utánpótlás

Utánpótlás - Jogsikörkép a nagyvilágból

2017.12.19.

Az autóvezetés a világ minden pontján vezetői engedély meglétéhez kötött. A magyar szabályokat ismerjük: 17 éves kortól vezethetünk autót, az egészségügyi vizsga mellett egy elméleti és egy gyakorlati vizsgát kell teljesítenünk és igen ritka, hogy valaki 100 000 Ft alatt megússza a jogosítvány megszerzését.

De mi a helyzet a világ többi részén? Tényleg annyira drága a magyar jogosítvány, mint amennyire gondoljuk? És mennyire nehéz a teljesítendő vizsga a világ többi részéhez képest? Hány éves kortól vezethet egy amerikai?

A legnagyobb összhang egyértelműen a korhatárban van: a 17 éves határ általánosnak nevezhető, de vannak jelentős eltérések. A legtovább Nigerben kell várniuk a fiataloknak, egy jogosítványát a lehető leghamarabb megszerző magyar fiatal már rutinos sofőrként vezet, mire afrikai társai egyáltalán az első órát vehetik: 23 év a minimumkorhatár a jogosítvány megszerzésére.

Bellsdriving

Ezzel szemben az Egyesült Államokban előfordulhat, hogy egy 14 éves tini dudál ránk. Igen, Amerikában már 14 éves kortól lehetőség van jogosítványt szerezni. Kétségtelen, hogy Niger 23 éves korhatára erős túlzás, de a 14 éves minimum kissé kevésnek tűnik. Gondoljunk bele, a nyolcadikos gyerekek autóval járnak iskolába?

Nem csak a korhatárban, a vizsga során teljesítendő elvárásokban is jelentős eltérések vannak. A legfurcsább elvárást a Mexikói hatóságok támasztják, ugyanis a mexikói fiataloknak nem kell vizsgázniuk. Bármilyen hihetetlen, egyszerűen nincs ilyen elvárás. Indiában sem túl bonyolult a jogosítvány megszerzése, a vizsga annyiból áll, hogy bóják között kell elvezetni az autót. Ennek eredményeképpen nem csoda, hogy a vizsgák 80%-a sikeres.

Adrian Flux

Mexikóval és Indiával szemben erős kontrasztot mutat Japán és Finnország és Dánia szabályozása, amely országok tesztje a legnehezebbek közé tartozik. Erre jó példa egy rutinfeladat, amit a japán sofőrtanoncoknak kell teljesíteniük: egy S kanyarban kell tolatva haladniuk anélkül, hogy áttérnének a szembe jövő sávba. Vajon a magyar sofőrök hány százaléka tudná teljesíteni a feladatot? Nem csoda, hogy a Japánban zajló vizsgák mindössze harminc százaléka lesz eredményes.

A dán fiataloknak sincs könnyű dolga, elvárás velük szemben a tolatva szlalomozás és csúszós úton is vizsgáztatják őket. Utóbbi mindenesetre kétségtelenül hasznos.

Orderlink

Ezek alapján a magyar vizsga is a középmezőnybe tartozik, bár a rutin vizsga eltörlése előtt valószínűleg a nehezebben megszerezhető jogosítványok közé tartozott a magyar vezetői engedély. Persze tény, hogy a nehéz vizsga nem jelenti azt, hogy a japán fiatalok jobban tudtak vezetni. A ma jogosítványt szerzők sem tudnak kevésbé jól (vagy kevésbé rosszul?) vezetni, mint akiknek még kellett rutinvizsgát tenniük.

De mennyibe kerül a jogosítvány a világ többi részén? Alapvetően egyértelmű konvergencia van a vezetési engedély megszerzésének nehézsége és annak ára között. Indiában a kifejezetten egyszerűen teljesíthető vizsgával együtt a jogosítvány 20-25 ezer forintba kerül, míg Japánban átlagosan közel 1 millió (!) forintnak megfelelő Yen-t kell fizetni a jogosítványért.

Egolidrivingschool

A magyar jogosítvány költsége Európában átlagosnak mondható, a franciák 150-200 ezer forintot fizetnek érte, Szlovákiában 100 ezer forint körül fizetnek, míg a britek a németekhez hasonlóan közel fél millió forintot fizetnek a vezetésért.

Az amerikai fiatalok számára 20 és 1000 dollár közötti költséget jelent a jogosítvány. Az összeg annak függvénye, hogy igénybe vesznek-e vezetéstechnikai és elméleti oktatást, tudniillik az Egyesült Államokban egy családtag is megtaníthatja a vezetni vágyó fiatalt a vezetés fortélyaira.

Kínában átlagosan 4-500 jüan, azaz 160-200 ezer forintba kerül, ami attól függ, hogy melyik régióban szerzünk jogosítványt, Pekingben például a dupláját is elkérhetik a jogosítvány megszerzéséért. Mégsem olyan drága a magyar jogosítvány?

A fenti adatokat böngészve arra jutunk, hogy a magyar jogsi minden szempontból átlagos. Nem könnyű megszerezni, de azért nem is várnak tőlünk nehezen teljesíthető manővereket. Indiához képest persze drága, de egy Japán jogosítványhoz képest szinte ajándék. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....