utánpótlás

Utánpótlás – Ne csak autónkat, hanem magunkat is készítsük fel a téli vezetésre.

2017.12.31.

Talán mostanra a legkitartóbb őszkedvelők is beismerik, hogy jó néhány hete már abszolút téliessé vált időjárásunk. Ez nem csak minket, hanem autóinkat is megviseli. A téli időszakra való átállás még egy tapasztalt sofőrt is elbizonytalaníthat, nem is beszélve a friss jogsisokról, akinek életükben először kell hóban, és fagyban vezetniük, és megtapasztalni egy sor új élményt, amivel csak ebben az évszakban találkozhatnak. Na de azért nem olyan bonyolult ez, elég csak néhány dolgot észben tartani, hogy nekünk, és autónknak se essen bántódása a fagyos hónapokban.

static.pexels.com

Az első havat általában kétféleképpen szokták várni az autósok. Az első csoportba azok tartoznak, akik már alig várják, hogy sederinthessen egyet az éjjeli csendben az áruház parkolójában. Míg a másik véglet, aki ki nem állhatja, hogy legalább tíz perccel kell korábban kelnie, hogy kiszabadítsa a jég fogságából autóját, és mivel ilyenkor mindenki óvatosan vezet, -egyesek túl óvatosan-, ezért a munkahelyére is lassabban ér be. Egy ilyen szélsőséges megítélésben vajon milyen érzés lehet egy kezdő sofőrnek belecsöppeni a téli évszakba? Őszintén megvallva, mindenképpen szokni kell. A megváltozott időjárási körülmények okozhatnak kellemetlen meglepetéseket, viszont én még nem találkoztam olyan autóssal, aki visszaadta volna a jogosítványát, csak mert olyan traumát okozott neki, hogy hóban, és fagyban kell vezetnie. De, mint mindenre, természetesen itt is igaz, hogy a megszokás, és a fokozatosság a legfontosabb. Tehát felejtsük el azt a fékutat, amit nyáron megszoktunk, ugyanez a hirtelen kormánymozdulatokra, irányváltásokra is igaz. Hiszen télen sokkal kiszámíthatatlanabb autónk mozgása. 

nerdcoretheology.files.wordpress.com

Én minden fiatal vezetőnek azt szoktam javasolni, hogy a tél beálltával foglalkozzon egy kicsit azzal, hogy megismeri autója viselkedését nedves, havas, jeges útviszonyok között. Mindezt persze nem a legnagyobb forgalomban, hanem egy csendesebb esti órában, és lehetőleg egy forgalommentes mellékúton. Így egész jól fejlesztheti járműkezelési képességeit, főleg, ha egy tapasztalt sofőrtől kapja az instrukciókat. Nagyon jó meghallgatni az ilyen autósok véleményét, hiszen fontos, és hasznos tanácsokat kaphatunk. Például azt, hogy téli vezetésnél, akár a napi útvonalunkon is változhatnak az időjárási körülmények. Születhetnek váratlak jégfoltok, a nagyon veszélyes fekete jégről nem is beszélve, ami a legváratlanabb helyeken is felbukkanhat.  Az útviszonyok ebben az időszakban akár órák alatt is megváltozhatnak, sőt olyan is előfordulhat, hogy a megszokott útvonalunkon nem azok a körülmények fogadnak, amikkel még előző nap találkoztunk. Talán a legjobb, főleg, ha hosszabb útra indulunk, hogy bizonyos időközönként egy leheletnyivel erőteljesebb fékezéssel, egy kicsit intenzívebb kormánymozdulattal irányt váltva figyeljük autónk viselkedését, így mindig tudni fogjuk, hogy az adott útszakaszon milyen körülmények között tudunk megállni, vagy reagálni egy hirtelen fellépő forgalmi szituációra. 

maxpixel.freegreatpicture.com

 

