Scania

A V8 az igazi

2018.08.06.

Próbaút-Scania R520

A mai vezető európai nehéz-tehergépjármű gyártók közül már csak a Scania kínálatában találhatóak V8-as motorok. A csúcskategóriát képviselő 16 literes dízelek erejüknek, különleges hangjuknak és a presztízst jelentő V8 feliratnak köszönhetően ma is nagyon népszerűek. Esetenként még olyan vállalkozások is tartanak egy-egy darabot ezekből a guruló mesterművekből, amelyeknek igazán nincs is szükségük az akár 730 lóerős motor erejére.

 

A Scania folyamatos fejlesztésbe kezdett két évvel ezelőtt, amely nem csak az új és 2016-ban Év Tehergépjárműve díjat nyert S széria megjelenését jelentette, azóta a teljes járműcsalád megújult, minőségben és technikai tudásban a csúcskategóriát képviselve a nagyjárműves piacon. Természetesen nem csak a külső, a belső tartalom is változott, a jól bevált Scania motorokat is továbbfejlesztette és fejleszti folyamatosan a gyártó. Maradva a V8-as erőforrásoknál, ezek hosszú évtizedek óta megtalálhatóak a kínálatban. A királykategóriát a már említett, 730 lóerős, 3500 Nm forgatónyomaték leadására képes aggregát jelenti, a nyár elején kipróbált modell a legkisebb teljesítményű, de szintén 16 literes 520 lóerős változat volt. A legerősebb motor kivételével a Scaniánál ma már hagyománnyá vált SCR kipufogógáz-utánkezelő rendszer dolgozik a V8-asokon is, amely AdBlue oldat adagolásával csak kémiai úton semlegesíti az egyik legveszélyesebb összetevőt, a gázban megtalálható Nitrogén-oxidokat. Így nem kell számolni a közutálatnak örvendő EGR-rendszerrel és azok hibáival. Sőt, ezeken a motorokon elhagyták a gyakoribb meghibásodásra hajlamos változó geometriás turbófeltöltőt, annak helyére egy könnyebb, egyszerűbb szerkezetű fix geometriás sűrítő került.

Az 520 lóerős motor egyik különlegessége az, hogy Miller ciklus szerint működik. A nagy lökettérfogatú, ámde leszorított teljesítményű motorok hátránya, hogy a sűrítési ütemben felesleges hőt termelnek, amely akár károsíthatja a motor belső alkatrészeit.  A Miller ciklus – a 40-es években fejlesztette ki Ralph Miller amerikai mérnök – esetében a szívószelepeket később, csak a sűrítési ütem megkezdése után zárják. Így a sűrítési arány alacsonyabb lesz, mint a valódi lehetséges mérték, azonban terjeszkedésre a teljes lökettérfogat rendelkezésre áll. A használat során ebből persze semmit sem tapasztal a gépkocsivezető, az azonban nagyon kellemessé teszi a járművel való közlekedést, hogy az 520-as rendkívül csendesen, magas, 2700 Nm nyomatékkal dolgozik, amely rendkívül széles fordulatszám-tartományban 1000-1300 ford/perc között egyenletesen rendelkezésre áll. Ez a megoldás hihetetlenül jó fogyasztást eredményez, annak ellenére, hogy a V8-as motor saját tömege meghaladja a szokásosan alkalmazott sorhatos erőforrásokét.

