Közelkedés

Újévi fogadalmak autósoknak öt pontban

2016.01.12.

A veszélyes forgalmi helyzetek nagy része elkerülhető lenne pár, sokak által elhanyagolt szabály megfogadásával. A Generali a Biztonságért Alapítvány összegyűjtötte, miket érdemes megfogadnunk egy biztonságos és balesetmentes új évért.

1. Ne vezessünk buszsávban

A buszsáv alapvető funkciója, hogy a menetrend szerint közlekedő buszoknak és trolibuszoknak forgalmi dugók esetén is szabad utat biztosítson. Ezt a sávot az autó-és trolibuszokon kívül, azok forgalmának zavarása nélkül többek között a személytaxik, a betegszállítók, a tűzoltóság vagy a kétkerekű motorkerékpárral közlekedők is használhatják.   Egyes forgalmi manővereknél – a sáv keresztezésekor, vagy bekanyarodásra készülve - azonban kénytelenek vagyunk személygépkocsival is a buszsávra hajtani. Érdemes felidéznünk, hogy mit mond a KRESZ például a jobbra kanyarodást illetően, ha ahhoz a buszsávot is igénybe kell vennünk. A buszsávban csak a kanyarodásra használt kereszteződés elérése előtt, lassítással és irányjelzéssel haladhatunk, hosszabb távra, sebességcsökkentés nélkül azonban nem vehetjük igénybe.

2. Ne telefonáljunk vezetés közben

Számos kutatás alátámasztja, hogy a vezetés közbeni telefonhasználat súlyosan balesetveszélyes, különösen akkor, ha a telefont kézben tartva csak egy kézzel tudjuk kezelni a járművünket. A mobiltelefont használó járművezető reakcióideje mintegy 50 százalékkal csökken azokhoz a vezetőkhöz képest, akik nem telefonálnak vezetés közben. Bár jobb megoldás, de a kihangosított, vagyis nem kézben tartott telefon használata sem teljesen veszélytelen, hiszen az is elvonja figyelmünket a forgalomtól.

3. Mindig tartsuk a megfelelő követési távolságot

A kötelező követési távolságot a KRESZ rendelkezései nem méterben határozzák meg, hanem azt a gépjárművezető szubjektív érzékeire bízzák. Ennek értelmében olyan távolságban szabad követni egy előttünk haladó járművet, hogy ha az hirtelen fékezésre kényszerül, mi akkor is időben meg tudjunk állni mögötte. Városi forgalomban kisebb koccanások, de közúti közlekedés esetén komolyabb balesetek is elkerülhetőek, ha mindig odafigyelünk a biztonságos követési távolságra. A megfelelő követési távolság be nem tartása sok esetben ugyanis az ún. ráfutásos (utoléréses) balesetekhez vezet. A helyes távolság nagyságát akár közlekedési tábla is jelezheti, illetve azt  az időjárási, látási és útviszonyok is befolyásolhatják.

4. Ne hajtsunk túl gyorsan

Előfordul, hogy kissé jobban a gázra lépünk, mert nem akarunk elkésni valahonnan. Ilyenkor azonban nem gondolunk bele, hogy a növekvő sebességgel arányosan csökken a reakcióidőnk, így nemcsak érkezésünket, de egy közelgő balesetet is siettetünk. A megengedett legnagyobb sebesség betartása mellett érdemes arra is gondolnunk, hogy nemcsak a sebességtúllépés, de a relatív gyorshajtás is járhat veszélyekkel. Ez azt jelenti, hogy bár a megengedett sebességhatáron belül maradunk, a jármű sajátosságai, az útviszonyok, a forgalmi, a látási és az időjárási feltételek – télen például a havazás vagy az ónos eső - jóval lassabb haladást követelnének meg tőlünk, ám ezeket figyelmen kívül hagyjuk. Ebből fakadóan könnyen bekövetkezhetnek akár súlyos balesetek is.

5. Figyeljünk oda másokra

Fontos, hogy a közlekedési szokásainkat ne csak saját magunk miatt változtassuk meg, hanem embertársainkra is legyünk tekintettel. Kiemelt figyelemmel kell vezetnünk iskolák környékén, lakó-pihenő övezetekben és nagyobb gyalogosforgalmú zebráknál. Az udvarias, kölcsönös odafigyelésen alapuló közlekedés számunkra is nyugodtabb volán mögött töltött perceket biztosít.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....