Toyota Prius

Vajon mennyit megy elektromos üzemben egy Prius III-as és IV-es? Megmértük

2018.10.22.

Az idei évtől egy speciális diagnosztikai eszközt tett elérhetővé márkakereskedőinél a Toyota hazai importőre, ami megmutatja, hogy egy öntöltő hibrid modellben milyen fogyasztással autóztunk, illetve az út hány százalékát tettük meg tisztán elektromosan. Ezúttal egy 7,5 éves, 225 ezer kilométeres futásteljesítményű Prius III-as és egy pár ezer kilométeres új Prius IV-es bizonyíthatott. 

Noha a Toyota-csoportnál minden eddiginél jelentősebb, több mint 40 százalékos az eladásokon belül a hibrid autók aránya, s ezzel a teljes hazai autópiacon értékesített hibrid elektromos modellek közel 80 százalékát jegyzi az autógyártó, továbbra is sokan vannak, akik félre vagy egyáltalán nem értik a technológiát, így nem tudnak megalapozott vásárlási döntést hozni. Ezért az idei évtől a Toyota egy új mérési módszert vezetett be márkakereskedőinél, aminek segítségével bárki megbizonyosodhat akár egy tesztvezetés után is, hogy az öntöltő hibrid modellek városi körülmények között valóban képesek a menetidő akár 50-75 százalékát benzinégetés nélkül, teljesen emissziómentes üzemmódban megtenni.

A tesztautók OBD portjára egy DRIVECO névre hallgató berendezést csatlakoztatnak. Ez az általunk már korábban részletesen is bemutatott GPS és GSM mobil adatkapcsolattal rendelkező, valamint az autók számítógépes adataiból dolgozó rendszer pontos és igen szemléletes választ ad valamennyi, a hibridek fogyasztása kapcsán felmerülő vásárlói kérdésre.

Vezetés közben online és a tesztút után is visszanézhető formában láthatjuk, hogy milyen távot, milyen átlagsebességgel és átlagfogyasztással, valamint CO2-emisszióval, s a benzinmotor hány százalékos használatával, pontosabban hány százaléknyi elektromos üzemmel tettünk meg. A DRIVECO kiváló eszköz arra, hogy bemutassa a hibridhajtás valódi tudását.

Ennek kapcsán a Prius Club Hungary lelkes táborának egyik tagjával, Csizmadia Gézával egy érdekes kísérletre is lehetőségünk adódott: nemcsak a Prius IV jellemzőit tudtuk megvizsgálni a DRIVECO segítségével, hanem a Prius III egy korai példányát is.

A 7,5 éves, több mint 225 ezer kilométert futott modell döbbenetesen jó eredményt mutatott: gyári akkumulátorával is 58 százalékos tisztán elektromos és emissziómentes üzemet ért el a 16,4 kilométeres városi/elővárosi és rövid autópályás szakaszt is tartalmazó tesztkörön. Mindeközben a gyári (4,0 l/100 km) vegyes fogyasztási érték alá is be tudott menni: a tesztkör 3,9 l/100 km értéket mutatott.

Ugyanezen a tesztkörön a Prius IV ugyanezzel a sofőrrel 66 százalékos tisztán elektromos üzemet hozott, miközben vegyes fogyasztási értéke ugyan magasabb, 4,1l/100 km lett, de ez a minimális eltérés betudható a modell nagyobb, 215/45 R17-es abroncsainak, szemben a Prius III 195/65 R17-eseivel. Azt se feledjük, hogy az alkalmi tesztsofőr a Prius III-mal volt jobban összeszokva, valamint hogy a minimális 0,2 l/100 km fogyasztáskülönbség akár a változó széljárás és forgalom számlájára is írható.

Két fontos megállapítása volt a közös tesztkörnek: egy 200 ezer kilométer feletti futású Prius is gond nélkül hozza a gyár által megadott paramétereket, a Toyota legújabb, negyedik generációs hibrid hajtásláncával szerelt Prius IV pedig normál üzemben akár a menetidő kétharmadában is benzinégetés, azaz emisszió nélkül üzemelhet. A sors fintora, hogy hazánkban mindezek ellenére nem jogosult zöld rendszámra!

A hibridek valós körülmények között mutatott üzemanyag-fogyasztása szűnni nem akaró viták forrása az autós társadalomban. Csak az elmúlt év során több nemzetközi felmérésben vizsgálták számos benzin-elektromos modell, így a Prius tényleges és elméleti fogyasztása közötti eltéréseket. Jó hír, hogy a felmérések tanúsága szerint az eltérés jellemzően jóval kisebb mértékű, mint amire belső égésű motorral hajtott gépkocsik esetében számítanunk kell. Az autós applikációk szakértője, a Carly egymillió autót érintő felméréséből kiderült, hogy a hagyományos dízelüzemű modellek átlagosan 45-55, a benzinesek 35-40 százalékkal égetnek el több üzemanyagot a gyár által ígértnél.

Ezzel szemben a hibridek átlagosan mindössze 5,3 százalékos fogyasztástöbblettel üzemeltethetők, míg a Toyota Prius IV ennél is nagyságrendekkel kedvezőbb: mindössze 0,44 százalékos pluszt hoz a mindennapokban – Plug-In verziója pedig takarékosabbnak bizonyult a gyár által megadott értékeknél.

Fotók: Smarter Media

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....