utánpótlás

Utánpótlás: Miért pont a közlekedés maradna ki a digitalizációból?

2018.08.28.

Helsinki lakosai számára 2016-ban megváltozott a közlekedés egy applikációnak köszönhetően. Ahogy a Netflix megváltoztatja a film- és sorozatfogyasztási szokásainkat, a MaaS (Mobility as a Service) úgy alakítja át a közlekedést. Egyelőre még gyerekcipőben jár a kezdeményezés, de hosszú távon egyszerűen magától értetődő, hogy idővel minden modern városban a közlekedés alapját jelentik majd a finn Whim-hez hasonló applikációk.

Az ember sokszor hajlamos azt gondolni, hogy a kor, amelyben él, a történelem vége. Innen nincs tovább, ez az elérhető legmagasabb fejlettségi szint. Az első ipari forradalom idején ki gondolta volna, hogy létezik jobb megoldás a vasutaknál? Erre a 20. században megérkeztek az autók, a 21. pedig - bár innen Magyarországról ez még nem látszik – a digitalizációnak köszönhetően ismét egy új megoldást hoz.

Évtizedekkel ezelőtt azt gondoltuk, hogy a közlekedés fejlődése az újabb és jobb eszközök megjelenése által történik. Valahol igazunk is volt, csak azt nem tudtuk, hogy ezek nem közlekedési eszközök lesznek, hanem zsebünkben lapuló okostelefonok. Manapság mindent az okos eszközeinken keresztül intézünk, miért lenne kivétel a közlekedés?

Bár Helsinki városa volt az úttörő, mára már London, Párizs, Eindhoven, Las Vegas, Manchester és még számos másik város is a szolgáltatás alapú közlekedés kapujában áll. Nagyvárosokról beszélünk, nyilván nem véletlenül. 1970-ben a világ lakosságának még csak 30%-a élt városokban, manapság már a populáció több mint fele, 30 év múlva pedig várhatóan az emberek kétharmada városlakó lesz.

Ebben a helyzetben két út van: Vagy elfogadjuk, hogy egyre több autóra és más közlekedési eszközre lesz szükség, vagy megpróbáljuk a már meglévőket a lehető legjobban kihasználni. A MaaS utóbbira tesz kísérletet.

Nézzük Budapest esetét: Vannak car-sharing szolgáltatóink, szinte mindenhol találunk egy út erejéig bérelhető kerékpárokat, a város tele van taxitársaságokkal, ráadásul van egy – bár ebben sokszor kételkedünk – egészen jól használható tömegközlekedésünk. Ha tetszik, ha nem, idővel el kell fogadni, hogy ezeket a szolgáltatásokat ki kell használni.

A Whim és a hozzá hasonló applikációk ezt könnyítenék meg. Előfizetéses alapon vagy eseti díjakon keresztül lehetővé teszi, hogy bárhol vagyunk a városban, megtervezhessük utunkat a nekünk tetsző módon. Megtervezi útvonalunkat egyéni preferenciáink alapján és ehhez nem kell mást tenni, csak egyetlen applikációt használni.

Persze ahhoz, hogy egy ilyen szolgáltatás működhessen, számos feltételnek teljesülnie kell. Széleskörben elterjed okostelefonokra van szükség, amik nagysebességű internethálózatokra csatlakoznak, megbízható és dinamikus információk kellenek az elérhető közlekedési eszközökről, menetrendekről és a forgalmi helyzetről, valamint egy jól működő készpénzmentes fizetési rendszer is elengedhetetlen.

Ugyanakkor ahhoz, hogy mindez teljesüljön, rengeteg szereplő együttműködése szükséges. Mobilitás-szolgáltatók, telekommunikációs vállalatok, a fizetést lebonyolító szolgáltatók, privát- és tömegközlekedési vállalatok, valamint a hatóságok kooperációja nélkül csak álom marad a hatékony közlekedés.

Szintén komoly feladat hárul a közlekedési infrastruktúra tervezőire, akiknek egy tökéletesen átjárható városi közlekedést kell megálmodniuk, ami lehetővé teszi, hogy bármikor lehetőség legyen közlekedési eszközt váltani.

A digitális feltételek adottak, kétségtelen, hogy elvben a rendszer megvalósítható. A nehéz feladat tehát nem a rendszer kifejlesztése, hanem a sokrétű érintett együttműködésének elérése. Ha visszatérünk a budapesti példához, ahhoz, hogy idővel hozzánk is elérjen a digitális közlekedés kora, ahhoz egy platformra kell hozni többek között a BKK-t, a taxitársaságokat, a car-sharing szolgáltatókat és az állami hatóságokat is. Szép feladat, meglátjuk, mikor sikerül. Idővel muszáj lesz.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....