbálja mérsékelni. Néhány képviselőjük már megjelent a magyar utakon is: Hyundai i30 Fastback, Kia Niro, Seat Leon ST X-Perience és hamarosan érkezik az új Ford Focus. A negyedik generációs Focusból lesz Active változat is, amolyan terepesített jegyekkel felszerelt, kissé megemelt variáns. Természetesen marad a kínálatban a sportos ST változat és megjelenik a prémium jelleggel bíró Vignale széria is.

A Kia a Genfben bemutatott új Ceedet előbb hagyományos ötajtós és kombi változatban dobja piacra, de később sportos shooting brake kivitellel gazdagítja a kínálatot. Utóbbit a párizsi szalonon ismerheti meg a közönség. A Kia itt nem áll meg, bevezet egy újabb crossovert, ami a Sportage és a Ceed közötti űrt hivatott kitölteni. Az új variánsokkal a tervek szerint a tavalyi 70 036 autóról 100 ezerre nő az eladott Ceed modellek száma 2019-re.

A Seatnál elégedettek a Leon sikerével, de jövőre kihoznak egy modellt a Leon és az Ateca közötti résben, egy igazi kompakt crossovert. Ezt az autót a tervek szerint még jobban behálózza majd a dolgok internete, hatalmas tablet lesz az irányítópultja és felhőből is lehet frissíteni majd az alkalmazásait és funkcióit. Matthias Rabe fejlesztési vezető Barcelonában azt is elárulta, hogy ebből a modellből konnektoros hibrid is várható. Ezt az új szórakoztató és információs rendszert a soron következő, azaz nyolcas Golf is megkapja, amely 2019 nyarán érkezik. Új kompakt Volkswagen nélkül azonban nem maradnak a vásárlók, még idén bemutatják a T-Cross modellt, az I.D. teljesen elektromos ferdehátú pedig jövőre kerülhet a szalonokba.

A dízelek visszaesésével összhangban nő a kereslet a villanyosított autókra. Az elektromos és hibrid autók iránt 12 százalékkal nőtt meg a kereslet, ezek teszik ki immár a szegmens eladásainak 7 százalékát. Egyetlen modell, az Auris hibrid viszi el a kétharmadot. Jól fogynak az elektromos autók is, az e-Golf és az új Nissan Leaf iránt 35 százalékkal nőtt meg az érdeklődés. A Genfben leleplezett Auris újdonsága, hogy már nem is lehet dízelmotorral rendelni. Ehelyett kétfajta benzines-elektromos hajtáslánccal választható.

A tavalyi év egyik legnagyobb sikersztoriját a Fiat Tipo írta, amely a kategória nyolcadik helyére verekedte fel magát 127 075 darabos eladásával. A viszonylag olcsó modell Olaszországban borította fel a piacot, ahol közel 56 ezren vásárolták meg.

 

Top 10 kompakt autó Európában

                              2017-ben; változás 2016-hoz

1. VW Golf              462 855; -1,4%

2. Skoda Octavia     232 566; 0,6%

3. Opel Astra         218 632; -14%

4. Ford Focus        215 207; 0,5%

5. Renault Megane 169 132; 13%

6. Peugeot 308     158 751; -19%

7. Seat Leon          146 988; 0,7%

8. Fiat Tipo           127 075; 105%

9. Toyota Auris     114 415; -12%

10. VW Golf Sportsvan 82 273; -9,0%

Forrás: JATO Dynamics

 

Dízel helyett hibrid

                     2017/2016/ % változás

Dízel             43%/48% /-14%

Benzin           49% /45% /8.0%

Villanyosított   7% /6% /12%

Forrás: JATO Dynamics

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.05.23
Egy balesetnek nincs értelme – oka van – de utólag lehet értelmet adni neki, olyan tanulságok....
2018.05.23
A légszennyezettség miatt korlátozást vezetnek be az Euro 6-osnál régebbi dízelüzemű járművek....
2018.05.23
A több mint 600 lóerős, dupla motoros gép 1987-ben indult a Pikes Peak hegyi versenyen az Egyesült....
2018.05.23
Könczey Elemér Romániából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.05.23
A negyedik nemzedékébe lépő SAV (Sports Activity Vehicle) modell prototípusait a világ....
2018.05.23
- Emeli bruttó 6 forinttal a 95-ös benzin és bruttó 6 forinttal a gázolaj literenkénti....
2018.05.23
A Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetségének tagjai idén is értékelték a biztosítótársaságok....
2018.05.23
Az autókereskedelem jelenleg két nagy, a bevételi forrásokat érintő, egyelőre még válaszra váró....
2018.05.23
- Többnyire alkalmi mezőgazdasági munkából élő roma férfiak és nők a kedden délután történt....
2018.05.23
Egy újabb alternatív üzemanyaggal működő Euro 6-os motorváltozatot vezet be a Scania az új....