Az R fülke az előző járműcsaládban a legnagyobb választható kategóriát jelentette. Az elnevezés megmaradt, viszont a már említett S fülkék megjelenése óta, mondhatjuk úgy is, a második helyre szorult vissza. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a gépkocsivezetőnek szorongania kellene a kabinban, hiszen a helykínálat ebben az esetben is több, mint elegendő. A belső formatervezés, a kiváló minőségű felhasznált anyagok és a kezelhetőség már-már luxusató benyomását kelti, még a kipróbált, egyébként közepes felszereltségűnek mondható kivitelben is. Hűthető-fűthető vezetőülés, kartámasz, rengeteg rakodótér, kiváló hangzású hi-fi, LED világítás, automata klímaberendezés, nagyméretű hűtő az alsó ágy alatt, kiválóan áttekinthető és a gépkocsivezető igényeire szabható műszerfal, és szinte már bántóan csendes futás jellemzi az R520-ast. Mindemellett megtalálható a járműben minden olyan biztonsági-elektronikai eszköz, amely ma már egyrészt kötelező, másrészt elengedhetetlen tartozéka ezeknek a járműveknek. A menetstabilizátor program mellett az automatikus vészfékező rendszer, a távolságkövető tempomat, a lejtmeneti sebeségszabályzó mind része ennek a járműnek is. A biztonsági és kényelmi faktor mellett, hasonlóan a márka többi típusához, ez a modell is rendkívül kedvező költségekkel üzemeltethető. Egy fuvarozó vállalkozás költségeinek jelentős részét az üzemanyagra fordított kiadások jelentik. Pár literrel alacsonyabb fogyasztás, a rendkívül magas futásteljesítmény miatt, már egy jármű esetében is évente sok százezer forint megtakarítását jelenti.

Hiába a szigorodó környezetvédelmi előírások és az ezek miatt a végletekig erőszakolt motorok, az elmúlt évek során az tapasztalható, hogy például a hosszútávú fuvarozásban használt nehézvontatók átlagos üzemanyag-felhasználása – márkától és gyártótól függetlenül folyamatosan csökken. Ez a modell még a többi, egyébként rendkívül takarékos Scania közül is kitűnik. Szinte hihetetlen, de a közel háromszáz kilométer hosszú tesztút során, amelynek négyötöde autópálya – M7-es – a többi része országút volt az R520-as, teljes terheléssel, tehát közel 40 tonna összgördülő tömeggel 100 kilométer átlagra tekintve 23 liter alatt fogyasztott. Mindezt közepes forgalomban, 85 km/óra sebességre állított tempomattal.

A kiváló eredmény és a többi gyártónál is tapasztalható fogyasztáscsökkentés több összetevőre vezethető vissza. Ezek a motorok továbbfejlesztése mellett, amely magában foglalja a terhelés függvényében ma már minden ilyen járműben részben, vagy teljesen lekapcsolható külső kisegítő egységeket – szervoszivattyú, vízpumpa, légsűrítő – , a kis belső ellenállású hajtáslánc elemeket és persze a légellenállás csökkentő megoldásokat jelentik. Ezen túl az egyre fejlettebb és kifinomultabb hajtáslánc-vezérlési rendszerekben keresendő a megoldás, és ebben a Scania élen jár.

A hatékony motor, a teljesen automatizált 12 fokozatú OptiCruise sebességváltó és az ezeket vezérlő terepviszonyokat is figyelembe vevő sebességtartó rendszer kiváló együttest alkotnak. Az egyszerűen csak 3d tempomatnak nevezett eszközök a vezető gyártóknál az Euro6-os környezetvédelmi normának – 2013-tól - megfelelő, új fejlesztésű járműveknél jelentek meg először, amelyek azóta is folyamatos fejlesztés alatt állnak.

A vezetőnek más dolga nincs, mint beállítani a kívánt haladási sebességet, a legnagyobb sebességet, ami a jelenlegi szabályozási rendszerben semmi esetre sem lehet több 90 km/óránál és azt a tempót, ami alá nem kívánja, hogy lassuljon a jármű. Ez autópálya közlekedés esetén optimálisan 77-78 km/óra. A vezérlő elektronika ismerve a jármű előtti domborzati viszonyokat, a két szélső érték között tartja a jármű sebességét és igyekszik annak mozgási energiáját a lehető legjobb mértékben kihasználni, akár úgy is, hogy a felesleges motorfékezés helyett alapjáraton, a váltó kiiktatásával gurítja a járművet, ez az eco-roll funkció. Az eszköz emellett alkalmazkodik a forgalmi körülményekhez is, hiszen a távolságtartó tempomat része a rendszernek, így a ráfutásos balesetektől is védi mind a kamiont, meg persze a többi közlekedőt.

