Lexus UX

Úttörő aerodinamikai megoldások a Lexus UX-en

2018.11.09.

A japán márka számos világelső aerodinamikai megoldással vértezte fel az új crossoverét, a keréktárcsákra például légterelők kerültek.

A vadonatúj Lexus UX első példányai 2019 elején érkeznek az európai márkakereskedésekbe, de az újságírók máris elismerősen nyilatkoznak az UX dinamikus vezethetőségéről. Mégis, hogyan épített ilyen sportosan vezethető crossovert a Lexus? A választ az UX főmérnöke, Chika Kako és csapata adja meg nekünk.

 „Arra törekedtünk, hogy az UX a crossoverek hagyományos előnyeit – az emelt üléshelyzetet, a jobb kilátást – a ferdehátúak dinamizmusával és menetteljesítményével ötvözzük.” - magyarázza Kako.

Speciális Lexus aerodinamika

A vezethetőség terén korszakalkotó áttörésre készülő Chika Kakónak az olyan ikonikus modellek fejlesztéséért felelős aerodinamikai mérnökök siettek a segítségére, mint a Lexus LFA szupersportkocsi vagy a Lexus ‘F’ modellcsaládja. Ebből az együttműködésből született a következő három innováció:

1.    Aerodinamikailag stabilizáló hátsó lámpatest

Az új UX hátsó lámpatestének különleges kialakítása nem csupán látványos, de aerodinamikai szempontból is előremutató. A lámpatestbe beépített szárnyak mintegy 16 százalékkal mérsékelik a légnyomás-változás mértékét, így kanyarvétel során, valamint oldalszélben egyaránt stabilizálják a jármű hátulját. A még karakteresebb megjelenést szolgálja a 120 fénykibocsátó diódából álló folytonos fénysáv, amely középen finoman elkeskenyedik, és mindössze 3 mm széles.

2.    Aerodinamikailag optimalizált kerékív-toldatok

A crossoverek esetében a kerékív-burkolatok rendszerint a kerekek által felcsapott kavicsoktól óvják a karosszériát. Az új UX esetében azonban egy további feladatot is betöltenek: „A borítás felső részénél olyan törést alakítottunk ki, amely kanyarodásnál kiküszöböli a karosszéria apró függőleges kilengéseit, ezzel fokozva a stabilitást és a határozott kormányozhatóságot” – avat be a részletekbe Kako.

3.    17 colos szellőztetett keréktárcsák

Az ezüstmetál színű, 17 colos szellőztetett keréktárcsák küllőinek mindkét oldalán légterelő lapocskákat találunk: ezt a megoldást a világon elsőként alkalmazta a Lexus. A légterelő formáját a Forma-1-es versenyautó hátsó szárnyán kialakított kiegészítő elem, a légáramlást szabályozó és a leszorító erőt fokozó ‘Gurney Flap’ ihlette. Az innovatív kerék-kialakítás stabil fékteljesítményt, hatékonyabb fékhűtést biztosít, valamint mérsékeli a légörvények kialakulását a jármű oldalfala mentén, ezzel gondoskodva a magabiztosabb vezethetőségről.

 

A világ egyik legnagyobb szélcsatornájában tesztelve

„A Lexus a világ egyik legnagyobb, legfejlettebb aerodinamikai kutatólétesítményével rendelkezik. A 2013 márciusában megnyitott szélcsatorna-hurok 22 méter magas és 260 méter hosszú.” – avat be Kako. „Elsődleges feladata, hogy stabil légáramlást hozzon létre a gépkocsi fölött. Amikor egy gépkocsi, például az új Lexus UX 100 km/órával halad, a légellenállás az összteljesítményt befolyásoló összes erőhatások akár 70 százalékát teszi ki.”

A fenti innovációkon túl a Lexus mérnökei olyan megoldásokkal csökkentették az UX közegellenállási együtthatóját – és azzal együtt az üzemanyag-fogyasztást, a légörvényeket és a szélzajt is –, mint a teljesen sík fenéklemez, vagy az LC kupé által ihletett, áramvonalas külső visszapillantó tükör.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.03.26
Tovább nőtt a globális lízingpiac. Továbbra is Észak-Amerika a legerősebb piac, bár a részesedése a....
2019.03.26
A közhiedelemmel ellentétben nem a gépjárművek károsanyag-kibocsátása vezeti a légszennyezést okozó....
2019.03.26
A két rendezvény hét éve kerül megrendezésre ugyanazon a napon, hogy a hazai autóbuszos szakmának....
2019.03.26
Hicham Boudra Marokkóból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2019.03.26
Keskeny, kanyargós útvonalának köszönhetően a Korzika Rally, azaz Tour de Corse beceneve: „A 10.000....
2019.03.26
Volvóról a Lynk & Co villanyszedánjára vált a Cyan Racing, és abból építenek profi túraautót a....
2019.03.26
Folytatódik a digitális kárbejelentő fejlesztése, amely jelenleg kategóriájában Magyarország egyik....
2019.03.26
A „2019-es évfordulós naptár” digitális kiadványában az Audi Tradition információkkal szolgál az....
2019.03.26
Az utóbbi évek egyik slágertémája az önvezető autó. Most már tényleg mindjárt a hátsó ülésen....
2019.03.26
Mozgalmas szezon lesz a 2019-es Vogel Adriennek. A 2017-es Év magyar női autóversenyzője cím....