utánpótlás

Utánpótlás - Fiatal vagyok, autót akarok! Avagy mire készüljünk autóvásárlás előtt?

2017.09.07.

Annak ellenére, hogy egy sor izgalmas dolog létezik egy fiatal életében, talán még kijelenthetem, hogy az autózás is ide tartozik. Már csak azért is, mert gyakran találkozom nekem szegezett kérdésekkel, ahol a legjobb autó receptjét kérik az ifjú titánok. Mivel én is csupán pár éve kóstolgatom ezt az izgalmas témát, őszintén be szoktam számolni a saját tévedéseimről, amiket talán sok mára már tapasztaltabb olvasónk is elhibázott annak idején.

Az elején illik racionalizálni a lehetőségeinket. Talán azok, akiknek a szülők bármilyen autót megvehetnek, soha nem kérnének tanácsot tőlem, hiszen ők követve a legújabb divathullámot, őszintén erőszakolják meg a gyönyörű olasz, vagy német sportkocsikat a cuki rózsaszín, króm, netalán arany fényezéssel, malomkerekekkel, és ízléstelen matricákkal. Pénzen mindent meg lehet venni, mondja a nagy bölcs, viszont az ízlésre még nem találtak árat. Sokkal becsülendőbb viszont, amikor akár lemondások árán összespóroltuk a pénzt, és sok álmatlan éjszaka után választottunk, majd a kiszemelt jármű végül beváltotta a hozzá fűzött reményeinket. Ez egy meseszerű pillanat, amit jó mélyre raktározva elővehetünk majd évtizedek múlva, és kellemes nosztalgiával gondolunk rá vissza. Pont azért, mert minden energia, amit az aprólékos keresésre, gondos kiválasztásra összpontosítottunk, a végén fejti ki áldásos hatását. Ez az, amikor elégedetten autózunk, és tényleg elhisszük, hogy ha rövid ideig is, de az élet császárává váltunk. Ahhoz viszont, hogy tényleg happy end lehessen a végén, több dolgot is jó előre tisztázni kell.

publicdomainpictures.net

Talán az első és legfontosabb az anyagi rész. Itt ugyanis nem elég csak az autó értékét összespórolni, mivel nagyon sok utólagos kiadásunk is keletkezik. Először is a nevünkre kell vennünk, majd biztosítanunk, és végül nem árt egy szervizelést is elvégeznünk, hogy kevesebb aggodalommal tudjuk együtt róni a kilométereket. Ezekre a kiadásokra bármilyen járgány megvásárlásánál készülni kell. Érdemes tehát az autóra szánt összegen felül szépen elraktározni egy kisebb pénzmagot a kötelező sarcokra, és az első szervire is. És ha megvan az új szerelem, utána is lehet dobálni a malacperselybe a pénzt, hiszen sosem lehet tudni, hogy mikor makacsolja meg magát, az ekkor még ismeretlen szerzeményünk. Kezdésnek inkább válasszunk egy kommerszebb járművet, amiből nagyobb a kínálat, a szerelők sem csak katalógusból ismerik, és a későbbi eladással sem kell majd hónapokig szenvedni.

