Passat

Városi hétköznapokra: Volkswagen GTE

2017.08.01.

Hét napból hatban csak elektromosan is mehetünk ezzel a hibriddel, kevesebb, mint 5 forintért kilométerenként. Ha pedig nagyon sietünk, 7,4 másodperc alatt százon a Volkswagen GTE, ami így kettő autó az egyben.

A figyelmesebb szemlélők gyorsa észreveszik, hogy ez nem egy sima Passat. Kék díszléc fut végig a krómozott hűtőrácson, s ez egészen a fényszórókig ível – ezzel is jelzi a GTE, hogy a Volkswagen elektromos, illetve hálózatról tölthető – plug-in - hibrid családjának tagja. Szembetűnő még a C-alakú nappali menetfény, amit a a lökhárítóba integráltak. Már az alapkivitelben is LED-fényszórók teszik teljessé az arculatot, ami nagyban hozzájárul az autó elegáns megjelenéséhez. Erre csak rátesznek az extra felszerelésként kínált könnyűfém keréktárcsákkal együtt megjelenő kékre fényezett féknyergek – ezek a sportautóknál sokkal tolakodóbb pirosak vagy sárgák.



Belül is sikerült ízlésesen adagolni a kéket, ilyen színű cérnával varrták a kormányt, ez a szín a műszerfal óráin kifejezetten megnyugtató. A digitális, kombinált műszeregység egy nagy felbontású, színes képernyőből áll: ez a kijelző az összes menetadatot és akár a navigációs rendszer térképét is grafikusan jeleníti meg, és maximálisan személyre szabható. A 8 colos központi érintőkijelzőhöz pedig hozzá sem kell érni, ujjaink közeledésére felbukkannak az addig rejtett menüpontok.

Az első hálózatról tölthető hibrid Passat motorterében egy 115 lóerős elektromos motor és egy 1,4 literes, 156 lóerős 1,4 literes, benzinüzemű TSI teszi a dolgát. A 100 kilométerenként mindössze 1,7 liter, illetve 12,8 kWh kombinált fogyasztásával a Passat GTE igazán környezetbarát, miközben csupán 39 gramm a kombinált szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként.



A Passat tisztán elektromos üzemmódban 50 kilométerre képes, amit persze nagyban befolyásol a vezetési mód és a segédberendezések – például a klíma – használata. Hétköznapi, munkába járós szegedi használatnál ez a hét hat napján jellemzően elég is. Két éjszaka is feltöltöttem nulláról 47 kilométeres ígért hatótávolságra és ehhez egész pontosan 8 kWh-ra volt szükség, ennyit pörgött a villanyóra. 23 forinttal és 2 fillérrel számolva 184 forintért tudtunk autózni – némi odafigyeléssel – 40 kilométert, vagyis kevesebb, mint 5 forintba került egy. Ezt nem tudja sem a benzin, sem a dízelmotor, ráadásul ha a tetőre felszerelt házi napelem tölti az autót, akkor ingyen van.

Mint ahogy a hétköznapokban is sok helyen ingyen feltölthető a hibrid, vagy teljesen elektromos autó, Szegeden például az Arany János utcai parkolóháznál. Kipróbáltuk, működik, bár először azt hittük, valamit rosszul csináltunk, mert egy óra alatt csak 15 kilométere elegendő áramot vételeztünk, ám kiderült, nem. - A villámtöltők nem támogatottak, 9,9 kWh kapacitású telepek így is teljesen feltölthetők mintegy 2-4 óra alatt – olvastuk a szaksajtóban és ebbe bele is fértünk. Az autóban kétféle töltőkábel van, egy 2,3 kW-os, illetve a töltési időt lerövidítő kábel 3,6 kW teljesítményű váltakozó árammal. Kívánságra fali töltő – wallbox – is telepíthető.



A Passat GTE, ahogy a hibridek, automatikusan elektromos üzemmódban indul, persze csak akkor, ha nem túl alacsony az akkumulátor töltöttségi szintje, illetve a külső hőmérséklet. Ha a tisztán elektromos üzemmódot választjuk – E-Mode – addig megy villannyal az autó, amíg ki nem fogy belőle, sztrádán akár 130-ig is gyorsul ebben az üzemmódban. Ráadásul ezt elég tempósan teszi, a 300 newtonméter már a legalsó fordulatszám-tartománytól a rendelkezésre áll.

Érdekes, hogy amikor kiválasztjuk az elektromos üzemet és lefogyasztjuk 0-ig a megtehető kilométert, nem sípol, nem villog az autó, hanem szépen átvált hibrid üzemmódra, amit vagy észreveszünk vagy nem, mert azért olyan sok motorzaj nem szűrődik be az utastérbe. Kétszer is próbáltuk „kifigyelni” az átállást, de csak onnan vettük észre, hogy a benzinmotor fordulatszámmérője megmozdult, jelezve, hogy munkára fogta az autó.



