elemzések

Új variációk rázzák fel az európai kompaktpiacot

2018.04.21.

Bár a Golf továbbra is a legnépszerűbb kompakt autó Európában, egy több vásárló választja a gombamód szaporodó új karosszériavariánsok valamelyikét. Variációkkal válaszolnak a gyártók a kategória pangására.

Az SUV-k térnyerése megállíthatatlan, a magyar piacon például már minden harmadik eladott személyautó szabadidő-jármű. Európai szintéren egyelőre a kisautók és a kompaktok is megelőzik a hobbiterepjárókat, de közel az idő, amikor a magasépítésű autók dominálnak majd az autópiacon. A kisautók szegmense eddig jól tartotta magát, ebből fogy a legtöbb Európában, de ide is betették a kereküket a SUV-ok.

Az LMC piackutató szerint a tavalyi 3 milliósról idénre 2,9 milliósra fogyhat a kompakt szegmensben eladott autók éves darabszáma, 2023-ra pedig ennél is jobban, 2,5 millióra csökkenhet a piaca. A kompakt, azaz klasszikus alsóközépkategória népszerűségvesztését néhány gyártó újfajta modellek és karosszériaformák (csapotthátú, négyajtós kupé, kombi, kupékombi, crossover stb.) bevezetésével próbálja mérsékelni. Néhány képviselőjük már megjelent a magyar utakon is: Hyundai i30 Fastback, Kia Niro, Seat Leon ST X-Perience és hamarosan érkezik az új Ford Focus. A negyedik generációs Focusból lesz Active változat is, amolyan terepesített jegyekkel felszerelt, kissé megemelt variáns. Természetesen marad a kínálatban a sportos ST változat és megjelenik a prémium jelleggel bíró Vignale széria is.

A Kia a Genfben bemutatott új Ceedet előbb hagyományos ötajtós és kombi változatban dobja piacra, de később sportos shooting brake kivitellel gazdagítja a kínálatot. Utóbbit a párizsi szalonon ismerheti meg a közönség. A Kia itt nem áll meg, bevezet egy újabb crossovert, ami a Sportage és a Ceed közötti űrt hivatott kitölteni. Az új variánsokkal a tervek szerint a tavalyi 70 036 autóról 100 ezerre nő az eladott Ceed modellek száma 2019-re.

A Seatnál elégedettek a Leon sikerével, de jövőre kihoznak egy modellt a Leon és az Ateca közötti résben, egy igazi kompakt crossovert. Ezt az autót a tervek szerint még jobban behálózza majd a dolgok internete, hatalmas tablet lesz az irányítópultja és felhőből is lehet frissíteni majd az alkalmazásait és funkcióit. Matthias Rabe fejlesztési vezető Barcelonában azt is elárulta, hogy ebből a modellből konnektoros hibrid is várható. Ezt az új szórakoztató és információs rendszert a soron következő, azaz nyolcas Golf is megkapja, amely 2019 nyarán érkezik. Új kompakt Volkswagen nélkül azonban nem maradnak a vásárlók, még idén bemutatják a T-Cross modellt, az I.D. teljesen elektromos ferdehátú pedig jövőre kerülhet a szalonokba.

A dízelek visszaesésével összhangban nő a kereslet a villanyosított autókra. Az elektromos és hibrid autók iránt 12 százalékkal nőtt meg a kereslet, ezek teszik ki immár a szegmens eladásainak 7 százalékát. Egyetlen modell, az Auris hibrid viszi el a kétharmadot. Jól fogynak az elektromos autók is, az e-Golf és az új Nissan Leaf iránt 35 százalékkal nőtt meg az érdeklődés. A Genfben leleplezett Auris újdonsága, hogy már nem is lehet dízelmotorral rendelni. Ehelyett kétfajta benzines-elektromos hajtáslánccal választható.

A tavalyi év egyik legnagyobb sikersztoriját a Fiat Tipo írta, amely a kategória nyolcadik helyére verekedte fel magát 127 075 darabos eladásával. A viszonylag olcsó modell Olaszországban borította fel a piacot, ahol közel 56 ezren vásárolták meg.

 

Top 10 kompakt autó Európában

                              2017-ben; változás 2016-hoz

1. VW Golf              462 855; -1,4%

2. Skoda Octavia     232 566; 0,6%

3. Opel Astra         218 632; -14%

4. Ford Focus        215 207; 0,5%

5. Renault Megane 169 132; 13%

6. Peugeot 308     158 751; -19%

7. Seat Leon          146 988; 0,7%

8. Fiat Tipo           127 075; 105%

9. Toyota Auris     114 415; -12%

10. VW Golf Sportsvan 82 273; -9,0%

Forrás: JATO Dynamics

 

Dízel helyett hibrid

                     2017/2016/ % változás

Dízel             43%/48% /-14%

Benzin           49% /45% /8.0%

Villanyosított   7% /6% /12%

Forrás: JATO Dynamics

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2018.10.16
A középkategóriában megkerülhetetlen az Opel Insignia és nem csak azért mert jó nagy. De mi van....
2018.10.16
Magyarország európai szinten is vezető szerepre készül az összekapcsolt és autonóm közlekedésben,....
2018.10.16
Spanyolország legérdekesebb fesztiváljai, ami sok ember számára egyet jelent a felhőtlen....
2018.10.16
Ovidiu Serb Görögországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2018.10.16
Világszerte 939 100 gépkocsiját szállította ki szeptember végéig ügyfeleinek a ŠKODA az idén, 7,8....
2018.10.16
Az Audi az első autógyártó, amely a DTM új korszakát egy ügyfélcsapat bemutatásával köszöntheti. A....
2018.10.16
A Hoffer Zsolt, Bunkoczi László kettõs elõször állt rajthoz az elképesztõ népszerûségnek örvendõ....
2018.10.16
Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára számolt be a nemzetközi és hazai....
2018.10.16
Az idősödő vidéki lakosság új lendületet adhat az automata járművek bevezetésének. A fix útvonalon....
2018.10.16
A Lexus UK egy brit sportcipő-manufaktúrával közösen megalkotta a márka első lábbelijét. Az....