cdn.pixabay.com

Ezzel ugye el is hessegettük magunktól azokat az álmokat, amikor elképzeltük, ahogy feszítünk a nem mindennapi sportkocsiban, de be kell látni, hogy bármennyire is vonzzák az embert az egzotikus autók, ezeket jobb, ha meghagyjuk egy olyan életszakaszunkra, amikor már lesz elegendő anyagi hátterünk egy ritka, és erős autó fenntartására.  Mert a harmónia hosszabb távon sokkal kifizetődőbb, és bármikor el tudunk indulni a megérkezés nyugalmával, amit főleg onnantól értékelünk, amikor állt már meg alattunk autó a legváratlanabb helyzetben, ráadásul egy esetleges szervizelés után nem sokkal. Na, pont ilyenkor jön rá az impulzusvásárló, hogy talán mégsem volt jó ötlet az első szembe jövő ritka „gépcsodával” elköteleződni. Ezzel szemben, ha már esetleg azelőtt keresünk szerelőt, mielőtt típust választunk, akkor nagyon jó alapot kapunk ahhoz, hogy megtaláljuk azt a kompromisszumot, ami mondjuk, egy motorváltozat kiválasztásához kell. Legyen benne egy kis bugi, de ne legyen bonyolultan szerelhető, ne fogyasszon túl sokat, és maradjon megbízható. Manapság legalább olyan nehéz megtalálni az ideális autószerelőt, mint az előbbi kritériumoknak megfelelő motorvariánst. Nyugodtan használhatjuk a különböző közösségi oldalakon lévő modell specifikus csoportokat is, ahol valószínűleg mi leszünk a sokadikak, akik felteszik ugyanazt a kérdést, de itt általában megértően fogadják az érdeklődőket, és szívesen terelgetik őket a jó irányba. Ha ezt a két lépést nem hagyjuk ki, akkor az átlagnál sokkal alaposabban felkészültünk, és úgy mehetünk oda kipróbálni egy autót, hogy minden ismert típusbetegségéről tudunk, és várhatóan fel is ismerjük. Főleg akkor, ha viszünk magunkkal egy kísérőt, aki segít megakadályozni, hogy a hirtelen ránk szabaduló rózsaszín ködben azonnal fizessünk, és menjünk minél messzebbre, minél gyorsabban a megvalósult álmunkkal. Bármennyire is beleszeretünk már az elsőbe, érdemes több darabot is megnézni ugyanabból a modellből, hogy legyen összehasonlítási alapunk. De a szerelem vak, és tudjuk, hogy mindenki volt abban a helyzetben, amikor arra gondolt, ha ilyen gyönyörű, ugyan mi baja lehet? Na, és pont erről a buktatóról mesélt a szerelő, és a tapasztaltabb ismerős. Adjunk tehát a véleményekre, és ne hagyjuk magunkat a vonzalomtól túlfűtve elhamarkodott döntésekbe kényszeríteni.

static.pexels.com

Mikor utoljára kérdezték, hogy milyen autót ajánlok egy friss jogsisnak, akkor hirtelen annyit mondtam, hogy olyat, amivel nem töröd magad össze azonnal. Ebből pedig máris kivehető, hogy a jogosítvány megszerzését követő néhány hónapot, vagy első évet túl kell élni. Minél többet tanulni, alázattal fejlődni, illetve felnőni a vezetés felelősségéhez. Ehhez a folyamathoz pedig a legrosszabb választás egy ügyes hot hatch. Miért? Mert túl gyorsan, idegesen reagál a hirtelen mozdulatokra, és a futóműve is hamar elhiteti velünk, hogy már készen állunk egy dinamikus utazásra. Véleményem szerint válasszunk egy kompakt, vagy kiskategóriás közepesen motorizált modellt, amivel nyugodtabban, és biztonságosabban tudunk megismerkedni az alapvető járműkezelési fogalmakkal. A különbözetből pedig fizessünk be minél több vezetés technikai tréningre. Ezután ugyanis biztosabb kézzel manőverezve villanthatunk a jobb egyen ülő csajnál, aki így már nem csak beképzeli, hanem tudja is, hogy egy Jason Statham magabiztosságú sofőrrel hozta össze a sors. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2017.09.21
Ferreol Murillo Fuents Costa Ricából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2017.09.21
A SEAT 600-as piacra kerülésének 60. évfordulója alkalmából tűzte ki a SEAT azt a célt, hogy nem....
2017.09.21
Tatabányán megkezdődött egy közel félmilliárd forintos közlekedésfejlesztési program, 2018 nyaráig....
2017.09.21
Ünnepélyes keretek között letették a Mercedes-Benz gyár új képzési központjának alapkövét. A 8000....
2017.09.21
Az ingolstadti márka nemcsak az autonóm rendszerekkel, hanem zászlóshajójának különleges anyagokból....
2017.09.21
Idén ünnepli fennállásának tizenötödik évfordulóját a Toyota Pénzügyi Zrt, a világ legzöldebbnek és....
2017.09.21
Egy közlekedési baleset helyszínénél intézkedtek a Veszprém megyei rendőrök első közös szolgálatuk....
2017.09.21
A prémium hibrid piacon egyeduralkodó Lexus újabb ökopiaci szegmens felé nyithat: a márka egy....
2017.09.21
Több ezer autó várható a VI. Volkswagen-találkozóra, amit ezúttal szeptember 23-án, szombaton....
2017.09.21
Miközben az egész világ az elektromos közlekedés lázában ég, a Toyota elnöke szerint a jelenlegi....