A Passat normál üzemmódja a hibrid, ilyenkor fékezésnél, lejtmenetben visszatölt a rendszer az akkumulátorra is, de sokáig kell autózni, hogy nulláról teljesen feltöltse. Sztrádán a folyamatot úgy lehet gyorsítani, hogy távolságtartó tempomattal 140-es sebességgel utolérünk egy kamiont, és miközben meglehetősen aktívan lassít a kocsi, a rendszer egyúttal töltési fröccsöt is ad az akkumulátornak.

Van egy olyan funkciója is a hibrid Passatnak, hogy üzem közben az akkumulátort is töltse, erre akkor lehet szükség, ha olyan védett történelmi belvárosba szeretnénk behajtani, ahol ezt csak a 0 kibocsátású autóknak engedélyezik. De hasznos akkor is, ha a nagy fiú vagy a lány úgy akar hazaérkezni, hogy a nyitott ablaknál alvó szülők erről ne szerezzenek tudomást. Vagy éppen mi lakunk a kemping legbelső végén és próbálunk csendben hazaérni, hogy ne verjük fel a sátorvárost.

Az akkumulátorok miatt a csomagtartó nem túl magas, és a térfogata is csak 402 literes, de jól pakolható. A GTE természetesen nemcsak szedán, hanem kombi változatban is kapható, ez esetben az ablakszintig 483 liternyi cuccot pakolhatunk a hátsó traktusba.



Amikor a sztrádán sietünk és két rendes dugóba is belefutunk a Balatonra tartva, akkor az araszolás és a késés behozására 145-re állított tempomat persze normál autót csinál ebből a Passátból is, 6,5 literes száz kilométerenkénti átlagfogyasztással.

A kocsit jó vezetni, s ebben szerepe van annak a jó néhány extrának is, amit az amúgy sem fapados alapfelszereltség felett beletett a tesztautóba az importőr. Nézzük ezeket a teljesség igénye nélkül. Adaptív lengéscsillapítás-szabályzás, komfort, normál, sport funkcióval – a választható ECO üzemmód 10 milliméterrel le is ülteti az autót. A már említett távolságtartó tempomat, a Front Assist, városi vészfékfunkcióval, valamint az aktív sávtartó automatika. Vagyis, ha elbambulunk vagy -álmosodunk, nem tudunk belefutni az előttünk haladóba és a közepesen rendesen felfestett sávból sem megyünk ki, mert sípol, dobol a rendszer, sőt segítségképpen bele is kormányoz. A Traffic Jam Assist dugóban haladva elemzi a jármű előtti forgalmat, és annak megfelelően avatkozik be: részben automatikusan fékez, gyorsít és kormányoz, nagyobb kényelmet nyújtva az araszoló forgalomban.



A kipróbált autóban volt Head-up-Display, elektronikus differenciálzár, gyalogos- és közlekedési táblát felismerő rendszer, hátsó oldallégzsák, valamint vezető oldali térdlégzsák, parkolást segítő rendszer, proaktív utasvédelmi rendszer, ablak és tolótető bezárással, biztonsági öv előfeszítéssel. Komoly kényelmi funkció, hogy okostelefonunk segítségével akár a távolból is lekérdezhetjük az akkumulátor töltöttségi szintjét, illetve akár a klímát is elindíthatjuk, ami nyáron nagyon hasznos – adott esetben imponáló – tud lenni.

Az autó alapára valamivel felette van a 13 millió forintnak, az általunk próbált modell 17,5 millió. Bő 15 ezer kilométer futásteljesítmény után is nagyon egyben van a kocsi, árából azonban már több mint 4 millió forintot enged az importőr. Így már gazdaságosabb vételnek tűnik, különösen akkor, ha valakinek már ott figyel a tetőn a napelem.



Villanymozdony

A Passat nem egy sima hibrid, a GTE gomb megnyomásakor a 400 newtonméter forgatónyomaték mellett 160 kW (218 LE) maximális rendszerteljesítményt ad le az autó, ami azért már elég sportos menetteljesítmény. Ilyenkor nagyon megy, kézi méréssel 7 másodperc körüli időre volt szüksége, hogy elérje a 100-as tempót, a gyári hivatalos adat 7,4 másodperc.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....
2024.04.23
A japán filmtörténet, sőt, a világ egyik legsikeresebb animációs alkotása adott ihletet ahhoz az....
2024.04.23
Izgalmas és világszintű versenyeknek ad otthont a hétvégén a Balaton Park Circuit. ..