Mindezek együttes megjelenése és a berendezéseket – vezetéstámogató rendszerek – használni tudó és képes gépkocsivezető kiváló fogyasztási eredményeket érhet el, amely amellett, hogy elsődleges környezetvédelmi szempont is, csökkenti a fuvarozó vállalkozás költségeit.

A fent leírtak alapján a jármű vezetése rendkívül egyszerű és ami fontos, nem terheli feleslegesen a vezetőt. A jármű vezérlő egységeinek kezelése hamar megtanulható, emellett a stressz kialakulásában rendkívül nagy szerepet játszó zaj sincs, így ez sem jelenthet gondot. A tempomat kezelőgombjai a Scania-nal szokásos módon, a kormánykerék alsó vízszintes részén találhatóak. Jó lenne, ha a távolságkövetőt nem kellene külön aktiválni, az minden esetben azonnal kapcsolhatna a tempomat rendszer aktiválásakor.

Az R520-as az Európában hosszútávú fuvarozásban használt nehézvontatók átlagos teljesítményszintje felső határán található. A mai trendekkel szembe megy azzal, hogy nem egy kisebb lökettérfogatú motorból próbál minél nagyobb teljesítményt kicsikarni, hanem egy nagyméretű erőforrás visszafogott teljesítményű variációját alkalmazza, egyszerű megoldásokkal. A csak SCR rendszer, a fix geometriás feltöltő és a motor képességeihez képest alacsony teljesítmény hosszú élettartamot ígér, mindezt takarékosan, csendes üzemben, kiváló menettulajdonságokkal. A többi gyártó, akár a személyautósok is tanulhatnának ebből.

Persze nem minden fuvarozónak való az 520-as V8-as. Azonban aki gyakorta jár teljes terheléssel ideális lehet. Főleg úgy, hogy a motor teljesítménye okán még változatos domborzati viszonyok között is képes tartani a 80-85-ös tempót. Ez a fuvarozásban azt jelenti, hogy a járműszerelvénnyel nagy átlagsebességgel teljesíthető a fuvarfeladat, ami időmegtakarítást eredményez, és az idő a fuvarozóknál is pénzt jelent.

 

Az oldal fő támogatója

 

2019.02.23
A Ford és a LEGO Csoport közös munkájával megalkotott Ford Mustang a legendás 1967-es Fastback....
2019.02.23
Pénteken ünnepelte hetvenedik születésnapját a Forma-1 egyik legnagyobb alakja, az osztrák Niki....
2019.02.23
A Lexus RC F új változatát március 5-én, a Genfi Autószalonon láthatja majd először az európai....
2019.02.23
A Peugeot a 2019-es genfi autószalonon most bemutatja a feszültségtől vibráló Peugeot 508 Peugeot....
2019.02.23
Miután egy fiatal megvette élete első autóját, egy idő után felmerül benne az érzés, hogy mennyivel....
2019.02.23
Két tapasztalt LEGO modellépítő 400 000 darab LEGO kocka felhasználásával készítette el a világ....
2019.02.23
A világszerte több mint ezer új munkahelyet teremtő, egymilliárd euróba kerülő közös vállalkozás....
2019.02.23
A húsz Nicols Estivale Octo típusú hajóból az első az Utazás kiállításon látható február 21-24.....
2019.02.23
A német technológiai vállalat egy mesterséges intelligencia fejlesztő központot nyitott. ..
2019.02.23
A Toyota Detroitban leplezte le GR Supra 3.0 modelljét. A sportautó ötödik generációja soros,....