A kis vezetéstechnikai segédlet után már csak néhány téli kiegészítővel kell felszerelkeznünk. A legfontosabbak az évszaknak megfelelő gumiabroncsok. Mivel autónk négy tenyérnyi felületen érintkezik csak az úttesttel, véleményem szerint a gumiabroncs megválasztása egy olyan kardinális kérdés, amin nem szabad spórolni. Bárcsak mindenki lehetőséget kapna egyszer, hogy egy erre kialakított pályán tesztelhesse a gumiabroncsok közötti különbséget. Biztos vagyok benne, hogy sokkal kevesebben járnának kopott, nem az évszakhoz illő gumival. A megfelelő gumiabroncs kiválasztása mellett azt sem bánjuk meg, ha kicsit benézünk a motortérbe is. Két dologra fókuszáljunk: az ablakmosótartályra, illetve a kiegyenlítőtartályra. Az utóbbiban lévő hűtővíz fagyáspontját bármelyik benzinkúton tudjuk ellenőrizni, így már tiszta lelkiismerettel vághatunk neki a télnek. A motorháztetőt úgysem miatta, hanem a téli ablakmosófolyadék utántöltése miatt fogjuk leggyakrabban nyitogatni. Sőt nem árt, ha teszünk a csomagtartóba is egy kisebb mennyiséget. Biztos vagyok benne, hogy akinek fogyott már ki menet közben az ablakmosó folyadék autójából, már meg sem lepődik a bespájzoláson. 

upload.wikimedia.org

Ha a reggeli indításnál nehezebben kel életre a motor, az előjelezheti, hogy mire költsük majd a havi zsebpénzünket: Egy új akkumulátorra. Jó hír viszont, hogy nem kell azonnal kidobni a meglévőt, hiszen egy pár órás töltéssel még lehet, hogy visszahozható az életbe. Ilyenkor egyébként is gyakrabban merülnek az aksik, hiszen túl sok fogyasztót működtetünk, és ha csak rövid távon használjuk az autót, akkor nincs elég idő az indításnál kivett elektronok visszatermelésére. Tehát ha van lehetőségünk akkor bizonyos időközönként iktassunk be egy töltést. De ha ez nem megoldható, akkor havonta egyszer legalább egy pár órás folyamatos autózással adjuk meg neki a lehetőséget a regenerálódásra. Az akkumulátor mellett a fényszórók, és lámpák tisztasága, illetve az izzók megfelelő működése is kiemelt szerepet kap ebben az időszakban. Mivel a látni és látszani elv soha az évben nem lehet fontosabb, mint ilyenkor. Már délután négy órától korom sötét van legalább három hónapon keresztül, mégis látni autósokat helyzetjezővel közlekedni, vagy ami még rosszabb, ha kivilágítatlanul veszélyeztetik a saját, és mások épségét.  Sajnos ők azok, akik nem veszik komolyan azt, hogy akár életet menthet, ha időben észleljük egymást a forgalomban, és a sofőrnek is mennyivel könnyebb, ha megfelelően világító gépjárművel közlekedik.

pixabay.com

Fontos még megemlíteni a szélvédőre tehető fagyvédő fóliákat, amik használatával kevesebb jeget kell levakarunk indulás előtt. Ha pedig már szóba került a jegesedés, lehet, hogy hozzám hasonlóan más is meglepődik majd azon, hogy nem csak az üvegfelületek külső része, hanem bizony a belseje is befagyhat. Ha vakarta már valaki a jeget a szélvédő belsejéről, akkor tudja, hogy ezen a ponton fogja végleg megutálni a telet. Viszont, mint sok minden, ez is a feledékenységre vezethető vissza, hiszen elég egy autóban felejtett nedves rongy, vagy egy ki nem száradt szőnyeg, és máris megtörtént a malőr.

Ebből is látszik, hogy rutinnal a tél is csak addig ijesztő, amíg ki nem próbáltuk. Tudatos felkészüléssel ugyanis ebben az évszakban is biztonságosan, a saját és mások épségét nem veszélyeztetve tudunk közlekedni, persze csak akkor, ha elfogadjuk ezt az évszakot minden kellemetlen mellékhatásával együtt, és ennek megfelelően használjuk autónkat. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....